به گزارش پایگاه خبری ربیع، شهردار قم با صدور پیامی شانزدهم مهرماه روز جهانی و هفته ملی کودک را گرامی داشت.
متن پیام ایشان به شرح ذیل است:
بسمه تعالی
کودکان در آینه گفتاری و رفتاری والدین رشد می‌کنند.
انعکاس تربیت خانوادگی در جامعه نمود می‌یابد و هر چه در خانواده با کودکان با احترام برخورد شود و در تربیت آنان دقت لازم به عمل آید؛ شاهد تاثیر این نوع برخورد صحیح در جامعه خواهیم بود. خانواده چنان در تربیت کودکان تاثیر دارد که می‌توان گفت: کودکان در آینه گفتاری و رفتاری والدین رشد می‌کنند و ادبیات تربیتی رایج در خانواده بخشی از هویت کودک خواهد شد. التفات به ابعاد روحی و روانی کودکان، موفقیت و آینده آنان را تضمین خواهد نمود.
کودکان نمادی برای معرفی فطرت پاک هستند و اگر اخلاق و خصوصیات اخلاقی آنان درس عملی برای اصلاح رفتار بزرگسالان قرار گیرد؛ عطر صفا و صمیمیت کوچه باغ‌های زندگی را فرا گرفته و خودخواهی‌ها و منیت‌ها رنگ خواهد باخت.
بازنگری در روایات تربیتی بخصوص در مورد کودکان، پنجره جدید معرفتی برای ما باز خواهد کرد و افزایش دقت و عمل به روایات و توصیه‌های تربیتی کودکان، تضمین کننده تعالی و رشد آینده جامعه است و موجب کاهش ناهنجاری‌ها در جامعه خواهد شد.
آسیب شناسی ناهنجاری‌های گفتاری و رفتاری کودکان نشان می‌دهد؛ متاسفانه برخی بازی‌های رایانه‌ای نه تنها نتوانسته نیازهای روحی و روانی آنان را برطرف سازد بلکه مشکلاتی را هم برای خانواده‌ها و هم برای جسم و روان کودکان به ارمغان آورده است. فلذا نیاز است تا در سبک زندگی خانواده‌ها تغییری جدی ایجاد و از طرفی به بازی‌های سنتی و تحرک بخش در خانواده اهتمام لازم به عمل آید.
برای ایران عزیز اسلامیمان، خاصه قم به عنوان یک شهر مذهبی زیبنده نیست که کودکان کار بدون تجربه شیرینی‌های کودکانه وارد عرصه سخت زندگی شوند و ساماندهی این عزیزان با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی قم میسر خواهد بود.
شناسایی و معرفی کودکان خلاق و موفق، شهدای کم سن و سال و فرزندان شهدا با زبانی متناسب با سن مخاطبین و ادبیاتی جذاب و هنرمندانه می‌تواند در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در مناسبات بین نسلی و کمک به خانواده‌ها برای تربیت فرزندان به عنوان بسته فرهنگی کمک تربیتی موثر باشد.
اینجانب شانزدهم مهرماه روز جهانی کودک را تبریک گفته و امیدوارم دعای پاک کودکان شهید حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام همنشین لحظات زندگیتان باشد.
سید مرتضی سقاییان نژاد
شهردار قم