پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1041293
جمعه - 25 خرداد 1403 - 13:52

«پا به ماه»؛قصه ای جذاب از تولد

فصل دوم مجموعه مستند «پا به ما »از قاب شبکه دو سیما در حال پخش است.این مجموعه روایت آدم هایی است که در انتظار تولد انسانی هستند که برای آمدنش لحظه شماری می کنند و این مسیر را با انتظار،نگرانی،ترس و عشق طی می کنند.

«پا به ماه»؛قصه ای جذاب از تولد

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، فصل دوم مجموعه مستند «پا به ما »از قاب شبکه دو سیما در حال پخش است.این مجموعه روایت آدم هایی است که در انتظار تولد انسانی هستند که برای آمدنش لحظه شماری می کنند و این مسیر را با انتظار،نگرانی،ترس و عشق طی می کنند.در این  مستند تولد بچه ها در اقوام مختلف ایرانی به تصویر کشیده می شود و مملو از لحظاتی است که اگر چه تکراری است اما قصه ای جاداگانه دارد.

این مستند به تهیه کنندگی مهدیه سادات محور محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است.هدف از ساخت «پا به ما »این بوده که به فرهنگ سازی در مقوله فرزندآوری بپردازد.رسانه ملی این سال ها با توجه به وظیفه ای که در ارتباط با بحث فرزندآوری و بحران جمعیت بر عهده داشته با ساخت و پخش برنامه هایی در این زمینه رسالت خود را در این حوزه انجام داده تا نقش پررنگی در تشویق زوجین به فرزندآوری داشته باشد.

اصولا در هر جامعه ای فرهنگ سازی از طرق مختلف انجام می شود و در این بین رسانه و فضای مجازی از ظرفیت بالایی برخوردار هستند و اثرگذاری بیشتری دارند.در مستند «پا به ما »سوژه هایی خاص از پدر و مادری که پس از ۳۴ سال فرزنددار شده اند تا سفر به مناطق صعب العبور برای به تصویر کشیدن حال و روز یک پدر و مادر برای تولد فرزندشان روایت شده است.

همه این لحظات آمیخته ای از ترس و شوق است‌ و همین احساسات به این مستند جان بخشیده تا بدون هیچ تکلفی دیده شود.در واقع بیننده در هر قسمت از این مستند یک سوژه خاص با باورها و ارزش های متفاوت می بینند و همین تفاوت ها ست که باعث شده «پا به ما »دیده شود.از طرفی به دلیل ملاحظات پیدا کردن سوژه کار سختی بوده و حتی سازندگان در این مسیر به بن بست برخورد می کردند.

از نگاه دیگر «پا به ما »نخواسته نشان دهد که مساله فرزندآوری بدون هیچ مشکلی است بلکه در بسیاری از قسمت های آن شرایط سخت اقتصادی دیده می شود و فقط تولد فرزند به عنوان یک روزنه امید لحظات نابی را در خانواده ایجاد می کند.به هر حال «پا به ما »توانسته فرهنگ سازی در مورد نرخ باروری را نشان دهد و از لحاظ کیفیت نمره قابل قبولی دریافت می کند.

نجمه کریمیان