به گزارش پایگاه خبری ربیع، معضل کمبود کاغذ بیش از یک سال است که بحران‌های عجیبی را در کشور به وجود آورده است. بحران کاغذ در ابتدا دامن روزنامه‌ها را گرفت و باعث شد چندین و چند نشریه به صورت کامل تعطیل شوند و بقیه نیز با حداقل تعداد صفحات و حداقل تیراژ به کار خود ادامه دهند. پس از آن بحران کاغذ به بازار کتاب رسید و باعث شد قیمت کتاب به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند.

چندی پیش نیز علی باقرزاده، معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت که اگر کاغذ دیر برسد، ممکن است برخی کتاب‌ها نیز پس از مهر به دست دانش‌آموزان برسد.

اما با وجود این بحران عجیب کتاب‌های کمک آموزشی مرتبط با مافیای کنکور همچنان در تیراژهای میلیونی در حال چاپ است و اینگونه به نظر می‌رسد که بحران کاغذ هیچ تأثیری بر مافیای کنکور نداشته و آنها آزادانه و به راحتی می‌توانند کاغذ مورد نیاز خود را تأمین کنند. قسمت شک‌برانگیز ماجرا اما آنجاست که افزایش چندین برابری قیمت کاغذ در بازار آزاد حتی باعث نشده که قیمت اینگونه کتاب‌ها افزایش چندانی داشته باشد.

درباره این ماجرای عجیب فقط می‌توان دو گزینه را در نظر گرفت؛ نخست اینکه این مافیای قدرتمند از چنان درآمدی برخوردار است که حتی وارادت کاغذ با ارز آزاد نیز برای آنها مشکل چندان جدی‌ای به حساب نمی‌آید و آنها ضرر این اتفاق را با فروش بالا جبران می‌کنند و گزینه دوم اینکه این مافیای قدرتمند بخش بزرگی از ارز دولتی و رانت واردات کاغذ را در اختیار دارد و آزادانه و بی‌دغدغه می‌تواند هر مقدار که نیاز دارد کاغذ را با ارز دولتی وارد کند.

با نگاهی موشکافانه‌تر به این ماجرا متوجه خواهیم شد که گزینه اول از بعضی جهات چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. وقتی صحبت از مافیای کنکور می‌شود ما با گردش مالی ۱۲ هزار میلیاردی روبه‌رو هستیم که برای دست‌اندرکاران این بیزنس سودهای کلانی به همراه دارد و از آنجا که هیچ تاجری حاضر به کاهش سود خود نیست، منطقی به نظر نمی‌رسد که مافیای کنکور حاضر باشد کاغذ گران وارد کند و کتاب‌های خود را با قیمت چند سال گذشته روانه بازار کند و عملا از چند هزار میلیارد تومان سود بگذرد؛ بنابراین اینگونه می‌توان نتیجه گرفت که مافیای قدرتمند کنکور به کاغذ ارزان آن‌هم به مقداری چند برابر ظرفیت کاغذ موجود در بازار دسترسی دارد و آزادانه می‌تواند کنترل این تجارت پرسود را در اختیار داشته باشد.

پرسش مهم این است که این افراد چه کسانی هستند و چرا دولت و قوه قضائیه نمی‌توانند دست این مافیا را دست‌کم از بازار کاغذ قطع کنند؟ چون عملا ما می‌دانیم که سال‌هاست قانون برچیده شدن کنکور به دلیل دخالت مستقیم همین مافیای قدرتمند در مجلس رأی نمی‌آورد و دولت هم یا تمایلی به ایجاد فشار برای برچیده شدن کنکور ندارد یا اینکه توان لازم برای این جدال را ندارد. به هر حال نرسیدن کتاب به دست دانش‌آموزان آن‌هم در آستانه سال تحصیلی جدید اتفاق خوبی برای کشور ما نیست و لازم است تا دیر نشده مسئولان فکری به حال این ماجرای عجیب و تأسف‌آور بکنند.