به گزارش پایگاه خبری ربیع،AMD یک کارت دو هسته‌ای جدید به نام Radeon Pro V340 را معرفی کرد، با این حال شتاب دهنده V340 نه گیمرها، بلکه دیتاسنترها را هدف می‌گیرد.

این کارت یا به طور دقیق شتاب دهنده، از دو پردازنده گرافیکی مبتنی بر ریزمعماری فعلی Vega بهره می‌برد که با فناوری ساخت ۱۴ نانومتری تولید می‌شود. در حقیقت AMD یک جفت از همان پردازنده گرافیکی Vega 10 XL بکار رفته در کارت‌های گرافیک معمولی خود (به طور مشخص Radeon RX Vega 56 ) را به ۳۲ گیگابایت حافظه HBM ECC تجهیز کرده و شاهد به‌کارگیری آن در این شتاب دهنده هستیم. V340 دو شکاف توسعه را اشغال می‌کند. به گفته AMD، این کارت ضمن برخورداری از قدرت پردازشی بالا، با برخورداری از قابلیت‌های امنیتی پیشرفته، امکان شتاب بخشی به مجازی‌سازی‌ها را می‌دهد.

این کارت دارای دو پردازنده گرافیکی، هر یک با ۵۶ واحد محاسباتی (CU) است و از آنجایی که در ریزمعماری Vega هر واحد CU دارای ۶۴ پردازنده جریانی یا همان سایه زن است، V340 در مجموع از تعداد عظیم ۷,۱۶۸ پردازنده جریانی بهره می برد. جالب‌تر اینکه این کارت فاقد فن است و به صورت Passive خنک می‌شود که البته با توجه به نوع متفاوت بارکاری آن در مقایسه با کارت‌های گیمینگ و احتمالاً فرکانس پایین تر، نباید مسئله مهمی باشد.

به طور مشخص AMD با شتاب دهنده دو هسته‌ای Radeon Pro V340 دنیای Virtual Desktop Infrastructure (VDI) را هدف می‌گیرد که به پردازش‌های موازی مربوط می‌شود. در حقیقت هدف از آن شتاب بخشی به طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) و رندرینگ است. راهکار مجازی سازی AMD MxGPU به رقابت با GRID انویدیا می‌پردازد. بنابراین این کارت چیزی نیست که کاربران خانگی بتوانند از آن استفاده کنند.

AMD می‌گوید V340 از ۳۲ ماشین مجازی، هر یک با دسترسی به ۱ گیگابایت حافظه HBM ECC پشتیبانی کند که تا ۳۳ درصد بیشتر از آن چیزی است که Tesla P40 انویدیا ارائه می‌کند. همچنین این کارت دارای موتور رمزنگاری داخلی با پشتیبانی از فشرده سازی مستقل ویدئوها در H.264 و H.265 است که می‌تواند از بار کاری پردازنده مرکزی بکاهد.

هرچند قیمت شتاب دهنده Radeon Pro V340 اعلام نشده است، اما می دانیم از فصل چهارم سال میلادی جاری در دسترس قرار می‌گیرد.