به گزارش پایگاه خبری ربیع، سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در حالی به پایان رسید که به مانند روزهای برگزاری جشنواره جشن اختتامیه هم با حواشی فراوانی روبرو بود. به جز تحریم جشن از سوی برخی از افراد سرشناس و همچنین صحبت‌های جنجالی برندگان انتخاب برگزیدگان این دوره هم حرف و حدیث‌های فراوانی داشت و بنا به نظر بسیاری از کارشناسان در چندین مورد حق به حق دار نرسید و مانند بسیاری از دوره‌های گذشته بازهم کدخدامنشی داوران جایگزین شایسته سالاری شد.

حواشی اختتامیه این دوره از جشنواره از قبل از شروع آغاز شد جایی که تینو صالحی یکی از عوامل فیلم «روز صفر» اعلام کرد که عوامل این فیلم به مراسم اختتامیه نخواهند رفت زیرا فیلم را برای مردم ساخته‌اند نه جشنواره. البته عوامل این فیلم به این سؤال مهم پاسخ ندادند که اگر تنها فیلم را برای مردم ساخته‌اند به چه دلیل در جشنواره شرکت کرده‌اند؟.

قهر حاتمی کیا و کیمیایی و البته چندین و چند سینماگر دیگر در این دوره آنهم به دلایلی کاملاً متفاوت از نکات عجیب جشنواره بود. قطع صحبت‌های جنجالی مهمانان و همچنین نماهای اکس‌تریم لانگ شات شبکه نمایش هم از نکات عجیب پخش زنده این مراسم بود و بازهم این سؤال را پیش آورد که وقتی قرار است مراسم اینگونه پخش شود چه اصراری به پخش زنده اختتامیه جشنواره وجود دارد زیرا ویدئوها و عکس‌های این مراسم در کسری از ثانیه در شبکه‌های اجتماعی به دست مردم می‌رسد و نیازی زحمت و دردسر عوامل شبکه نمایش وجود ندارد.

برندگان

«امتحان» ساخته سونیا حداد، «دابُر» ساخته سعید نجاتی و «کوچه» به کارگردانی محمدرضا مصباح نامزدهای بخش بهترین فیلم کوتاه جشنواره سی‌وهشتم بودند که از میان آن‌ها سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به «دابر» به کارگردانی سعید نجاتی اهدا شد.

همچنین مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری و تهیه‌کنندگی محمد شکیبانیا و محسن شاه‌محمد میراب سیمرغ بلورین بهترین مستند جشنواره سی‌وهشتم را از آن خود کرد.

فیلم سینمایی «روز صفر» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید ملکان به‌عنوان بهترین فیلم اول جشنواره معرفی و اولین سیمرغ بلورین به این فیلم اهدا شد.

در بخش اهدای جایزه ویژه حاج قاسم سلیمانی، این جایزه به فیلم «آبادان یازده ۶۰» به تهیه کنندگی حسن کلامی اهدا شد.

سیمرغ بلورین بخش بهترین جلوه‌های ویژه بصری به محمد برادران برای فیلم سینمایی «خروج» اهدا شد. در بخش بهترین جلوه‌های ویژه میدانی با اعلام سعید راد از اعضای هیأت داوران، سیمرغ بلورین به محسن روزبهانی برای «روز صفر» اهدا شد. روزبهانی هم مانند سعید ملکان در سالن برگزاری آئین اختتامیه حضور نداشت.

در ادامه با اعلام رضا پورحسین از اعضای هیأت داوران بخش سودای سیمرغ، مهرداد میرکیانی برای فیلم «خروج» سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی را دریافت کرد.

امیر ملک‌پور برای «روز صفر» سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس را از آن خود کرد.

سیمرغ بهترین طراحی صحنه به کیوان مقدم برای «خورشید» تعلق گرفت.

سیمرغ بهترین صدا به مهدی صالح کرمانی صدابردار و آرش قاسمی صداگذار «شنای پروانه» تعلق گرفت.

سیمرغ بهترین موسیقی متن به بامداد افشار برای فیلم «پوست» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به اسماعیل علیزاده برای «شنای پروانه» رسید.

سیمرغ بهترین فیلمبرداری به مرتضی نجفی برای «تومان» رسید.

سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن به طناز طباطبایی برای «شنای پروانه» اهدا شد.

لیلا زارع برای فیلم «خون شد»، مینو شریفی‌پور برای فیلم «درخت گردو»، سمیرا حسن‌پور برای فیلم «سه‌کام حبس»، باران کوثری برای فیلم «عامه‌پسند» و ستاره پسیانی برای فیلم «من می‌ترسم» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد مطابق انتظار به امیر آقایی برای «شنای پروانه» تعلق گرفت.

پیش از معرفی بهترین بازیگر مرد جشنواره لوح تقدیر هیأت داوران به شمیلا و ابوالفضل شیرزاد، روح الله زمانی و سید مهدی موسوی بازیگران نوجوان فیلم سینمایی «خورشید» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به نازنین احمدی برای «ابر بارانش گرفته» تعلق گرفت.

این جایزه حواشی بسیاری داشت زیرا تقریباً همه بینندگان و کارشناسان اعتقاد داشتند مریم مقدم برای بازی در قصیده گاو سفید این جایزه را دریافت خواهد کرد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به پیمان معادی برای «درخت گردو» رسید. این جایزه هم چندان بی حاشیه نبود زیرا نبودن اسم جواد عزتی حتی در میان کاندیداها موجب تعجب و دلخوری این بازیگر شده بود. البته میرسعید مولویان بازیگر خوب فیلم «تومان» هم یکی از کسانی بود که از شانس‌های این جایزه به شمار می‌رفت اما در نهایت او هم دست خالی جشنواره را ترک کرد.

سیمرغ بهترین فیلم در بخش «هنروتجربه» به فیلم سینمایی «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام آرک اهدا شد.

سیمرغ بهترین فیلمنامه به نیما جاویدی و مجید مجیدی برای «خورشید» تعلق گرفت. سعید ملکان و بهرام توکلی برای فیلم «روز صفر»، محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری برای فیلم «شنای پروانه»، بهتاش صناعی‌ها، مریم مقدم و مهرداد کورش‌نیا برای فیلم «قصیده گاو سفید» به اعتقاد بسیاری از بینندگان و کارشناسان شایستگی بیشتری برای دریافت این جایزه داشتند اما نظر هیات داوران این نبود.

جایزه ویژه هیأت داوران در این بخش به سعید ملکان تهیه‌کننده و کارگردان «روز صفر» رسید.

اما عجیب‌ترین جایزه این دوره جایزه بهترین کارگردانی بود که به محمدحسین مهدویان برای فیلم سینمایی «درخت گردو» تعلق گرفت. درخت گردو بی شک یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌های کارنامه مهدویان بود که دلیل عمده آن هم کارگردانی فیلم بود جایی که کارگردان تقریباً نود درصد فیلم را با نماهای لانگ شات ساخته بود اما در کمال شگفتی این فیلم جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

شگفتی نهایی جشنواره هم جایزه بهترین فیلم بود. فیلم سینمایی «خورشید» به تهیه‌کنندگی امیر بنان و مجید مجیدی سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کرد. خورشید هم که حتی دی وارد جشنواره شد به دلایل کاملاً نا معلوم جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد در حالی که فیلم «شنای پروانه» با اختلاف فراوان بهترین فیلم این دوره از جشنواره بود.

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی با انتخاب هیأت داوران به فیلم «روز صفر» به تهیه‌کنندگی سعید ملکان اهدا شد.

اما مطابق انتظار سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به رسول صدرعاملی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شنای پروانه» اهدا شد.

در این دوره از جشنواره از فریدون جیرانی فیلمساز پیشکسوت و سرشناس کشور هم تجلیل شد.