به گزارش پایگاه خبری ربیع، آیین‌نامه جدید انضباطی فیفا هفته‌هاست که منتشر شده و در اختیار فدراسیون‌های فوتبال در سراسر جهان قرار گرفته است. البته این آیین نامه مانند دیگر آیین نامه‌های فیفا بر روی سایت فیفا هم قرار دارد و دسترسی به آن به چهار زبان مختلف برای عموم مردم آزاد است.
این آیین نامه جدید نکات فراوان انظباطی را در دل خود دارد و فیفا سعی کرده رفتارهای سختگیرانه تری را در رابطه با تخلفات در فوتبال در پیش بگیرد.
اما نکته عجیب این ماجرا رفتار فدراسیون فوتبال کشورمان و عدم ترجمه و انتشار این آیین نامه است. فدراسیون فوتبال همواره آیین نامه‌های فیفا را خیلی سریع ترجمه می‌کرد و در اختیار تیم‌های فوتبال و رسانه‌ها قرار می‌داد تا مخاطبان خیلی زود از قوانین تازه فیفا مطلع شوند. به عنوان مثال تغییرات قوانین داوری فوتبال که همزمان با این آیین نامه منتشر شده بود خیلی زود ترجمه و در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت اما فدراسیون در یکی از موارد نادر از انتشار آیین‌نامه جدید انضباطی فیفا به شکلی سؤال برانگیز خودداری کرد.
بعد از این خودداری عجیب رسانه‌های کنجکاو به سراغ آیین‌نامه جدید انضباطی رفتند تا ببینند چرا فدراسیون فوتبال ایران این آیین نامه را به صورت عمومی منتشر نمی‌کند.
ترجمه آیین‌نامه جدید انضباطی فیفا و موارد درون آن اما به روشنی مشخص می‌کند که چرا اولاً فدراسیون فوتبال کشور آن را عمومی منتشر نمی‌کند و دوم اینکه چرا شروع مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران همچنان در ابهام قرار دارد.
ماده ۱۳ آیین‌نامه انضباطی فیفا، دقیقاً همان ماده قانونی است که می‌تواند برای فوتبال ایران دردسرساز شود. ماده‌ای با عنوان تبعیض. در بند یک این ماده به طور دقیق آمده: «هرکسی که از طریق کلمات یا رفتار (یا هر وسیله دیگری) تحقیرآمیز، تبعیض‌آمیز یا نفرت‌انگیز به عزت یا تمامیت یک کشور، یک شخص، یا گروهی از افراد به دلیل نژاد، رنگ پوست، قوم، ریشه‌های ملی یا اجتماعی، جنسیت، معلولیت، گرایش‌های جنسی، زبان، مذهب، عقیده سیاسی، ثروت، تولد یا هر وضعیت شخصی دیگر یا هر چیز دیگری توهین کند، باید حداقل با ۱۰ جلسه یا یک دوره مشخص محرومیت یا هر اقدام انضباطی مناسب دیگری مجازات شود.»
این بند از ماده ۱۳، هم موضوع ورود زنان را در بر می‌گیرد و هم شعارهایی که در بسیاری از مواقع روی سکوها علیه قومیتی دیگر سر داده می‌شوند! دو موضوع اساسی که می‌تواند جرائم متعدد و حتی تعلیق را متوجه فوتبال ایران کند.
مورد دیگری که در فوتبال یک چالش بزرگ است، مسئله واگذاری تیم‌هاست؛ فیفا در آیین‌نامه جدید خود با شفافیت تمام اعلام کرده که اگر تیمی امتیازش را واگذار کند، بدهی‌هایش هم به صاحب امتیاز واگذار می‌شود؛ در فوتبال ایران سال‌های این اتفاق به مناقشه‌ای میان مالکان اسبق و فعلی امتیاز تیم، تبدیل شده بود و با این قانون عملاً این مشکل حل شده است.
موضوع بزرگ دیگری که هنوز هم فیفا روی آن پافشاری می‌کند، اتمام بازی به نفع یک تیم در اواسط مسابقه با نظر داور است. این اتفاق در تاریخ فوتبال ایران نتایج دربی‌ها را تعیین کرده و تا همین چند سال قبل، داور بازی پرسپولیس و داماش در ورزشگاه آزادی، به‌دلیل فحاشی‌های که به او صورت گرفته بود، تصمیم به اتمام مسابقه گرفت و درنهایت پرسپولیس بازی را ۳-۰ باخت. این موضوع دست داوران را برای جریمه تیم‌هایی که تماشاگرانشان قوانین و ادب را رعایت نمی‌کنند باز می‌گذارد و همانگونه که واضح است احتمالاً در فصل آینده برخی تیم‌های بزرگ و پر تماشاگر که سابقه بلند بالایی هم در فحاشی دارند از این اتفاق ضرر خواهند کرد.
برخی دیگر از بندهای مهم این آیین نامه جدید عبارتند از:
– باشگاه‌هایی که حقوق بازیکنان و مربیان‌شان را نمی‌دهند تا زمان تسویه‌حساب کامل از نقل‌وانتقالات محروم می‌شوند.
– هیچ یک از اعضا حق ندارد به هر شکل و شیوه‌ای تبعیض‌های جنسیتی اعمال کند.
– استفاده از یک رخداد ورزشی به‌منظور نمایش چیزهایی با ماهیت غیرورزشی با جریمه روبه‌رو خواهد شد.
– رفتارهای غیرورزشی در بیرون زمین و از جمله در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند با محرومیتی یک تا ۱۰ جلسه‌ای روبه‌رو شود.
– استفاده از حرکات، کلمات، اشیا یا هر وسیله دیگری برای انتقال پیامی که برای یک رویداد ورزشی مناسب نیست به‌ویژه پیام‌هایی که ماهیت سیاسی، ایدئولوژیکی، مذهبی یا توهین‌آمیز دارند، جریمه خواهد داشت.
همین چند بند جدید آیین نامه فیفا کافی است تا فوتبال ایران با مشکلات جدی مواجه شود. موضوع ورود بانوان به ورزشگاه، بدهی‌های بی پایان باشگاه‌های ایرانی به بازیکنان و مربیان داخلی و خارجی، واگذاری عجیب و غریب تیم‌ها به خصوص در دسته‌های پایین، فحاشی و توهین به داور و خانواده بازیکنان، درگیری‌های لفظی بازیکنان در شبکه‌های اجتماعی و مواردی از این دست چالشی جدی برای فوتبال ایران خواهد بود و شاید به همین دلیل هم هست که فدراسیون فوتبال از آغاز مسابقات لیگ برتر به بهانه‌های مختلف سر باز زده است.
همانگونه که می دانیم ابلاغ آیین نامه رسمی فیفا تفاوت فاحشی با نامه نگاری‌های گل و بلبل اینفانتینو با مسئولان فوتبالی کشور دارد. رعایت نکردن و یا زیرپا گذاشتن هر بند از این قوانین می‌تواند مشکلات جدی برای فدراسیون فوتبال و یا تیم‌های باشگاهی ایجاد کند. البته اگر نگاهی منصفانه به این قوانین داشته باشیم واضح است که این قوانین در جهت زیباتر و پاک‌تر شدن فوتبال خواهد بود. به عنوان مثال در موضوع واگذاری تیم‌ها و یا پرداخت نشدن حق بازیکنان سال‌هاست شاهد پایمال شدن حق تیم‌های فوتبال و همچنین بازیکنان و مربیان مختلف هستیم و حالا با قوانین جدید می‌توان امیدوار بود که حداقل در این زمینه شاهد بهبود اوضاع فوتبال در کشورمان باشیم.