به گزارش پایگاه خبری ربیع، مرتضی حاجی کاظمی در نشست خبری به مناسبت«هفته تامین اجتماعی» افزود: در حال حاضر تامین اجتماعی اصفهان به ۸۰۰ هزار بیمه شده مستمری پرداخت می کند و با اینکه ۵۲درصد جمعیت کشور شامل ۴۶ میلیون بیمه شده، مستمری بگیر و افراد تبعی آنها تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند ولی در استان اصفهان ۷۰درصد جمعیت تحت پوشش خدمات این سازمان می باشند که از میانگین کشوری بسیار بیشتر است.

وی با بیان اینکه پرداخت مستمری در این سال ها برای تامین اجتماعی بسیار سخت شده است، اظهارداشت: سازمان تامین اجتماعی با استقلال مالی باید منابعش را خودش تامین کند  و افزایش سن بازنشستگی و یافتن گروه های هدفی که جزء هیچ صندوق بیمه‌ای نیستند، راهکار مقابله با ناترازی منابع و درآمدها در تامین اجتماعی است.

حاجی کاظمی افزود: امروزه با افزایش نرخ امید به زندگی، مشکلات مالی تأمین اجتماعی بسیار زیادتر شده است؛ همچنین رشد ناکافی جمعیت و وجود برخی از قوانین که بستگان مستمری بگیران با استناد به آنها می‌توانند از مستمری برخوردار شوند، باعث شده در کشورمان در مواردی تا ۵۰ سال مستمری بازنشستگی پرداخت شود که این موارد موجب ناترازی ورودی و خروجی در تامین اجتماعی شده است.

مدیرکل تأمین اجتماعی اصفهان گفت:کل دریافتی‌ها و منابع تامین اجتماعی در استان جوابگوی پرداخت مستمری بازنشستگان سازمان نیست و در سال های گذشته عمده پرداخت دیون دولت به سازمان نه تنها به صورت نقد پرداخت نشده بلکه در ازای پرداخت بدهی ها  شرکت هایی که سودده نیستند واگذار شده اند که ناترازی های سازمان را بیشتر کرده است.

حاجی کاظمی بیان داشت: باید برای پرداخت مستمری ۶ بیمه شده حق بیمه بپردازد تا ما به یک نفر بازنشسته مستمری بپردازیم که هم اکنون ۴/۳ نفر در استان حق بیمه می پردازند و در کشور ۴/۱ نفر حق بیمه جهت پرداخت مستمری به یک بازنشسته دریافت می کنیم.

**کاهش ۹ درصدی پرداخت بیمه بیکاری

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان در بخش دیگری از سخنانش از کاهش ۹درصدی پرداخت بیمه بیکاری در استان خبر داد و بیان داشت: در ساتل گذشته به ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر بیمه بیکاری پرداخت شده است و این در حالیست که در سال ۱۴۰۱ به ۱۴ هزار نفر مقرری بیمه بیکاری پردااخت شده بود.

** پرداخت سالانه ۳۹ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان مستمری در استان

حاجی کاظمی  در ادامه به پرداخت ماهانه سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مستمری در استان اشاره کرد و افزود: این اداره کل سالانه ۳۹ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان مستمری در قالب بازنشستگی، از کارافتادگی، بازماندگان و کوتاه مدت پرداخت می کند.

وی ادامه داد: همچنین پارسال هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بیمه بیکاری پرداخت کرده ایم و ۸۶۶۰ میلیارد تومان نیز هزینه های درمانت پرداخت شده در سال گذشته بوده است.

**۲۷۰۰ میلیارد تومان مانده طلب تامین اجتماعی از بخش خصوصی

این مقام مسئول در ادامه سخنانش به دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مانده طلب تامین اجتماعی از بخش خصوصی اشاره و اضافه کرد: هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ابتدای سال ۱۴۰۲ از بخش خصوصی طلبکار بودیم که هم اکنون به دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تقلیل یافته است و ۹۰ هزار میلیارد تومان کارفرماها به سازمان بدهکار هستند.

** تکمیل و تجهیز بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی اصفهان تا ۵ سال آینده

به گزارش خبرنگار روزنامه کیمیای وطن، مدیر کل تامین اجتماعی استان با بیان اینکه بیمارستان ۵۰۰ تخت خوابی تامین اجتماعی در شهر اصفهاتن در شهرک شهید کشوری تا پنج سال آینده تکمیل می شود، گفت: این بیمارستان یک بیمارستان جنرال تاست و با ساخت و آن به تمام بخش های بستری، فوق تخصصی قلب، جراحی ، اطفال و … تجهیز می شود.

وی عنوان کرد: برای ساخت و تکمیل و تجهیز این بیمارزستان پنج سال زمان پیش بینی شده است و اداره خانه سازی تهران قرار است اقدام به ساخت این بیمارستان کند.

حاجی کاظمی ادامه داد: مجوز ساخت این بیمارستان دریافت شده است و مقدماتش در حال انجام است و نیاز به مجوز سازمان حفاظت محیط زیست و تاییدیه های بعدی شهرداری اصفهان دارد و نقشه های آن هم در حال طراحی می باشد.

** منابع تامین اجتماعی کفاف پرداخت مستمری ها را نمی دهد

مدیر کل تامین اجتماعی استان اصفهان در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: در حال حاضر کل منابع تامین اجتماعی کفاف پرداخت مستمری ها را نمی دهد.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۹۵ درصد از منابع ما از محل حق بیمه تامین می شود و ۵ درصد باقیمانده از محل سرمایه گذاری هایی که شرکت شستا انجام می دهد تامین می شود.

مدیر کل تامین اجتماعی استان افزود: دیون دولت هم به سازمان به صورت نقد و یا در قالب اعطای سهام های سود ده پرداخت نمی شود وو شرکت هایی واگذار و تهاتر می شود که بازدهی ندارند همانند ذوب آهن اصفهان؛ و این اقدامات دولت ما را مجبور کرده است تا وارد مقوله سهام و سهامداری شویم و سبدی از سرمایه گذاری ها را تشکیل دهیم.

وی تصریح کرد: تأمین اجتماعی اولین خریدار خدمات درمانی و دومین تولیدکننده خدمات درمان در کشور است و ورشکستگی تأمین اجتماعی بی معنی است و دولت باید نقش خود را برای کمک به این سازمان بیشتر کند و اصلاح قوانین نیز صورت گیرد.

**۵۰ خدمت غیرحضوری تامین اجتماعی به بیمه شدگان

حاجی کاظمی در قسمت های دیگری از سخنانش با اشاره به خدمات غیرحضوری این سازمان به بیمه شدگان گفت: ما در ایام کرونا خدمات غیرحضوری سازمانت را که ۳۰ خدمت بود ارتقا دادیم  و هم اکنون به ۵۰ خدمت افزایش یافته است.

مدیر کل تامین اجتماعی استانت اصفهان گفت: سامانه تلفنی ۱۴۲۰ به صورت ۲۴ساعته در تمامی ایام سال، پاسخگوی بیمه شدگان در حوزه‌های تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی است. و به دریافت شکایات و مشکلات بیمه شدگان می پردازد

وی اظهارداشت: هموطنان از طریق این سامانه می توانند مشاوره تلفنی و پیامکی دریافت کنند و همچنین به اعلام دریافت زیرمیزی توسط پزشکان سازمان بپردازند.

زهرا زرفشانی