به گزارش پایگاه خبری ربیع، نمایشگاه پیدایش تا ۱۵ شهریورماه در گالری شماره ۳ موزه هنرهای معاصر وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان میزبان نگاه شهروندان است.
در گشت و گذارهایم در اصفهان و حتی در دیگر شهرهای ایران، در خانهها، حمامها و مسجدهای تاریخی در حال مرمت، بارها با صحنه روی هم انباشتن کاشیهای منقوش آبی و لاجوردی روبهرو شدهام. فکر کردهام که چه دیوان درهم نازنینی از آبی و لاجوردی است و ای کاش شاعری میآمد و این کلاف منتظر و محبوب تاریخی را سامان میداد.
این بخشی از مقدمه مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان درباره نمایشگاه “ژان پییِر بریگودیو” شاعر و نقاش فرانسوی است که از نیمه دوم مرداد تا نیمه آخرین ماه تابستان ۹۸ بر دل دیوارهای این موزه در یکی از هنرپرورترین شهرهای جهان نقش زده است.
بریگودیو مجموعه آثار خود را “پیدایش” نام نهاده که حالا از پاریس به اصفهان رسیده و قرار است در قالب اشعاری مصور از راز و رمز آفرینش بگوید.
مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان در آیین گشایش این نمایشگاه، به سراغ نظریات نظریهپردازان هنر دنیا رفت که معتقدند هنرمندان نسل حاضر و نسل آینده باید بِینامتن بدانند.
به گفته مهدی تمیزی، هنرمندی که تنها موسیقی یا نقاشی بداند و از هنرهای دیگر بیبهره باشد در دنیای امروز و آینده جایگاهی پیدا نخواهد کرد.
او در ادامه به سراغ دلایل دعوت از ژان پییِر بریگودیو برای برپایی نمایشگاه در اصفهان رفت و گفت: بریگودیو در فرانسه شاعری نامدار است و دورههای گوناگون کاری را سپری کرده تا به این نمایشگاه رسیده و آثار او محدود به یک شاخه یا تکنیک نیست و در واقع همان بینامتن است.
رییس اداره امور هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این آیین، بریگودیو را هنرمندی دانست که ردپای آثار هنری او را در سراسر جهان میتوان دید.
علی عطریان افزود: دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و بسیاری از گالریهای ایران از هنر این هنرمند بینصیب نبوده است.
به عقیده عطریان زمانی که قرار است بین دو قالب بسیار مهم حوزه ادبیات و هنر یعنی شعر و نقاشی ارتباط برقرار شود، بریگودیو یکی از سردمداران آن است و نگاه فلسفی او به جهان پیرامون خود منجر به برهمکنشی موفقیتآمیز بین این دو قالب متفاوت و خلق آثار بینامتنی شده است.
حالا نوبت به ژان پییِر بریگودیو رسید تا پشت تریبون قرار گیرد و از تجربه برپایی نمایشگاه در اصفهان بگوید: این نمایشگاه یک اتفاق تصادفی نیست. نخستین اقامت من در اصفهان در سال ۲۰۰۱ بود که توسط دانشگاه هنر اصفهان دعوت شده بودم.
این شاعر و نقاش فرانسوی افزود: در مدت اقامت در ایران در کنفرانسها، کارگاهها و ملاقاتهایی که در دانشگاههای هنری داشتم پی بردم که اینجا در اصفهان دوستان وفادار زیادی دارم.
او ادامه داد: اگرچه امروز و اینجا به عنوان یک هنرمند حاضر شدهام، اما پیشتر بهعنوان استاد هنر معاصر و مدیر دانشکده هنر دانشگاه پاریس مشغول به کار بودهام. این نمایشگاه گواهی است بر کاری هنرمندانه که همچنان در حال انجام شدن است، کاری که همواره خلق و بازتولید میشود.
بریگودیو آثارش را بیشتر یک کار تجربی دانست تا عرضاندام توانایی تکنیکی و گفت: حتی اگر کاری باشد که بر پایه مهارت انجام شود، آرام و پیوسته شکل میگیرد.
این شاعر و نقاش فرانسوی کار هنری خود را ناهمگون، چندرسانهای و با استفاده از رشتهها و زمینههای گوناگون چون عکس، چاپ، مجسمه سنگی و برنزی و گلاژ دانست و به بازدیدکنندگان توصیه کرد نقاشیهای او را بدون توجه به اشعارش نگاه نکنند، چون نقاشیها و شعرهایش با هم درآمیخته و یکی شدهاند و با یکدیگر ایفای نقش کرده و احساس او را از جهان هستی آشکار میکنند.
او بیان کرد: اگر نقاشی و شعر را ماده اصلی آثار این نمایشگاه بدانیم، جسمیت، تفکر و احساس را از طریق فیلم نمایش دادهام. این فیلم، مستندی درباره چیستی هنر نیست بلکه آفرینشی تصویری بر اساس ادبیات و آوای اشعاری است که به فرانسه و فارسی نوشته و خوانده شده است.
بریگودیو با بیان اینکه این وجه دوزبانی در آثار اخیر من بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: این موضوع شاهدی بر مشروط بودن امر ترجمه است و اینکه ترجمه دقیق ناممکن است. این کار با همکاری کسانی انجام شده که با ترجمه اشعار سعی بر خلق دوباره مفاهیم خالص در اشعاری از فرهنگ دیگر داشتند.
این شاعر و نقاش فرانسوی اضافه کرد: موضوع نمایشگاه من آفرینش است؛ لحظهای که انسان زاده میشود، میاندیشد و در تصور خویش از خویش به نامیرائی فکر میکند.
او با بیان اینکه همواره مجذوب شاعرانگی شعر آفرینش نخستین بشر به عنوان مرکز جهان بودهام، افزود: بنابراین هفت شعر ارائهشده در این نمایشگاه بر پژواک آن چیزی که کتاب مقدس گفته، نوشته شده است. نقاشی به زبانی دیگر این تحول بزرگ را به یادمان میآورد؛ اینکه در هفت روز خلقت، نظم و بینظمی به جهان ما منتهی شده است.
بریگودیو ادامه داد: این دوگانگی در آثار اینگونه توضیح داده میشود؛ خلق هر اثر با ساخت و ساز متوالی همواره با پاره کردن، اضافه کردن، کلاژ کردن و حذف و اضافه. کاغذ به عنوان رسانه به آسانی خود را در اختیار ما میگذارد.
این شاعر و نقاش فرانسوی دلیل جان گرفتن کارهای هنری خود را ملاقاتها و اقامتهای طولانی خود در اصفهان، ایران و دیگر نقاط جهان و نمایشگاه پیدایش را برآیندی از همنشینی مکرر خود با فرهنگ ایرانی در حدود دو دهه دانست.
او در پایان تأکید کرد با هنر گذشته و امروز ایران لحظههای هیجانانگیزی دارد؛ جایی که داستانها و قهرمانهایش را از یاد نمیبرد.
علاقهمندان به بازدید از نمایشگاه پیدایش میتوانند تا ۱۵ شهریورماه ۹۸ به گالری شماره ۳ موزه هنرهای معاصر وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان مراجعه کنند.