به گزارش پایگاه خبری ربیع،دکتر مسعود منصور در پیام خود به مناسب ۲۷ خرداد روز جهانی مقابله با بیابانزایی بر مدیریت پایدار سرزمین و همزیستی مسالمت آمیز انسان و طبیعت تأکید کرد. متن این پیام بدین شرح است:

 

بسمه تعالی
«روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی» که همه ساله  گرامی داشته می‌شود، فرصت مغتنمی است تا آگاهی عمومی را نسبت به چالش‌ها و پیامدهای حاصل از بیابان‌زایی ارتقا داده و اقدامات و تلاش‌های انجام شده در راستای مقابله با این پدیده را تشریح نماییم. واقعیت آن است که جلوگیری از تخریب اراضی در مناطق خشک، نیمه‌خشک و نیمه‌مرطوب – که تعریف پذیرفته‌شده واژه بیابان‌زایی می باشد- تنها در صورت اراده و تلاش جمعی، مشارکت آحاد جامعه و همکاری و هماهنگی نهادها و دستگاه‌های مرتبط، امری دست‌یافتنی و قابل تحقق خواهد بود.
بیابان‌زایی را می‌بایست به عنوان عامل عدم توازنی در نظر گرفت که در مقابل مدیریت پایدار و همزیستی متعادل و مسالمت‌آمیز انسان و طبیعت قرار دارد. درهم‌شکستن این موازنه بیانگر آغاز تخریب سرزمین  و کاهش توان زیستی خاک و کاهش ظرفیت کالاها و خدمات اکوسیستم‌های حیاتی خواهد بود.
آسیب‌پذیری خاک در مقابل فرسایش بادی و آبی، افزایش تعداد و شدت طوفان‌های ماسه‌ای و گرد و خاک، فرونشست زمین، کاهش حاصلخیزی و توان تولید خاک و اختلال در فرآیند بازسازی و بازتولید طبیعی پوشش گیاهی از جمله اثرات مستقیم و آنی بیابان‌زایی است. این اثرات، پیامدهای جدی اقتصادی و اجتماعی نیز به همراه دارد. بیابان‌زایی از طریق محدود کردن منابع بالقوه طبیعی، موجب کاهش تولیدات کشاورزی شده و این فعالیت را به‌طور فزاینده‌ای متزلزل و پرمخاطره می‌نماید. کاهش تولیدات کشاورزی، فقر و مهاجرت جمعیت روستایی به مناطق شهری را به همراه خواهد داشت.
کنوانسیون مقابله با بیابانزایی به عنوان بالاترین نهاد مرتبط، از نقطه نظر حقوق بین الملل، شعار روز جهانی مقابله با بیابانزایی را  در سال جاری، متاثر از شرایط پسا کرونا و ضرورت بازسازی اقتصادی در جامعه جهانی احیای سرزمین، بازسازی بهتر با سرزمینی بدون تخریب نامگذاری نموده است. احیای سرزمین، ظرفیت‌های قابل توجهی در راستای تولید و بازسازی اقتصادی به همراه داشته و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در این بخش، شرایط بازیابی اقتصادی کشورها را تسهیل خواهد نمود.
مقابله با بیابان‌زایی بعنوان یکی از اقدامات ۱۴ گانه اجرایی در برنامه سال ۱۴۰۰ سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تعریف شده است. این اقدام نقش بسزایی در مانع زدایی از تولید داشته و می‌تواند به عنوان یک ظرفیت قابل توجه در حوزه بازسازی اقتصادی مد نظر قرار گیرد. در این راستا الگوی مدیریت مناطق بیابانی مبتنی بر نقش آفرینی و مشارکت جوامع محلی و سرمایه گذاری بخش غیر دولتی به منظور بهره‌برداری از ظرفیت و قابلیتهای متجانس و سازگار با الگوهای مدیریت پایدار سرزمین تعریف و ابلاغ گردیده است.
مراسم ملی گرامیداشت روز جهانی مقابله با بیابانزایی در سال جاری به جهت تکریم اقدامات و فعالیت‌های شایسته انجام شده در جهت تثبیت کانون‌های بحرانی تولید گرد و غبار حاشیه دریاچه ارومیه برگزار خواهد شد. زمان برگزاری این مراسم با توجه به تقارن زمان برگزاری انتخابات و رعایت ملاحظات مربوط به آن در تاریخ ۱۰ تیر ماه خواهد بود.
از کلیه اساتید و دانشجویان، سازمان‌های مردم نهاد، رسانه‌ها، صاحبنظران و اندیشمندان فعال در حوزه منابع‌طبیعی و محیط زیست، درخواست می‌نمایم تا هر یک به سهم خود از طریق برگزاری نشست‌های تخصصی و علمی و انعکاس موضوعات مرتبط، در راستای تنویر افکار و ارتقاء آگاهی های عمومی و انعکاس موضوعات مرتبط با مدیریت پایدار سرزمین نقش‌آفرین بوده و این سازمان را یاری نمایند.