پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1032608
چهارشنبه - 3 آبان 1402 - 14:36
به مناسب وفات حضرت معصومه (س)؛

کریمه اهل بیت

دهم ماه ربیع الثانی مصادف است با وفات حضرت فاطمه معصومه (س). بزرگ بانویی که کرامت به نامش گره خورده و معصومیت با او معنا گرفته است. عصمت و پاکدامنی در سیره‌اش نهادینه شده و با وجودش شهر قم از برکت لبریز گشته است. روح بزرگ و منزه دختر موسی ابن جعفر چنان باعظمت بود که در وجودش از هر گونه دلبستگی و تعلق به این دنیا به دور بود. حضرت معصومه (س) در زهد و پارسایی زبانزد بود و تقوا پیشه می‌کرد.

کریمه اهل بیت

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، دهم ماه ربیع الثانی مصادف است با وفات حضرت فاطمه معصومه (س). بزرگ بانویی که کرامت به نامش گره خورده و معصومیت با او معنا گرفته است. عصمت و پاکدامنی در سیره‌اش نهادینه شده و با وجودش شهر قم از برکت لبریز گشته است. روح بزرگ و منزه دختر موسی ابن جعفر چنان باعظمت بود که در وجودش از هر گونه دلبستگی و تعلق به این دنیا به دور بود. حضرت معصومه (س) در زهد و پارسایی زبانزد بود و تقوا پیشه می‌کرد.

در علم و عمل و شرافت گوی سبقت را از دیگران می‌ربود. آری فاطمه معصومه فاطمه ثانی است که‌ام الائمه دوم است. و از جنبه‌های گوناگون با حضرت زهرا (س) شباهت دارد. هر دو عمرشان همانند گل محمدی کوتاه بود و در راه حفظ دین الهی رنج ها کشیدند. حکمت الهی این بوده که فاطمه دوم باشد تا نام بانوی دو عالم را جاودانه کند.

آنچه از احوالات او گفته شده همه گواه این است که قداست و کمالات در وجودش نشات گرفته است.در بخشندگی و سخاوت به دیگران نیز معروف بود و کسی را چه در قید حیات و چه به هنگام زیارت قبر پاک و مطهرش خالی برنمی گرداند.

زیارت قبر منور حضرت معصومه (س)چنان با عظمت است که در روایات آمده همانا پاداش زیارت حضرت معصومه(س) در قم بهشت است. به راستی چه رازی در زیارت این بانوی بزرگوار است و چه سری میان او و خدای خویش. وقتی در حرم نورانیش قدم می‌گذاریم گویی رایحه بهشت به مشام می‌رسد و روح خالص و سبک می‌گردد.

انگار در این زمین خاکی بند نیستی و روح تو را به جای دیگری می‌کشاند. مهربانی و محبت حضرت همچون زیارت برادر گرامیش امام رضا (ع)کاملاً احساس می‌شود و گره‌های کور از هم باز می‌شود. آری حضرت معصومه (س)کریمه‌ای است که با زیارتش مهربانی و سخاوت را از او دریافت می‌کنی.او به واسطه ویژگی‌هایی که داشت به عنوان الگوی دختران محسوب می‌شود.

یکی از این ویژگی‌ها عالم بودن حضرت معصومه(س) است که با علم آموزی در غیاب پدر بزرگوارش توانست پاسخگوی نیاز علمی مردم باشد. به همین دلیل در فراگیری علم دانش از هر کوششی فروگذار نبود.

مهربانی و همراهی با خانواده از دیگر ویژگی‌های اوست که در انتها برای یاری جستن از برادر در غربت به سوی خدا پر کشید.صبر و بردباری او به هنگام سختی و دوری از پدر و برادر مثال زدنی بود و رسیدن به هدف را طی نمود.

با تاملی در ویژگی‌های اخلاقی این بزرگوار درمی یابیم کلید رسیدن به خدا تقوا و عفت و پاکدامنی است. اگر به آن پایبند باشیم قطعاً راه رسیدن به توحید و خداوند را طی خواهیم نمود. حال می‌توانیم به عنوان یک بانوی مسلمان با الگوگیری از احوالات و ویژگی‌های کریمه اهل بیت آن را در زندگی فردی و اجتماعی خود به کار ببندیم. امید است با شناخت سیره، راه و هدف حضرت معصومه (س) بسیاری از کاستی‌های روح را ترمیم کنیم.

نجمه کریمیان