زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، درست ۷۰ سال قبل در هفتم اسفندماه لایحه قانونی مربوط به استقلال کانون وکلا با حمایت بزرگانی مانند دکتر مصدق به تصویب مجلس وقت رسید و از آن زمان، نهاد وکالت به عنوان یک نهاد مدنی مستقل در جامعه فعالیت خود را آغازکرد و ازآن زمان بود که در تقویم رسمی کشور تاریخ ۸ اسفندماه به عنوان روز وکیل نامگذاری شد.

 درماده ۶  قانون استقلال کانون وکلا به صراحت آمده است که وظیفه کانون وکلا جذب، پذیرش و آموزش و تربیت وکلای دادگستری، رسیدگی به تخلفات وکلای دادگستری، صدور پروانه وکالت و ارتقای سطح علمی و عملی وکلای دادگستری است که در این زمینه این کانون در راستای عمل به  وظایف خود هر ساله از طریق آزمون ورودی نسبت به پذیرش وکلا اقدام نموده و تعداد زیادی از فارغ التحصیلان رشته حقوق در این رشته مشغول فعالیت هستند.

در همین پیوند رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان درگفتگوبا خبرنگار ربیع با اشاره به اینکه اگر وکیل استقلال نداشته باشد، نقش کم‌رنگی در دادرسی عادلانه خواهد داشت واین استقلال   تضمینی برای حفظ حقوق مردم است گفت: تنها قانون بر وکیل سلطه دارد تمام شیوه‌های نظارت بر وکلا در مراجع انتظامی داخلی کانون‌های وکلا صورت می‌گیرد.

حسین ادیب ،با اشاره به اینکه درباره میزان تخلفات وکلا به این مسله اشاره داشت که سال گذشته تا آخر بهمن‌ماه نزدیک به ۶۰۰ پرونده تخلفات نسبت به وکلا داشتیم که بیشترین شکایت از حضور نداشتن وکیل در دادگاه بوده است ۵۳۱ پرونده مختومه در زمینه اختلافات مالی داشتیم و  ۳۰۶ پرونده قرار منع تعقیب صادر شده است.

وی درباره شمار وکلا دراصفهان به این نکته اشاره کرد که در مقررات جدید هرسال تعدادی از وکلا اضافه می‌شوند، ۲۳۵ کارآموز فعال داریم که ۴۱۱ نفر نیز به تازگی پذیرفته شده‌اند و تعداد زیادی به کارآموزهای ما اضافه می‌شوند که این حجم از ورود وکیل به جامعه عواقبی چون بیکاری وکلا را هم در پی دارد .

۲۰۰ پرونده معاضدت در هر ماه

ادیب ، با اشاره به اینکه در سال جاری حدود ۳۵۰۰ پرونده تسخیری داشتیم که تعداد پرونده‌ها افزایش چشمگیری داشته است افزود: پرونده معاضدت نزدیک به ۲۰۰ پرونده در ماه است در مجموع یک هزار پرونده معاضدتی در یک سال گذشته داشته‌ایم که هر وکیلی مکلف است در سال سه پرونده تسخیری را برعهده گیرد.

وی  با اشاره به اینکه وکلا می‌توانند در خصوص طرح‌هایی که هنوز قانون نشده اظهار نظر کرده، ایرادات لوایح را بررسی کنند و مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه از طریق آزمون ۴۱۱ نفر پذیرفته شده‌اند، گفت: برای این افراد پرونده تشکیل و تقاضای آن‌ها در حال بررسی است و استعلام‌های مورد نیاز در حال دریافت است؛ با توجه به پاسخ استعلام اگر منعی برای فعالیت افراد پذیرفته‌شده نباشد، کارآموزی آن‌ها آغاز خواهد شد.

وی در خصوص توزیع وکلا درمناطق مختلف استان ا صفهان به این مسله اشاره داشت:در کمیسیون نقل و انتقالات کانون وکلا میزان نیاز به وکلا در شهرستان‌های مختلف مشخص می‌شود و اشخاص بر اساس رتبه‌ای که در پایان دوره کسب کردند، محل فعالیت‌شان را انتخاب می‌کنند و پس از پایان کارآموزی مشغول به کار می‌شوند.

وکلای تخصصی در کانون اصفهان

ادیب در باره فعالیت موازی مرکز وکلا و مشاوران قوه قضائیه با کانون وکلا در تربیت وکیل به خبرنگار ربیع پاسخ داد: این مرکز قرار بود در مدت محدودی برای جذب وکیل اقدام کند، اما فعالیت آن ادامه پیدا کرد؛ این موضوع به نوعی موازی‌کاری است، لذا با وکلایی که از این مراکز طبق ماده ۱۸۷ پروانه کسب کردند، مشکلی نداریم، مسئله تنها پیشگیری از موازی‌کاری‌ها است.

وی در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از ازدیاد پرونده های خانواده  در محاکم قضایی چه اقداماتی می تواند توسط کانون وکلا انجام شود به کیمیای وطن  گفت: ضرورت حضور وکیل نه تنها در دفاتر ازدواج و طلاق بلکه برای قراردادهای خرید و فروش نیز احساس می‌شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان افزود: در سال جاری در هیئت مدیره دوره دوازدهم، بحث وکالت تخصصی در کانون اصفهان کلید خورد و اولین کانونی که گواهی ارائه کرد کانون اصفهان بود، در این راستا فراخوان دادیم و بر اساس شرایطی از جمله سابقه وکلا، مدرک، سابقه فعالیت در سازمان‌ها و نهادها و ادارات، نوع پرونده‌ها و تخصص، افراد را به رشته‌های مختلف تقسیم کردیم و ۳۱ رشته مختلف را اعلام کردیم تا وکلا تقاضای صدور گواهی تخصصی در رشته مربوطه را داشته باشند.

ادیب؛ افزود: کمیسیونی نیز تشکیل شد که تقاضای وکلا را دریافت می‌کند و موارد بررسی می‌شود و اگر‌ شرایط لازم را داشتند، تخصص آن‌ها از جمله حوزه خانواده، املاک و امور ثبتی اعلام می‌شود که با این کار مردم نیز‌ می‌توانند انتخاب بهتری داشته باشند.

پیگیری ۳ پرونده معاضدت برای هر وکیل لازم الاجراست

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان نیز با اشاره به حضور ۹۲ هزار وکیل در کشور، گفت: هر وکیل دادگستری هرسال باید سه پرونده را به صورت رایگان برای مردم برعهده داشته باشد.

شهرام محقق دولت آبادی افزود: در دادگستری شعبه‌ای به عنوان شعبه معاضدت داریم که در آن بیش از ۱۰۰ نفر مشغول به فعالیت هستند. در ارتباط با معاضدت قضائی تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان‌های مختلف مانند زندان‌ها و بهزیستی داریم که به افراد بی‌بضاعت خدمات حقوقی و قضائی رایگان ارائه می‌کنیم.

وی افزود: کانون‌های وکلای دادگستری می‌گویند مردم می‌توانند آزادانه وکلای خود را برای دفاع از هر پرونده‌ای انتخاب کنند، درواقع بدون هیچ محدودیتی حق انتخاب دارند.

زهرا نصیری