زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، رزمایش تامین برق پایدارو گذر از اوج مصرف در ساختمان های اداری و خدماتی شهرداری اصفهان و آئین بهره بر داری از ۲ مگاوات ظرفیت مولد های برق اضطراری جهت تقویت زیر ساخت پدافند غیرعامل در معاونت شهرسازی شهرداری اصفهان با حضور مسئولان شرکت برق و مدیران شهری برگزار شد .

ارزیابی آمادگی مناطق و سازمان‌های مختلف در برابر بحران، مدیریت حوزه‌ها در حفظ تداوم عملکرد و ارائه خدمات به شهروندان در شرایط بحران، همچنین بررسی سخت‌افزار موجود و احصای نیازهای سخت‌افزاری هر منطقه و سازمان در مواجه با بحران از جمله اهداف برگزاری این رزمایش بود.این رزمایش با هدف تعیین سطح آمادگی مناطق و سازمان‌ها در قالب ۱۵۰۰ اشتراک شهرداری با ۱۶ ساختمان اداری و هفت سازمان منتخب معاونت خدمات شهری برگزار شد.

برای تأمین برق اضطراری شهرداری اصفهان نیازمند پنج مگاوات دیزل ژنراتور هستیم

در این ارتباط معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان  با اشاره به اینکه بیشترین مصرف در ایستگاه‌های پمپاژ و سیستم‌های آب‌رسانی قرار دارد گفت:در این راستا با توجه به آب‌گیری منابع آب در شب گذشته، امروز امکان قطع پمپاژ ایجاد شد؛ اکنون ۷۰ درصد نقاط اصلی و ساختمان‌های شهرداری مجهز به برق اضطراری دیزلی است.

مهدی بقایی، افزود:تنها کلان‌شهری است که رزمایش مدیریت مصرف انرژی را انجام می‌دهد و گام‌های مؤثری در جهت بهبود آن در سال‌های گذشته برداشته است. مصرف برق منطقه ۱۲ در این رزمایش از ۷۰ کیلووات به صفر رسید.

وی ادامه داد: امروز همزمان با رزمایش دو مگاوات ژنراتور جدید به مدار مصرف برق شهرداری اصفهان اضافه شد، در این راستا اکنون توانایی تأمین ۳‌.۸ مگاوات برق در شهرداری اصفهان وجود دارد.

وی افزود: برای تأمین برق اضطراری مورد نیاز شهرداری اصفهان نیازمند پنج مگاوات دیزل ژنراتور هستیم که تا پایان سال‌جاری تأمین خواهد شد.

سال قبل ۸۰ میلیارد تومان به خوش مصرف های اصفهانی پرداخت شد

 همچنین مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در این آئین با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان برای تبلیغات شهری در مدیریت مصرف نیز با شرکت توزیع همکاری خوبی داشته است، گفت: اقدامات شهرداری اصفهان در مدیریت مصرف انرژی الگویی برای سایر دستگاه‌ها خواهد شد.

مهرداد دادخواه  افزود: مانور مدیریت مصرف انرژی برای سومین‌سال در شهرداری اصفهان برگزار شده که نشان می‌دهد مدیریت شهری اصفهان به دنبال اداره کردن شهرداری نبوده و می‌خواهد شهر را مدیریت کند.

وی ادامه داد: رشد مصرف انرژی در دنیا به طور معمول پنج درصد بوده و در کشور ما در خردادماه به طور متوسط ۲۰ درصد است که پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۱ هزار مگاوات کسری ایجاد کند.

دادخواه گفت:وزارت نیرو برای عبور از بحران انرژی، ۱۴۰ اقدام برای مدیریت مصرف تدوین کرده است، ساعت کاری ادارات ۶ تا ۱۳ بوده و موظفند در این ساعات مصرف انرژی خود را ۳۰ درصد و در سایر ساعات ۶۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند.

وی گفت: سال گذشته حدود ۱,۴۰۰ میلیارد تومان پاداش به افراد و سازمان‌هایی که در مدیریت مصرف انرژی همکاری داشتند پرداخت شد. ۸۰ میلیارد تومان این مبلغ در اصفهان پرداخت شده و شهرداری اصفهان در مدیریت مصرف برق سرآمد بود.

مصرف  ۱۱ هزارمگاوات برق در بخش کشاورزی و صنعت باید مدیریت شود

دادخواه اضافه کرد: اگر مدیریت ۱۱ هزارمگاواتی برق در بخش کشاورزی و صنعت انجام نشود، خاموشی به صورت خودکار به بخش خانگی انتقال پیدا می‌کند، بنابراین نیازمند همکاری همه بخش‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: طرح پاداش خانگی امسال اجرایی می‌شود که مشترکان خانگی به ازای هر یک کیلووات صرفه‌جویی انرژی نسبت به سال گذشته از ۵۰۰ تا ۲,۰۰۰ تومان پاداش دریافت خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: در صورت فروپاشی شبکه برق بین سه تا پنج روز زمان لازم است تا پایداری شبکه مجدد تنظیم شود. بنابراین تلاش ما بر این است که مدیریت مصرف برق در بخش‌های مختلف اعمال شود تا شاهد این اتفاق نباشیم.

 در استان اصفهان ۲ هزار مگاوات کمبود انرژی داریم

همچنین  مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: شهرداری با همکاری شرکت توزیع برق، در رزمایش مدیریت مصرف برق عملکرد موفقی داشته و توانسته با روش‌های مدیریتی و استفاده از دیزل ژنراتور، مصرف برق را در ساختمان‌های شهرداری کاهش دهد و ۸.۵ مگاوات صرفه‌جویی کند.

منصور شیشه‌فروش تصریح کرد: شهرداری اصفهان از سال گذشته طرح‌های خوبی در زمینه مخاطرات در دستور کار داشته و مطالعات و اقداماتی برای فرونشست، سیل‌خیزی، رفع آب‌گرفتگی در شهر و ایمنی بازار در برابر حوادث انجام داده است، در زمینه انرژی نیز اجرای طرح‌های مصرف بهینه برق و گاز از جمله تقویت نیروگاه‌های خورشیدی و راه‌اندازی دیزل ژنراتور در دستور کار شهرداری اصفهان بوده است.

شیشه‌فروش اضافه کرد: در استان اصفهان  ۲ هزار مگاوات کمبود انرژی داریم که وزارت نیرو باید برای رفع کمبود انرژی در استان برنامه‌ریزی و شرکت توانیر نیز باید برای تأمین برق استان اقدام کند.

وی تصریح کرد: براین اساس تمام ادارات باید در زمان اداری ۳۰ درصد و در زمان غیراداری ۶۰ درصد مصرف برق و ۲۰ درصد مصرف آب خود را کاهش دهند، همچنین شرکت برق مکلف شده در بازه‌های زمانی گفته شده، به دستگاه‌ها تذکر دهد و آنها را موظف به استفاده از دیزل ژنراتور کند.

وی گفت: از وزارت نفت و شرکت ملی گاز درخواست داریم که برای تأمین گاز نیروگاه‌های اصفهان در زمستان از اکنون برنامه‌ریزی کنند، نیروگاه شهید منتظری باید به سیکل ترکیبی تبدیل شود و وزارت نفت نیز مکلف به تأمین گاز این نیروگاه است تا دیگر شاهد مازوت‌سوزی در این نیروگاه نباشیم.

استفاده از ایده‌های جدید برای مدیریت مصرف انرژی

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان نیزدر این آئین گفت: ساختار، سیاست و برنامه‌های ویژه‌ای از سوی مدیریت شهری برای مدیریت انرژی تعریف شده است؛ بر این اساس شاخص‌هایی برای ارزیابی عملکرد در حوزه مدیریت مصرف برق، آب و گاز و همچنین نگهداری و بهره‌برداری از منابع تعیین شده است.

سیدامیر سامع، با بیان اینکه می‌توان از ایده‌های جدید در این حوزه نیز بهره برد تا شهر بهتری داشته باشیم، افزود: موضوع انرژی امروز چالشی برای کل کشور است، اما شهرداری توانسته به رغم گستردگی خدمات، مصرف خود را در سال‌های گذشته ثابت نگه داشته و حتی در مواقعی کاهش دهد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: هم‌افزایی بین دستگاه‌های مختلف در این رزمایش نشان‌دهنده آن است که در همه بخش‌های کشور می‌توان با انجام این اقدامات به نتایج بهتری دست یافت.

فرزانه کلاهدوزان، تصریح کرد: برای اجرای این رزمایش مصرف انرژی به طور هوشمند مدیریت شده که نشان می‌دهد شهرداری در این زمینه پیشرفت خوبی داشته است.

نصب کنتورهای هوشمند در آرامستان‌ها

همچنین مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه امروز برق ساختمان شماره یک و دو و سالن تطهیر قطع و برق شبکه با دیزل ژنراتور تأمین می‌شود، گفت: برای کاهش مصرف آب نیز با برنامه‌ریزی و تغییر روش‌های آبیاری، مصرف آب در فضای سبز آرامستان‌ها بیش از ۴۰ درصد کاهش یافت.

علی حاجیان، با بیان اینکه نصب کنتورهای هوشمند نیز در سطح آرامستان‌ها آغاز شده است، افزود: هوشمندسازی آب فضای سبز نیز در دستور کار بوده و ۵۰ درصد آرامستان باغ رضوان تا پایان سال با سامانه هوشمند آبیاری خواهد شد. اجرای این طرح با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود.

وی اضافه کرد: ۲۰ کیلووات نیروگاه خورشیدی در این سازمان وارد مدار شده و در ادامه نیز ظرفیت این نیروگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند.

  منطقه ۱۲ توانایی تامین برق مورد نیاز شهر درمواقع بحران را دارد

علی‌اکبر رسالت مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان هم به این مسئله اشاره داشت: شهرداری منطقه ۱۲ از سال گذشته برای مدیریت مصرف انرژی اقداماتی را در دستور کار قرار داد که از جمله آن می‌توان به اصلاح شبکه روشنایی و تبدیل ۱۵۰۰ چراغ به LED، نصب شش کیلووات نیروگاه خورشیدی و خرید دیزل ژنراتور با قدرت ۲۵۰ کیلووات اشاره کرد.این منطقه می‌تواند حتی برق مورد نیاز شهر را در مواقع بحرانی تأمین کند.

گفتنی است در پایان این همایش، شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان به نمایندگی از وزارت نیرو از عملکرد خوب شهرداری اصفهان در زمینه مدیریت مصرف انرژی تقدیر کرد.

همچنین پس از آغاز مانور، مصرف برق در ساعت ۸ صبح این واحدها از ۱۲‌.۱۷ مگاوات به ۳.۲۸ مگاوات رسید؛ در این زمان بعضی مصارف غیرضروری به‌طور کامل از مدار خارج شد، همچنین چهار مگاوات برق با ورود موتورهای دیزلی تأمین شد؛ بر این اساس مصرف برق در شهرداری اصفهان ۸ مگاوات کاهش یافت.

زهرا نصیری