به گزارش پایگاه خبری ربیع،پردازنده اگزینوس ۹۸۲۰ امروز به صورت رسمی رونمایی شد. این پردازنده قدرتمند ویژگی های منحصر به فردی دارد که به نظر قدرتمندتر از پردازنده اسنپدراگون ۸۱۵۰ خواهد بود. پردازنده انحصاری سامسونگ در سال جدید رقابت بسیار جالبی با پردازنده های هوآوی و اپل خواهد داشت. حال قصد داریم به بررسی و آشنایی با پردازنده اگزینوس ۹۸۲۰ بپردازیم.

پردازنده اگزینوس ۹۸۲۰ برخلاف کایرن ۹۸۰ معماری هشت نانومتری دارد

پردازنده اگزینوس ۹۸۲۰ ویژگی برترین پردازنده سال سامسونگ محسوب می شود که تغییرات بسیاری در مقایسه با نسه قبلی داشته است. سرعت دانلود ۲ گیگابایت بر ثانیه و فیلمبرداری ۸K از ویژگی های منحصر به فرد این محصول است. این پردازنده قدرتمند از پردازشگر زبان طبیعی تک هسته ای بهره می برد. به طور کلی حضور پردازنده هشت نانومتری در روزهایی که پردازنده های هوآوی و اپل از معماری هفت نانومتری بهره می برند، می تواند در نگاه اول باعث ناامیدی طرفداران شود.

عرضه پردازنده هشت نانومتری تنها ویژگی ناراحت کننده این محصول به نظر نمی رسد و بحث NPU تک هسته ای در روزهایی که برندهای موبایل، گوشی های خود را به پردازشگر زبان طبیعی دو هسته ای مجهز کرده اند، کمی عجیب به نظر می رسد. این موضوع بدون شک در فروش پرچمدار جدید این برند مشکل ایجاد خواهد کرد. این ویژگی جدید مورد استفاده در سامسونگ حدود دو سال پیش توسط برند هوآوی نیز مورد استفاده قرار گرفته بود.

پردازنده اگزینوس 9820  ؛ شکست سامسونگ در مقابل رقبا قطعی است؟

پردازنده این گوشی هوشمند مطابق ادعای کمپانی سامسونگ دارای سه بخش است. دو بخش دو هسته ای و یک بخش چهار هسته ای ساختار این پردازنده را تشکیل می دهند. در پردازنده اگزینوس ۹۸۲۰ یک بخش دو هسته ای از معماری اختصاصی نسل چهارم سامسونگ بهره می برد. دو بخش دیگر از معماری Cortex-A75 و Cortex-A55 بهره می برند که اینجا هم نسبت به معماری Cortex-A76 ، پرچمدار هوآوی ضعیف تر به نظر می رسد.

پردازنده اگزینوس ۹۸۲۰ از پردازنده گرافیکی Mali-G76 بهره می برد، البته در این میان تفاوت هایی وجود دارد. اما به نظر می رسد تنها تفاوت در چیپست سامسونگ نمونه ۱۲هسته ای به جای ۱۰هسته ای در نمونه هوآوی است که طبق ادعای سامسونگ تا ۳۵درصد بهینه تر در باتری و ۴۰درصد بهینه تر در عملکرد ظاهر می شود.

شاید نکته امیدوارکننده را باید پشتیبانی از پنج لنز دوربین به همراه فوکوس لیزری دانست. این پردازنده قدرتمند از ویژگی های NPU و ISP بهره می برد که در بخش عکاسی بسیار اثربخش خواهد بود. با تمام این شرایط تا پردازنده اگزینوس ۹۸۲۰ روی یک گوشی هوشمند مورد استفاده قرار نگیرد، نمی توان در مورد این چیپست اظهار نظر دقیقی کرد.