پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1032428
شنبه - 29 مهر 1402 - 13:43

پاییز و جولان آنفلوآنزا

هر ساله با شروع فصل پاییز و بازگشایی مدارس دوباره سرو کله بیماری‌های تنفسی همچون سرماخوردگی و آنفلوآنزا پیدا می‌شود. اگر این روزها گذرتان به مراکز درمانی افتاده باشد شاهد حضور بسیاری از بیماران مبتلا به آنفلوآنزا در این مراکز هستیم که با علائم مختلفی مانند بدن درد، تب، گلو درد به پزشک مراجعه کرده‌اند.

پاییز و جولان آنفلوآنزا

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، هر ساله با شروع فصل پاییز و بازگشایی مدارس دوباره سرو کله بیماری‌های تنفسی همچون سرماخوردگی و آنفلوآنزا پیدا می‌شود. اگر این روزها گذرتان به مراکز درمانی افتاده باشد شاهد حضور بسیاری از بیماران مبتلا به آنفلوآنزا در این مراکز هستیم که با علائم مختلفی مانند بدن درد، تب، گلو درد به پزشک مراجعه کرده‌اند. در این میان وجود کودکان بیش از همه به چشم می‌خورد. این در حالی است که مسئولان بهداشتی به این مسئله اشاره‌ای ندارند و اذعان دارند هنوز پیک آنفلوآنزا شروع نشده و احتمالاً از نیمه آبان ماه آغاز می‌شود. اما این برخلاف آنچه که در مراکز بهداشتی در حال رخ دادن است.

از طرفی همزمان با فروکش ویروس کرونا در کشور استفاده از ماسک دیگر جایی در بین مردم ندارد و همین مسئله سبب شده انتقال ویروس‌ها بیش از قبل دوباره جان بگیرد. از سویی به دلیل شباهت علائم آنفلوآنزا و کرونا تشخیص آنها از یکدیگر کمی دشوار است و برخی از پزشکان بنا را بر ابتلا به کرونا می‌دانند و از بیماران درخواست می‌کنند که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و در منزل استراحت کنند.

همچنین بازگشایی مدارس نیز در انتشار ویروس آنفلوآنزا نقش دارد زیرا در یک کلاس ۳۰ نفره و با بسته بودن در و پنجره قطعاً ویروس از یک فرد مبتلا منتقل می‌شود. دلیل آنهم این است که دانش آموزان نیز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و برخی از والدین نیز با وجود علائم بیماری در دانش آموزان او را راهی مدرسه می‌کنند. بدین ترتیب مدرسه مهم‌ترین منبع انتشار ویروس آنفلوآنزا است و دانش آموزان این ویروس رو در خانه نیز منتقل می‌شوند.

حال با توجه به انتشار ویروس‌ها در بین مردم منطقی است بار دیگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و در محیط‌های شلوغ و سرپوشیده استفاده از ماسک را فراموش نکنیم.همچنین سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و …. تزریق واکسن آنفلوآنزا را فراموش نکنند.

این موضوع را باید جدی گرفت و اینکه ویروس کرونا هرگز از بین نرفته و همچنان پابرجاست. اندکی غفلت از آن منجر به گسترش و شیوع سایر بیماری‌های واگیردار و تنفسی خواهد شد. اما با پیشگیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان از سد آنفلوآنزا گذشت.

نجمه کریمیان