پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1029912
دوشنبه - 26 تیر 1402 - 12:04

پدیده تک فرزندی در جامعه

یکی از پدیده هایی که امروزه در جامعه رو به گسترش است و بسیاری از خانواده ها به آن مبتلا هستند پدیده تک فرزندی است.این پدیده به حدی در بسیاری از خانواده ها رخنه کرده که به نوعی یک سبک زندگی تلقی می شود.این در حالی است که اغلب والدین از تبعات این پدیده غافلند و اطلاعی ندارند چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت.

پدیده تک فرزندی در جامعه

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، یکی از پدیده هایی که امروزه در جامعه رو به گسترش است و بسیاری از خانواده ها به آن مبتلا هستند پدیده تک فرزندی است.این پدیده به حدی در بسیاری از خانواده ها رخنه کرده که به نوعی یک سبک زندگی تلقی می شود.این در حالی است که اغلب والدین از تبعات این پدیده غافلند و اطلاعی ندارند چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت.

گرایش والدین به سمت این پدیده را می توان در عوامل مختلفی جستجو کرد ،که می توان به شرایط اقتصادی و حفظ موقعیت شغلی اشاره نمود .البته نداشتن وقت کافی،تغییر سبک زندگی،راحت طلبی،فعالیت های متنوع و ادامه تحصیل و …نیز در ایجاد این پدیده نقش دارند.اما طبق پژوهش های صورت گرفته عامل تغییر سبک زندگی و نوع نگرش خانواده ها بارزترین عامل در ایجاد این پدیده است.بدین ترتیب اولویت های زندگی تغییر کرده و رفاه طلبی جای آن گرفته و فرزندآوری در اولویت آخر قرار می گیرد.

از سویی والدین فکر می کنند باید تمام امکانات و خدمات را برای تنها فرزند خود فراهم کنند و همین امر سبب می شود به دلیل پرداخت هزینه های مختلف، درآمدی برای فرزند بعدی نماند و از تولد آن جلوگیری شود.ناگفته نماند والدین کمال گرا بیش از بقیه در ایجاد این پدیده نقش دارند.زیرا چنین والدینی در پی فراهم کردن شرایط ایده آل برای فرزند خود هستند.

با این حال نقش عوامل اقتصادی را نمی توان نادیده گرفت.اما آنچه که اهمیت دارد اینکه بایستی والدین را با سیاست های فرهنگی و البته اقتصادی از تبعات این پدیده آگاه نمود و در این نوشتار قصد داریم به آن بپردازیم.

یکی از پیامدهای پدیده تک فرزندی این است که والدین در آینده از حمایت های عاطفی و روانی برخوردار نیستند و با چنین روندی با افزایش سالمندان در جامعه روبرو خواهیم شد.سالمندانی که با روحی خسته و افسرده تنها هستند و به ناچار روزگار را سپری می کنند.

پیامد بعدی این پدیده وجود فرزندانی است که به علت حمایت های شدید خانواده از عزت نفس بالایی برخوردار نیستند و خود را مالک همه چیز می دانند و توقعات بالایی دارند .بالطبع با چنین شخصیتی این افراد در زندگی فردی و اجتماعی خود با مشکلاتی روبه رو خواهند شد.

نداشتن خواهر و برادر و عدم ایجاد حس محبت و از خودگذشتگی از دیگر پیامدهای تک فرزندی در خانواده ها است.از طرفی چنین فرزندانی وابستگی عاطفی غیر طبیعی با والدین خود دارند.

حال آنچه که درباره پیامدهای تک فرزندی اهمیت دارد اینکه جامعه به سمت سالخوردگی حرکت می کند و با کاهش جمعیت مواجه خواهیم شد.بنابراین بایستی مسئولان با حمایت های فرهنگی و اقتصادی والدین را به سمت فرزند آوری سوق دهند اگر چه تا کنون نیز اقداماتی صورت گرفته اما تا تحقق این امر فاصله زیادی وجود دارد.

نجمه کریمیان