به گزارش پایگاه خبری ربیع،علی رغم وضعیت اسفناک بازار داخلی در پی افزایش بهای ارزهای خارجی، طی چند هفته اخیر خبرهای خوبی از بازار کارت گرافیک به گوش می‌رسد، در یکی از تازه‌ترین آنها انویدیا خبر از رفع مشکل کمبود موجودی داده بود. حالا می‌توان کارت‌های گرافیک سری GeForce GTX 10 انویدیا را بدون افزایش قیمت تهیه کرد.

شاید اگر دلار چنین نکرده بود، هم اکنون می توانستید با صرف حدود ۱,۹۰۰,۰۰۰ تومان یک کارت GTX 1070 یا با ۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان GTX 1060 6GB تهیه کنید.

با فروکش کردن تب ماینینگ که غالباً بر اثر عرضه ASIC های ماینینگ اتفاق افتاده، قیمت کارت‌های گرافیک به طرز چشمگیری کاهش یافته است و دیگر خبری از آن قیمت‌های باورنکردنی نیست. اما اگر فکر می‌کنید هنوز هم قیمت‌ها بالا است، بد نیست سری به وب سایت رسمی انویدیا بزنید، این کمپانی حالا تمامی کارت‌های سری ۱۰ خود را، از GTX 1050 گرفته تا Titan Xp، با همان قیمت اولیه زمان معرفی (قیمت پیشنهادی سازنده برای خرده فروشی یا همان MSRP) عرضه می‌کند. البته آنچه که گفته شد صرفاً به مدل مرجع یا همان کارت‌های Founders Edition محدود می‌شود اما اختلاف قیمت مدل‌های کاستوم چندان چشمگیر نیست و نهایتاً به ۳۰ دلار می‌رسد.

قیمت روز ارزان ترین کارت GeForce GTX 1070 در فروشگاه Newegg

انویدیا ثبت سفارش را محدود کرده و هر خریدار حداکثر قادر به تهیه ۲ کارت است. البته موجودی فروشگاه خود انویدیا به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند و در زمان تهیه این خبر برخی کارت‌ها ناموجود شده‌اند، با این حال اگر به فروشگاه‌های آنلاین ثالث سر بزنید،  قیمت‌ها بسیار معقول‌تر شده‌اند. برای نمونه می‌توان یک کارت GeForce GTX 1070  کاستوم از EVGA را با قیمت ۴۶۹ دلار تهیه کرد. ارزان‌ترین کارت ۶ گیگابایتی  GeForce GTX 1060 نیز ۲۹۹ دلار قیمت دارد. جدول زیر مقایسه پایین‌ترین قیمت‌ها در ۸  اسفند ۱۳۹۶ با ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ و افزایش قیمت نسبت به قیمت اولیه را نشان می‌دهد. این قیمت‌ها از فروشگاه آنلاین Newegg استخراج شده‌اند.

علی رغم اینکه هنوز قیمت‌ها بسیار بیشتر از قیمت اولیه هستند، اما نسبت به چند ماه قبل به شدت کاهش یافته‌اند. شاید اگر دلار قد نمی کشید، هم اکنون می توانستید با صرف حدود ۱,۹۰۰,۰۰۰ تومان یک کارت GTX 1070 و یا با ۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان GTX 1060 تهیه کنید.

اما در آن سو قیمت کارت‌های گرافیک AMD هرچند که نسبت به قبل کاهش یافته، هنوز بالا است.

اعلام خبر بازگشت کارت های گرافیک سری ۱۰۰ انویدیا با قفسه فروشگاه ها با قیمت اولیه

همه تحرکات اخیر انویدیا حاکی از گسیل حجم انبوهی از کارت های گرافیک سری ۱۰ انویدیا به بازار است که انتظار می رود باعث شود قیمت ها به قیمت اولیه کاهش یابد، چیزی که حساب رسمی این کمپانی در شبکه توییتر نیز تایید کرده است.