مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اکنون دولت چهاردهم بخوبی شکل گرفته و وارد میدان عمل شده است؟ اما مردم از دولت چهاردهم چه مطالباتی دارند؟ شکی نیست که مطالبه اصلی، محوری و اولویت اول اقتصاد است، اقتصاد مردم وضعیت مناسبی ندارد؟ گرانی و تورم‌های دائمی کمر مردم را شکسته است؟ سفره مردم به شدت کوچک شده است؟ تأمین معاش عمده جامعه با مشکل مواجه است؟ برگرداندن سلامت اقتصادی به کشور یک نیاز ضروری است. دولت بی دریغ باید وارد عمل شود و از شعار و حرف گذشته و وارد عمل شود؟ وزرایی که رأی اعتماد از مجلس گرفتند و بیشترشان معاونان خود را نیز انتخاب و برخی مدیران ستادی را نیز تعیین کردند باید لباس جهاد بپوشند و برای انجام تعهدات و مأموریت‌های قانونی خود حتی یک لحظه را از دست ندهند. گشایش تنگناهای معیشتی مردم نیازمند برنامه درست و سرعت عمل است.

امروز مهمترین خواسته مردم از دولت که در انتخابات نیز نمود بسیاری داشت کاهش نرخ تورم است. یک حقیقت تلخ اما واقعی اقتصاد ایران را دچار چالش‌های بسیاری کرده است. امروز عموم مردم می‌دانند اقتصاد ایران طی سالهای اخیر با معضل تورم دست و پنجه نرم کرده، با اینکه درباره تورم و ریشه‌های آن بسیار گفته شده و اقتصاددانان راهکارهایی ارائه داده‌اند اما عدم رفع تورم نشان می‌دهد نیازمند بازنگری جدی در رویکردهای حل تورم داریم، چرا که باید ریشه‌های اصلی تورم شناسایی شوند تا تورم تک رقمی گردد.

به گفته وزیر اقتصاد تورم امروز ۴۰ درصدست این یعنی در طول سه سال دولت سیزدهم چیزی بیش از ۲۰ در صد تورم را کاهش د اده است. حالا نوبت دولت تازه نفسی است که با شعار وفاق ملی وارد شده است و حمایت کامل مجلس را که همانا حمایت مردم است را دارد این بهترین فرصتی که بدون توجه و ورود به حواشی کار اصلی را سامان دهند و بار مردم را سبک کنند. کاهش تورم زمانی محقق می‌شود که نظارت کامل و کارشناسی بر بازار حاکم شود و برای نقدینگی افسار گسیخته‌ای که ارزش پول ملی را شکسته است فکر اساسی صورت گیرد. باید بانکها را سر خط بیاورند و از ورود آنها به تجارت منع نمایند! باید نرخ ارز کنترل و حتی تک نرخی شود و خیلی کارهای مهم دیگر،

یک راهکار مهم در این موضوع حرکت در جهت رشد اقتصادی است. رشد اقتصادی از جمله موضوعاتی است که در برنامه‌های توسعه‌ای کشور بارها هدف گذاری شده اما دست یابی به آن سخت است، اگر واقع بین باشیم می‌پذیریم با وجود تورم دو رقمی و باقی ماندن تحریم‌ها نمی‌توان انتظار داشت رشدهای دو رقمی بالا یا همان رشد ۸ درصدی که مورد تاکید مسولین است محقق گردد. با این وصف برای رسیدن به رشد ۸ درصدی کاهش تورم یک ضرورت است. حالا با توجه به اینکه اولویت اول اقتصاد ایران حل معضل تورم است انتظار می‌رود دولت تمرکز ویژه خود را معطوف به شناسایی ریشه‌های تورم و حل آن قرار دهد؛ چرا که موفقیت در این حوزه ما را به تحقق سایر آرمان‌های اقتصادی از جمله رشد اقتصادی نیز نزدیک‌تر می‌کند. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی (اکثریت) از مردم خواهان کاهش نرخ تورم هستند و تورم بالا فقط تأمین کننده منفعت عده بسیار کمی از مردم است امیدواریم دولت چهاردهم ناظر بر این موضوع راهکارهای میان مدت و بلندمدتی برای کاهش نرخ تورم و نزدیک شدن به تورم‌های تک رقمی ارائه دهد و اجرا کند.

البته ذکر این نکته لازم است که در کنار مساله کاهش تورم، بالا بردن قدرت خرید مردم موضوع بسیار مهمی است. اگر دولت نتواند نرخ تورم را کاهش دهد و قدرت خرید دهکهای پایین و متوسط را تقویت کند قطعاً در تحقق سایر اهداف اقتصادی خود از جمله رشد اقتصادی شکست می‌خورد. دولت نباید با کارهای معمول که در دوره‌های پیشین برای کنترل نرخ تورم انجام شد اما پایدار نبود، سودای حل تورم را در سر بپروراند، چرا که مردم امیدوار به ارائه راهکارهایی هستند که تورم را به صورت پایدار کاهش دهد و سایه ریسک‌های تورم زا را از سر اقتصاد ایران بردارد. تعادل در اقتصاد باید رعایت شود؛ یعنی دولت باید بودجه‌ای بدون کسری داشته باشد. سیاست‌های پولی، ارزی و مالی به صحیح‌ترین شکل ممکن و براساس واقعیت‌ها تنظیم شوند. انضباط مالی دولت مقوله بسیار مهمی است که بخش اعظم آن در نوع بودجه نویسی مشخص می‌شود که دولت مشغول آن است و بزودی رونمایی خواهد شد و نشان خواهد داد که در آن کاهش تورم هدف گذاری شده است یانه؟ در این موضوع شکی نیست که بخش قابل توجهی از تلاش‌ها و برنامه‌های دولت در راستای کاهش نرخ تورم باید ناظر بر کاهش نوسانات دربازار ارز و جلوگیری از افزایش نرخ ارز باشد چرا که نرخ ارز بر روی نرخ تورم و بالا بردن تورم بسیار اثرگذار است. بیش از شش ماه و نیم از امسال مانده است و این دولت است که در این مدت باید نشان دهد در جهت کاهش تورم به عنوان مطالبه اول مردم چه عملکردی داشته است و برنامه آینده‌اش در این موضوع چگونه است؟

مظفر حاجیان