فاطمه براتی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: پروژه پیشنهادی معاونت بهداشت در مورد مدیریت پسماند پزشکی با استفاده از تکنولوژی نوین نظیر اینترنت اشیا آماده است.

جعفر جندقی در گفت‌وگو باربیع با اشاره به اجرای آزمایشی مدیریت هوشمند پسماندهای بیمارستانی و انتخاب دانشگاه‌ها اظهار کرد: دانشگاه اصفهان برای روش امحا انتخاب شد، به‌دلیل اینکه بستر مناسب برای انتخاب روش سوز مطرح بوده است.

وی افزود: دانشگاه‌های زیادی نیز اعلام آمادگی کردند که به محض اینکه نتیجه پایلوت رضایت بخش باشد در آن دانشگاه‌ها نیز پروژه ادامه خواهد داشت.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: پیشنهاد پروژه مدیریت پسماند پزشکی با استفاده از تکنولوژی نوین نظیر اینترنت اشیا را مرکز سلامت محیط و کاربر اساس موجود مدیریت پسماند پزشکی در کشور به منظور رفع چالش‌های موجود از جمله کاهش هزینه وسیستم ثبت و حذف بی خطر سازی پسماند در واحد تولید کننده پسماند از جمله بیمارستان از تفکیک تا امحا تدوین شده است.

وی ادامه داد: در اجرایی شدن پروژه فوق سازمان محیط زیست، مرکز همکاری‌های ریاست جمهوری _ معاونت درمان و بهداشت و توسعه دانشگاه‌های علوم پزشکی مشارکت خواهند داشت.

جندقی با اشاره به هزینه بالای مدیریت پسماندهای تصریح کرد: ممکن است هزینه‌های اولیه بالاباشد ولی طبق برآوردی که در طرح برای سه دانشگاه منتخب در نظر گرفته شده است بعد از پیاده سازی تقریباً ۵۰ درصد هزینه‌های جاری و زیر ساختی کاهش می‌یابد و چالش‌های موجود محیط زیستی نیز کاملاً کاهش خواهد یافت که هزینه‌های آن بسیار بالا و غیر قابل بازگشت است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: پروژه پیشنهادی معاونت بهداشت در مورد مدیریت پسماند پزشکی با استفاده از تکنولوژی نوین نظیر اینترنت اشیا آماده است و در این زمینه مکاتباتی با سازمان محیط زیست و مرکز همکاری‌های ریاست جمهوری و یکی از مدیریت‌های مرتبط سازمان برنامه و بودجه نیز ارسال شده است، لذا با توجه به اینکه لازم است در فرایند وضعیت فعلی تغییر حاصل شود بالطبع نیاز به توجیه مسئولان خواهد داشت