پیامدهای تقلب در دانش آموزان
ایام امتحانات مدتی است آغاز شده و دانش آموزان با مطالعه دروس در جلسات حاضر میشوند. در این بین دانش آموزانی هستند که به امید تقلب در جلسه امتحان حاضر شده و از این طریق نمره قبولی را کسب میکنند.
به گزارش پایگاه خبری ربیع، ایام امتحانات مدتی است آغاز شده و دانش آموزان با مطالعه دروس در جلسات حاضر میشوند. در این بین دانش آموزانی هستند که به امید تقلب در جلسه امتحان حاضر شده و از این طریق نمره قبولی را کسب میکنند. در دوران شیوع کرونا و تعطیلی حضوری کلاسها روند تقلب در بین دانش آموزان افزایش یافت و بر اساس آمارهایی که از سوی آموزش و پرورش اعلام شد طی سه سال اخیر معدل دانش آموزان متوسطه به ۱۲ هم نمیرسد و شاهد بیشترین افت تحصیلی در بین دانش آموزان هستیم. این آمار حاکی از آن است پس از حضوری شدن کلاسها شرایط تقلب در بین دانش آموزان فراهم نبوده و در نتیجه از نظر تحصیلی افت پیدا کردهاند.
تقلب کاری است غیر قانونی که شخص به شیوهای نادرست قصد دارد به مطلوب برسد و در این بین با ضایع کردن حقوق دیگران مرتکب چنین اقدام ناپسندی میشود. متاسفانه تقلب دانش آموزان جدی گرفته نمیشود و به راحتی از آن عبور میکنیم.
این در حالی است که تقلب زمینه ساز رفتارهای منفی بعدی در شخص است. تقلب فقط در امتحانات وجود ندارد بلکه در تحقیقات دانش آموزی نیز شاهد سرقت ادبی هستیم و والدین هیچ توجهی به این رفتار دانش آموزان ندارند و این روند ادامه پیدا میکند.ناگفته نماند تقلب در بین دانش آموزان عادی شده و از نظر آنها کار اشتباهی نیست و این میتواند زنگ خطری برای انجام خطاهای دیگر باشد.
دلایل مختلفی در ایجاد تقلب در بین دانش آموزان مؤثر است که در این نوشتار به آن اشاره میکنیم. اضطراب مهمترین عاملی است که باعث تقلب میشود و حتی دانش آموزان باهوش را در برمی گیرد. استرس بوجود آمده در دانش آموز ناشی از رفتارهای نادرست و توقعات بیجای والدین کمال گرا است و دانش آموز از طریق فشار روانی که در درونش ایجاد شده به تقلب سوق پیدا میکند.
برخی معلمان سخت گیر نیز به دلیل اینکه امتحانات سخت و پیچیدهای از دانش آموزان میگیرند سبب تقلب دانش آموزان میشوند. کسب رتبه برتر و به اصطلاح برتری جویی و همچنین نشان دادن نترس نبودن در بین همسالان نیز از عوامل مؤثر در ایجاد تقلب در بین دانش آموزان است.
البته برخی دانش آموزان به دلایلی که در درس خواندن بی انگیزه هستند به این کار روی میآورند و بدون هیچ تلاشی در پی تقلب هستند.نداشتن علاقه به درس مورد نظر هم میتواند در تقلب مؤثر باشد.
تقلب میتواند تبعات منفی بر شخصیت دانش آموز داشته باشد. به عنوان نمونه تقلب باعث میشود راه غیر اخلاقی را به دانش آموز یاد دهد و از طرفی او میآموزد در زندگی میتواند بدون هیچ تلاشی و با راههای غیر قانونی به اهداف خود برسد. در برخی از موارد دانش آموز را بی هدف میکند. البته پیامدهای تقلب ممکن است بی ضرر و کم ضرر باشد اما اگر به صورت اعتیاد درآید قطعاً پیامدهای سنگینی در آینده برای دانش آموز به همراه دارد. اضطراب ناشی از تقلب هم میتواند همیشه با دانش آموز باقی بماند.
برای پیشگیری از تقلب لازم است والدین و معلمان از همان ابتدا درباره ناشایست بودن تقلب با دانش آموز صحبت کنند و هیچ گونه اضطراب و ترسی را در او پدیدار نکنند.
نجمه کریمیان