به گزارش پایگاه خبری ربیع، معابر پیاده از مهمترین فضاهای شهری به شمار می‌آیند اهمیت این معابر از این جهت است که دسترسی آسان و امنی را برای تردد شهروندان فراهم می‌کند. اما متاسفانه در سال‌های اخیر دسترسی آسان و امن تنها در حد حرف و شعار باقی مانده است. این روزها پیاده روها تبدیل به محلی برای جولان موتور سوران و همچنین فضایی برای قرار گرفتن اجناس مغازه داران شده است.

معضل سد معبر یکی از مشکلات دامنگیر شهرهای کوچک و بزرگ است. این معضل به خصوص در ماه‌های پایانی سال و ازدحام شلوغی بازارها بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌آید. بسیاری از مغازه داران فضای پیاده روی مقابل محل کسب و کارشان را جزئی از ملک خود می‌دانند به همین دلیل هم بدون توجه به قوانین اجناس خود را در پیاده روها قرار می‌دهند. در مواردی حتی برخی مغازه داران فضای خیابان روبریویمغازه را نیز با توجه به همان داستان حس مالکیت جزئی از مغازه خود به حساب می‌آورند و اجناس خود را در خیابان به معرض نمایش می‌گذارند. به جز مغازه داران دستفروشان نیز معمولاً از پیاده روی‌های پر رفت و آمد به عنوان محل فروش اجناس خود استفاده می‌کنند هر چند در سال‌های اخیر و به دلیل برخورد شهرداری‌ها با دستفروشان کمتر شاهد اشغال فضای پیاده روها تویط این افراد هستیم اما کم و بیش این معضل در بسیاری از شهرها وجود دارد. در کنار این دو قشر موتورسواران نیز یکی از معضلات جدی پیاده روها به شمار می‌روند.

پارک موتور و تردد آزادانه این افراد که پیاده رو را جزئی از قلمرو خود می‌دانند باعث شده پیاده رو به محلی ناامن و پر زحمت برای تردد شهروندان تبدیل شود. پارک خودرو در پیاده رو نیز معضلی است که در شهرهای بزرگ به وفور وجود دارد و متاسفانه امیدی هم به تغییر و یا بهبود آن وجود ندارد.

متاسفانه به جز برخورد با دستفروشان در مورد مغازه دارن، موتور سوران و صاحبان بی مبالات خودروها تقریباً هیچگونه قوانین سخت گیرانه ای برای برخورد و یا حتی فرهنگ سازی برای حل این معضل وجود ندارد.

اشغال و مسدود کردن معابر از لحاظ قانونی جرم محسوب می‌شود و ارتکاب آن مستوجب مجازات است چرا که معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان بوده و کسی حق ندارد آن را مسدود کند. در ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی آمده است: «هرگونه اشغال فضای عمومی به منظور استفاده شخصی بدون مجوز، سد معبر است و افراد خاطی به یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شوند».

 همچنین در قانون ۵۵ شهرداری‌ها نیز سد معبر تخلف شناخته شده و به شهرداری اجازه داده شده که بدون دستور قضایی با خاطیان برخورد کند. همچنین طبق اعلام پلیس راهور ناجا جریمه عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو در کلانشهرها ۶۵ هزار تومان، در سایر شهرها ۳۵ هزار تومان و در روستاها ۱۵ هزار تومان است.

شرط مهم برای تأثیر گذاری قوانین اجرای دقیق و بدون اغماض آن است که در مورد سد معبر متاسفانه نه تنها این قوانین اجرا نمی‌شود بلکه کار به جایی رسیده که اگر شهروندی به سد معبر اعتراض کند و و یا دچار صدمه و زیانی شود حتی نمی‌تواند حق قانونی خود را از متخلفین دریافت کند.

با توجه به آنچه که گفته شد حل معضل سد معبر نه تنها نیازمند همکاری نهادهای گوناگون است بلکه نیازمند سخت گیری بیشتر در قوانین نیز هست. تصویب قوانین در گام اول نیازمند افرادی است که در مجلس برای بهبود شرایط رفاهی مردم تلاش کنند. حال که تبلیغات انتخابات مجلس شروع شده است و کاندیداها از هر شعاری برای ترغیب مردم به رأی دادن به آنها استفاده می‌کنند ای کاش افراد قبل از رأی دادن از کاندیدای مورد نظر بپرسند که چه برنامه مدون و دقیقی برای تصویب و یا اصلاح قوانین در برنامه کاری خود دارند.

اعلام این برنامه‌ها به صورت کتبی و دقیق به مردم می‌تواند باعث شود در انتخابات بعدی مردم بدانند که کاندیدای امروز و نماینده احتمالی آینده تا چه اندازه به حرف‌های خود پایبند بوده و تا چه اندازه در راستای بهبود شرایط زندگی مردم گام برداشته است.