به گزارش پایگاه خبری ربیع، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در نشستی میزبان هیأتی فرهنگی از شهر شانگهای چین بود.
«خو مو چینگ» مدیر موزه هنرهای تزئینی شانگهای و عضو هیأت‌مدیره موزه‌های شانگهای به همراه رییس آکادمی هنرهای شانگهای و مدیر بخش خارجی موزه این شهر به شهر اصفهان سفر کرده بودند تا از برگزیدگان رویداد نقاشی جاده ابریشم تقدیر کنند.
شهراد افشارزاده ۴ ساله، سارا شاه‌نظری ۱۱ ساله و آلما محمدصادقی ۱۲ ساله سه کودک اصفهانی بودند که نقاشی آنها از جاده ابریشم در این رویداد برگزیده شده و شایسته تقدیر شناخته شده بود.
مدیر موزه هنرهای تزئینی شانگهای در این نشست اظهار داشت: برای نخستین بار است که با نخبگان اصفهانی ملاقات می‌کنیم، اما بار اولی نیست که با اصفهان ارتباط برقرار می‌کنیم و سال گذشته نیز سفری به این شهر داشتیم.
خو مو چینگ افزود: سال گذشته پنج رویداد در موزه هنرهای تزئینی شانگهای برگزار شد که اصفهان در همه آنها شرکت کرد. همچنین سه رویداد با همکاری بنیاد ما با کنسولگری ایران در شانگهای انجام شد.
او ادامه داد: تمایل داریم ارتباطاتی که با اصفهان داریم را با کمک شما گسترش دهیم و می‌توانیم در زمینه فرهنگی و گردشگری همکاری‌های بیشتری با یکدیگر داشته باشیم.
مدیر خانه کودک سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز درباره موفقیت کودکان اصفهانی در مسابقه نقاشی جاده ابریشم شانگهای، گفت: این موفقیت نشان داد که کودکان ما دارای توانمندی فوق‌العاده‌ای هستند که می‌توانند در عرصه‌های بین‌المللی مطرح باشند.
زهرا کاظمی افزود: زمانی که اعلام شد قرار است مسابقه و نمایشگاهی با موضوع جاده ابریشم که مربوط به تاریخ ایران و چین است در شانگهای چین برگزار شود، کانون نقاشان خانه کودک پس از تشریح تاریخ جاده ابریشم برای کودکان از آنها خواست برداشت و همچنین تخیل خود از این جاده را روی کاغذ بیاورند.
او ادامه داد: در نهایت ۲۰ اثر برگزیده از کودکان اصفهانی را با کمک موزه هنرهای معاصر اصفهان به شانگهای چین ارسال کردیم و خوشبختانه سه کودک ۴ ساله، ۱۱ ساله و ۱۲ ساله اصفهانی در این جشنواره برگزیده شدند که باعث افتخار ما است.
نیاز جوامع به برقراری ارتباطات بین فرهنگی
مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان نیز با بیان اینکه برقراری ارتباطات بین فرهنگی یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند باعث رشد هر جامعه‌ای شود، گفت: تعدادی از کودکان اصفهانی در خانه کودک مشغول به ارائه هنر خود هستند و اگر به شهرهای دیگر ایران و جهان معرفی نشوند و نتوانند کارهای خود را به دیگران ارائه کنند، قطعاً رشدی نخواهند داشت.
مهدی تمیزی تصریح کرد: وظیفه مراکز فرهنگی از جمله موزه هنرهای معاصر اصفهان و خانه کودک شهرداری و دیگر مراکز فرهنگی شهر اصفهان، گسترش روابط بین فرهنگی است و اینکه تلاش کنند این ارتباطات را بین مردم شهر اصفهان و مردم دیگر شهرهای جهان برقرار کنند.
او بیان داشت: بسیار مفتخر هستیم که آثار ۱۸ کودک اصفهانی به مسابقه بین‌المللی نقاشی جاده ابریشم شانگهای راه پیدا کرد که در نهایت سه اثر شایسته اعطای لوح نقره و برنز این مسابقه شناخته شد.
رییس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان هم درباره این موفقیت و شکل‌گیری دنیای خلاقانه کودکان اظهار داشت: تقویت و آموزش کودکانی که استعداد و خلاقیت هنری دارند جزو اصلی‌ترین موضوعات زیرساختی هنر است که جامعه ما به شدت نیازمند سرمایه‌گذاری روی آنها است.
محمدعلی صرامی گفت: اگر امروز سرمایه‌های ارزشمندی چون استاد محمود فرشچیان را داریم، یکی از مهم‌ترین دلایل رشد و نمو آنها شرایطی است که در دهه‌های گذشته برای رشد این استعدادها فراهم بوده و تأسیس مکان‌هایی مانند هنرستان هنرهای زیبای اصفهان در کشف و پرورش این استعدادها مؤثر بوده است.
او خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد امروز برای رشد سرمایه‌های انسانی نسل آینده بیش از چیزی که الان وجود دارد، باید در آموزش کودکان و نوجوانان در مدارس اهتمام داشته باشیم.
گفتنی است، در این نشست با حضور محمد عیدی معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و خو مو چینگ مدیر موزه هنرهای تژئینی شانگهای و عضو هیأت‌مدیره موزه‌های شانگهای از سه کودک اصفهانی برگزیده رویداد نقاشی جاده ابریشم در چین با اهدای هدایایی در حضور خانواده‌های آنها تقدیر شد.
همچنین قرار است در آینده با برگزاری هفته اصفهان در شانگهای و هفته شانگهای در اصفهان ارتباطات فرهنگی بین این دو شهر گسترش یابد.