به گزارش پایگاه خبری ربیع، عضو پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: کشت و تولید انبوه گل محمدی، رز و انواع گل های زینتی از طریق کشت بافت در این استان کلید خورد.

«امید اکبری» افزود: تولید ارقام گل محمدی و رز از طریق کشت بافت از هشت ماه گذشته در استان مرکزی آغاز و با تولید انبوه این گیاهان در اختیار گلخانه داران قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در این روش قطعه ای از برگ گیاه پر محصول در شرایط استریل و درون شیشه کشت داده شده و از آن ۱۰ تا ۲۰ شاخه گل تولید می شود.

این تولیدکننده گیاهان زینتی در استان مرکزی گفت: تولید نهال خارج از فصل، نهال عاری از بیماری و ویروس و افزایش تولید محصول از جمله مزایای تکثیر گیاهان به روش کشت بافت است.

اکبری افزود: بنفسه آفریقایی و آنتریوم از گل های نادر هستند که کشت و تکثیر آن ها از طریق قلمه و بدز در فصل سرما مشکل است و تولید آن ها به روش کشت و تکثیر بافت گیاهان زینتی در این واحد آغاز شده است.

وی گفت: تولید این گیاهان حدود سه میلیارد ریال درآمد اقتصادی سالانه برای این واحد تولیدی به همراه دارد.

عضو پارک علم و فناوری استان مرکزی خاطرنشان کرد: بذر گیاه بگونیا و قلمه گل سیکلامن از کشور هلند به ایران وارد می شود که با توجه افزایش قیمت ارز واردات این گل ها برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست و تولید این گیاهان به روش کشت بافت در دستور کار است.