نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، این در حالی است که رشد ماهانه قیمت مسکن به دومین رکورد خود در بازه دوازده ماهه رسیده ولی رشد ماهانه در بخش اجاره مسیری صعودی را ثبت کرد.

مقایسه آمار ماهانه نیز نشان می دهد در اردیبهشت ماه بیشترین میزان افزایش اجاره بها در سه ماه اخیر را ثبت کرده است و در این مقطع جهش بیشتری در تهران و نقاط شهری کشور ثبت شده است.

در این میان مردم نسبت به سال گذشته با قیمت هایی روبرو می شوند که بهت آور است و حتی قشر متوسط جامعه نیز درگیرهستند و باعث تغییر سطح خانه هایشان شده و مجبورند به محله های پایین شهر مهاجرت کنند.

اما با وجود اینکه در اواخر اردیبهشت ماه ستاد تنظیم بازار سقف ۲۵ درصدی اجاره بها را تصویب کرد ولی عملا شاهد این هستیم که این افزایش قیمت رعایت نمی شود و حتی مشاوران املاک نیز در آن دامن میزنند.

همچنین طبق گفته های مسئولین هشدار هایی برای عدم رعایت سقف ۲۵ درصدی اجاره بها داده شد ولی باز هم موجران و مشاوران املاک بر طبل گرانی میزنند و در این میان مستاجران زیر بار فشار ناشی از افزایش چشمگیر اجاره بها له می شونند. کسی نیز بر این بازار نظارت نمی کند.شاید اگر برخورد قانونی صورت می گرفت شاهد این وضعیت نبودیم.

به طور کلی عوامل بالارفتن اجاره بها شامل افزایش قیمت مسکن،رشد تورم ،موجران و مشاوران املاک است و

با افزایش تورم و افزایش ملک، اجاره بها نیز بالا می رود و موجران و مشاوران املاک هم به طبع قیمت ها را افزایش میدهند.

گفتنی است دولت در دو سال اخیر اقداماتی همچون پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و تعیین سقف مجاز ۲۵ درصد برای افزایش اجاره بها تعیین کرده که عملا تاثیر چندانی در بازار اجاره ایجاد نکرده است.

ولی تجربه نشان داده سیاست های دستوری نمی تواند این بازار را ساماندهی کند و حتی باعث بهم ریختگی آن نیز می شود.

با این حال به تازگی وزیر راه و شهرسازی از ارائه بسته جدید خروج بازار اجاره‌بها از بحران به رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: با تأیید سران قوا این بسته حرکتی اساسی به‌جای مُسکّن‌های زودگذر است.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در توئیتر نوشت:

تیغ تیز اجاره‌بها بر روی گردن قشر آسیب‌پذیر است و برداشتن آن نیازمند حرکتی جهادی، بزرگ و اقدامی فراوزارتخانه‌ای است.

بسته جدید خروج از این بحران را با همکاری صاحب‌نظران به رئیس‌جمهور تقدیم کردیم که ان‌شاءالله با تأیید سران قوا حرکتی اساسی به‌جای مُسکّن‌های زودگذر است.

با توجه به صحبت های وزیر باید گفت اولین اقدام دولت این است که تورم را کنترل کند و در این بازار نظارت جدی داشته باشد تا بتواند باری از دوش مستاجران بردارد.

نجمه کریمیان