به گزارش پایگاه خبری ربیع، پل تاریخی فلاورجان یا همان پل «وَرگان» تنها پل ۲ قوسی ساخته شده در دوران صفویه بر روی رودخانه زاینده‌رود است، البته گفته ‌شده که کتیبه مرمرینی بر روی دیواره‌های این پل قرار داشته و قدمت آن را به بیش از ۴۰۰ سال پیش می‌رساند اما این کتیبه در سال ۱۳۸۶ هجری شمسی به سرقت رفته است هرچند که کارشناسان وجود این سنگ‌نوشته را تأیید نکرده‌اند.

این پل بر خلاف پل‌هایی همچون سی‌وسه‌پل و خواجو، علاوه بر انحنایی که در طول خود دارد، در عرض نیز دارای انحنا است و ارتفاع وسط پل بیشتر از ابتدا و انتهای آن است. پل فلاورجان با طول نزدیک به ۱۵۰ متر یکی از طولانی‌ترین پل‌های ساخته شده بر روی زاینده‌رود محسوب می‌شود و دارای ۱۸ دهانه بزرگ و کوچک است.

عرض واقعی پل ۴ متر است که در دهه ۴۰ هجری شمسی توسط اداره راه وقت، برای اینکه کامیون‌ها بتوانند تجهیزات کارخانه ذوب‌آهن اصفهان را از آن عبور دهند، به اصطلاح پل‌ را تقویت کرده و با استفاده از مصالح جدید لایه ضخیمی از «بتن» بر روی پل ریخته و عرض پل را از هر طرف حدود یک متر اضافه می‌کنند.

شهردار فلاورجان، درباره اجرای پروژه مرمّت پل تاریخی شهر فلاورجان اظهار داشت: مرمّت این پل با مشارکت اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان فلاورجان از اواخر مهرماه امسال آغاز شده و فاز ۱ آن، تا اواخر آذر ماه به اتمام می‌رسد، همچنین اجرای فاز دوم و سوم مرمّت پل تاریخی فلاورجان به شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

مهندس جواد نصری افزود: بازسازی کف دهانه‌های پل در فاز نخست، مرمّت کامل نمای پل در فاز دوم و بازسازی دیواره‌های آجری به همراه سنگ‌فرش روی پل در فاز سوم در نظر گرفته شده است، البته موضوع نورپردازی به صورت همزمان در حال مطالعه است که برای اجرا در فاز سوم برنامه‌ریزی می‌شود.