نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، این فروشگاه ها به راحتی و بدون هیچ کنترلی اقدام به فروش دخانیات از جمله سیگار می کنند و تا کنون هیچ نهادی واکنشی نشان نداده و اقدام قانونی صورت نگرفته است.

این در حالی است که طبق قانون فروش و عرضه دخانیات به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است.

نقطه غم انگیز ماجرا اینجا است که در بین افرادی که این محصولات را خریداری می کنند نوجوانانی هستند که به راحتی اقدام به خریداری می کنند.

با صراحت می توان گفت هدف این فروشگاه ها از این اقدام کسب سود و درآمد بیشتر است و آن ها حاضرند حتی برای این کار سلامتی نوجوانان را نیز نشانه بگیرند و برای آن ها هیچ اهمیتی ندارد که چه آثار سویی می تواند داشته باشد.

بهزاد ولی‌زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در این باره می‌گوید: در ماده هفت قانون جامع کنترل دخانیات مجوز فروش محصولات دخانی فقط به اصنافی داده می‌شود که در ستاد کشوری کنترل دخانیات مورد تایید قرار گرفته‌اند. در سال ۱۳۸۷ اسامی این صنوف مانند سوپرمارکت‌ها اعلام شده است و مصوبه ابلاغ شد و به تایید ریاست جمهوری رسید. این قانون، قانونی است که بر اساس معاهده بین‌المللی تنظیم شده است. در حوزه فروش محصولات دخانی ضوابطی در قانون وضع شده است از جمله ممنوعیت تبلیغ، حمایت، تشویق مستقیم و غیر مستقیم و تحریک افراد به استعمال دخانیات .

ولی‌زاده در ادامه به قوانین این حوزه اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد در ماده سه این قانون آمده است هر اقدامی که مصداق تبلیغ باشد، ممنوع است و طبق ماده دو قانون که وظیفه ستاد بود که تعاریف شمول و ویژگی‌های تبلیغات را تعیین کند. این موضوع تدوین شد و در سال ۱۳۹۳ به تایید رییس جمهور رسید و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

ولی زاده رئیس اداره کنترل دخانیات وزارت بهداشت همچنین درباره جریمه تبلیغ دخانیات گفت: هرگونه فعالیت در زمینه خرید و فروش محصولات دخانی از طریق فضای مجازی ممنوع و این امر تخلف محسوب می شود و قانون برای  این موضوع جرائمی در نظر گرفته است.

همایون سامه یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز در این باره اظهار داشت: طبق قانون، فروش دخانیات به نوجوان زیر ۱۸ سال ممنوع است؛ اقدام این فروشگاه اینترنتی و مصداق کار غیرقانونی است و فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال را نمی توان تمیز دارد؛ فروش سیگار توسط این فروشگاه‌های اینترنتی باعث می شود تا نوجوانان اقدام به خرید دخانیات کنند و این موضوع نقض قانون است.

وی افزود: ستاد کشوری کنترل دخانیات هم قطعا با این اقدام غیرقانونی مخالف است و اطلاع دارم که وزارت بهداشت هم با این موضوع مخالفت کرده است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: ضوابط خرید و فروش و نگهداری مواد دخانیات در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصویب شده و فروش اینترنتی به عنوان تبلیغ کالای مواد دخانی ممنوع و تاکید شده است که همه عوامل و فروشندگان مواد دخانی نباید از طریق اینترنت اقدام به فروش مواد دخانی کنند.

طبق مطالبی که گفته شد نهاد های مربوطه باید هر چه سریع تر با این اقدام برخورد جدی داشته باشند تا هیچ فروشگاه اینترنتی جرات دوباره برای این کار را نداشته باشد و شاهد آن نباشیم که نوجوانان و حتی سنین پایین تر در دام دخانیات گرفتار شوند.

نجمه کریمیان