به گزارش پایگاه خبری ربیع، اقتصاد تئاتر مساله است که باید به آن توجه شود و در واقع نمی‌توان بدون دغدغه‌های مالی از تاتر خصوصی حرف بزنیم. این موضوعی است که شفق کاظمی سرپرست اجرایی تاتر خانه از آن سخن می‌گوید. به اعتقاد او تاتر ما اکنون به سمت خصوصی شدن رفته و تاتری ها باید برای سالن و بقیه عوامل هزینه کنند و این موضوع باید باحمایت ارگان‌ها همراه شود.

وی ادامه می‌دهد: نمی‌توان توسعه تاتر را به دور از دغدغه‌های مالی در نظر گرفت به این خاطر که به هر حال وقتی بخواهی تاتری را روی صحنه ببری باید به بسیاری از مسائل از جمله سالن، تجهیزات، اکسسوارها و هزینه حق تألیف نمایشنامه و … فکر کرد.

به گفته کاظمی متاسفانه مساله ای که اکنون با آن روبرو هستیم این است که بسیاری از تاتری ها به سمت کمدی‌های سخیفی رفته‌اند که به هر قیمتی می‌خواهند مخاطب را بخندانند.

وی تصریح می‌کند: البته نمی‌گویم که نباید تاتر کمدی داشته باشیم بلکه موضوع این است که نباید به هر قیمتی و تنها به خاطر جذب مخاطب بیشتر و کسب هزینه‌ها از همه چیز حرف بزنیم و به سمت هزل گویی برویم.

سرپرست اجرایی تاتر خانه با اشاره به اینکه تاتر جدی ما نیاز به فرهنگسازی برای جذب مخاطب و حمایت ارگان‌ها دارد می‌افزاید: برخی از ارگان‌ها مانند فولاد مبارکه، تی ان تی و غیره اقدام به تهیه بلیط از برخی تاترها برای پرسنل خود می‌کنند، اما این شامل همه تاترها نمی‌شود. برخی از اسپانسرها هم گاهی اوقات در دکورها هزینه‌هایی را تقبل می‌کنند اما اینها برای قوی‌تر شدن تاتر جدی ما کافی نیست.

کاظمی تاکید می‌کند: ازنظر من تئاتر خصوصی لزوماً تئاتری نیست که خودگردان باشد و نیاز به تعریف‌های مالی از طرف ارگان‌های فرهنگی دارد و باید در سبد هزینه‌های ارگان‌های فرهنگی و ادارات بگنجد.

وی حمایت‌های خصوصی توسط علاقه مندان این هنر، حمایت بنگاه‌ها و سازمان‌های فعال اقتصادی را راهکاری برای کمک به تاتر دانست و ادامه داد: تلاش برای جذب مخاطب بیشتر، برطرف کردن مشکل فضاهای فیزیکی نمایشی و اختصاص دادن فضای مناسب از جمله مباحثی است که تاتری ها با آن روبرو هستند.

سرپرست اجرایی تاتر خانه در ادامه با تاکید بر اینکه مردم ما هنوز نیاز به تاتر جدی را در سبد هزینه‌های خود نیاورده‌اند و همین باعث شده که تنها به سمت تاترهای کمدی روی بیاورند اظهار داشت: اگر مردم نسبت به کاری احساس نیاز کنند به سمت آن خواهند رفت، مردم هنگامی که احساس می‌کنند روی صحنه تئاتر ما اتفاقی می افتد که نیازی به آن ندارند یا ارتباطی با مسائل فرهنگی و دغدغه‌های زندگی‌شان ندارند، مسلماً توجه کمتری نسبت به آن دارند، در این صورت نمایش از وضعیت یک کالای ضروری و مورد نیاز فاصله می‌گیرد.

کاظمی در پایان تصریح کرد: برای رونق این هنر باید منابع مالی آن هم تأمین شود به این خاطر که یکی از موانع بزرگ پیش روی تاتری ها مسائل و هزینه‌هایی است که بر دوش آنها است و جلوی رونق تاتر را می‌گیرد.

گفتنی است تاتر خانه به نویسندگی نغمه ثمینی که سریال شهرزاد را در کارنامه خود دارد تا ۲۰ تیرماه سالجاری در تالار فرشچیان اجرا دارد.