اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1027672
شنبه - 16 اردیبهشت 1402 - 12:39

پدیده انفجار جمعیت سالمندی

رشد جمعیت سالمندی در کشور به عنوان یک ابر چالش مطرح شده و بسیاری از کارشناسان درباره پیامدهای این بحران سخن می گویند و طبق بررسی هایی صورت گرفته تا کمتر از ۲۰ سال آینده اکثریت جمعیت کشور را افراد میانسال و سالمند تشکیل خواهند داد و منجر به پدیده انفجار جمعیت سالمندی خواهد شد.

پدیده انفجار جمعیت سالمندی

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، رشد جمعیت سالمندی در کشور به عنوان یک ابر چالش مطرح شده و بسیاری از کارشناسان درباره پیامدهای این بحران سخن می گویند و طبق بررسی هایی صورت گرفته تا کمتر از ۲۰ سال آینده اکثریت جمعیت کشور را افراد میانسال و سالمند تشکیل خواهند داد و منجر به پدیده انفجار جمعیت سالمندی خواهد شد.این در حالی است که رشد جمعیت طی سال های اخیر کاهش یافته است.عوامل مختلفی در این امر دخیل است که در این مطلب به آن اشاره می کنیم‌.فردگرایی،کاهش اهمیت مادری،عدم مسئولیت پذیری و وجود تبلیغات فرزند کمتر ،زندگی بهتر در دهه ۷۰ و ….از جمله عوامل کاهش موالید در کشور هستند.

از طرفی شرایط اقتصادی حاکم بر کشور نیز تا حدودی بر موضوع فرزندآوری تاثیرگذاشته است.هزینه های سرسام آور فرزندآوری،تهیه شیرخشک،مهدکودک و …سبب کاهش انگیزه درباره افزایش فررندآوری شده است.

تغییر در سبک ساختار جامعه و اشتغال بانوان در بیرون از خانه نیز دخیل هستند.با این حال تغییرات فرهنگی و سبک زندگی بیش از عوامل دیگر در این امر موثر بوده است.

به هر حال به دلیل کوتاهی مسئولان در انجام وظایف خود در این حوزه و نادیده گرفتن بحران سالمندی در آینده ای نه چندان دورکشور با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد. با وجود تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اما به طور کامل این قانون اجرا نشده است.اما نکته قابل اهمیت درباره بحران جمعیت این است که باید در این زمینه کار فرهنگی انجام داد.

همانطور که در دهه ۷۰ با سیاست های اشتباه مانع از افزایش جمعیت در کشور شد، حالا نیز می توان با استفاده از ابزار فرهنگی و مهیا ساختن شرایط قابل قبول اقتصادی در جامعه بار دیگر فرهنگ جامعه را تغییر داد و شاهد اثرات مثبت آن بود.بنابراین مردم باید در مسائل جمعیتی، نقش آفرین شده و حضور یابند و درک کنند که اگر جمعیت کاهش یابد، همه اعضای جامعه آسیب خواهند دید.همچنین مردم باید در عرصه اجرا، نظارت و برنامه ریزی جمعیت وارد شوند.

از سوی دیگر دستگاه های مربوطه در این حوزه از جمله وزارت بهداشت باید به وظایف خود عمل کنند.رایگان شدن زایمان،پوشش خدمات ناباروری و ارتقا سامانه ملی باروری سالم و …از جمله این وظایف است.به خاطر داشته باشیم جمعیت کشور هر سال پیرتر می شود و مقدار زاد و ولیدی که در کشور وجود دارد نمی تواند جایگزین جمعیت سالمند شود، بنابراین مردم به اتفاق مسئولین باید برای حل این بحران گام اساسی بردارند و به کمک هم این چالش را حل نمایند.

نجمه کریمیان