به گزارش پایگاه خبری ربیع، زمانی که تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا شد، گفته شد ضدایرانی‌ترین وزیر امور خارجه ایران و قاتل برجام خواهد بود؛ اما تیلرسون هم در مقابل مشروعیت ایران و همچنین برجام نقشی نداشت، جز رجزخوانی‌های پوچی که همواره جزو سیاست‌های آمریکا بوده است. تیلرسون با برکناری توئیتی ترامپ از کاخ سفید حذف شد.
این بار همای سعادت بر شانه مایک پمپئو رئیس سازمان سیا نشست و او به عنوان وزیر خارجه جدید ایالات متحده انتخاب شد. در توصیف وی نیز می‌گویند منتقد سرسخت برجام.
باید دید پمپئو می‌خواهد چه کند؛ البته باید گفت مایک پمپئو، عضو تی پارتی است و بدون شک به تندروترین جناح جمهوری‌خواه در ارتباط با روابط خارجی آمریکا تعلق دارد. او تجربه‌ای در سیاست خارجی ندارد و احتمالا بدون درک درستی از جزئیات سیاست خارجی است. پیامدهای انتصاب او شامل بیشتر موضوعاتی خواهد شد که آمریکا با آن دست به گریبان است؛ اما بیشتر از هر مسئله‌ای، برجام تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. همین بی‌تجربگی و نداشتن درک سیاست خارجی خطرناک است؛ زیرا اصلا اطلاعی از مختصات سیاست ندارد؛ چیزی شبیه به خود ترامپ که سیاست را با تجارت اشتباه گرفته است.
چنانچه یکی از دلایل انتخاب پمپئو برخورد با برجام باشد، همان‌گونه که بارها نیز گفته شده است، برجام توافقی چندجانبه و بین چند کشور است و آمریکا نمی‌تواند یک‌جانبه اقدام کند؛ حتی اگر اروپا با آمریکا همراهی کند، باز هم ناقض تعهد بین‌المللی می‌شوند.
به نظر می‌رسد دیگر دلیل تغییر در وزارت خارجه، مذاکرات کره شمالی باشد. ترامپ فکر می‌کند با تغییر در مجری و نماینده سیاسی می‌تواند کره شمالی را رام سیاست‌های خویش کند؛ در صورتی که کره شمالی هنوز همان کره شمالی است. کاخ سفید تصور می‌کند در مذاکره با کره شمالی موفق و سریع خواهد بود و همین ابزاری خواهد بود برای فشار بیشتر بر ایران؛ اما در ظاهر به نظر نمی‌رسد کره شمالی به‌راحتی عقب‌نشینی کند و ایران نیز برای برخورد با نقض برجام، برنامه خواهد داشت.