به گزارش پایگاه خبری ربیع، نفیسه الله دادی/یک فروند کشتی متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران و تحت پرچم کشور پاناما که حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی از مبدأ بندر عسلویه به کره جنوبی بود، در تاریخ ۱۶ دی‌ماه در ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران در محدوده دریایی چین (۱۶۰ مایلی بندر شانگهای چین) با کشتی باری چینی تصادف کرد و بر اثر این اتفاق، بلافاصله کشتی نفت‌کش دچار انفجار و حریق شد.
محمد راستاد درباره جزئیات سانحه برخورد یک فروند کشتی با کشتی نفت‌کش ایرانی مدل سوئزمکس به نام «سانچی» در آب‌های چین اظهار داشت: پس از وقوع این حادثه، به علت حجم زیاد آتش، امکان نزدیک‌شدن به این نفت‌کش وجود نداشت و کماکان حریق و انفجار روی این شناور ادامه داشت.
گفتنی است، عملیات مهار آتش نفت‌کش ایرانی که از چند ساعت پس از وقوع حادثه آغاز شده بود، طی روزهای اخیر بارها از سوی آتشخوارهای چینی متوقف شد و تیم عملیاتی چین به بهانه‌های مختلف اعم از احتمال بروز انفجار جدید و انتشار گازهای سمی، از نزدیک‌شدن به نفت‌کش برای مهار کامل آتش آن جلوگیری کرده‌اند.
شرکت ملی نفت‌کش ایران طی روزهای اخیر و در حالی که ۳ روز از بروز این حادثه می‌گذشت، با یک شرکت ژاپنی به منظور همکاری در مهار آتش نفت‌کش ایرانی به توافق رسید و تجهیزات این شرکت ۵ روز پس از بروز حادثه به محل رسید؛ اما همکاری ژاپنی‌ها هم تحت لوای مدیریت عملیات چینی‌ها به نتیجه نرسید و درنهایت چینی‌ها دستور توقف عملیات خنک‌سازی سطح نفت‌کش را که برای جلوگیری از تسری آتش انجام می‌شد، صادر کردند.
دلیل توقف خنک‌سازی کشتی نفت‌کش، بدی آب و هوا و وزش باد عنوان شد؛ اما به نظر می‌رسد همین توقف عملیات، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید شد که درنهایت پس از چند ساعت به غرق‌شدن کامل نفت‌کش ایرانی انجامید.
همچنین، تعلل چینی‌ها برای مهار آتش نفت‌کش ایرانی و جست‌وجوی گمشدگان حادثه موجب شد تا علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به عنوان مسئول کمیته ویژه رسیدگی حادثه نفت‌کش سانچی برای وزیر منابع انسانی چین نامه‌ای ارسال کند.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی مرگ تمام پرسنل نفت‌کش سانچی را تأیید کرد و گفت که دسترسی به پیکرها ممکن نیست. وی همچنین از غرق‌شدن کامل بخش عمده‌ای از نفت‌کش خبر داد.
آنچه در بالا گفته شد شرحی بود بر دردی عمیق بر جان و دل ملت ایران. پرسش مطرح درباره نقش چین در کمک‌رسانی است. اگر فرض درست باشد، چرا چین کوتاهی کرده است؟ آلاینده‎های ناشی از انفجارهای نفت‌کش به ساحل چین سرایت نکرده است؛ پس چرا چین تعلل کرده است؟
از سوی دیگر رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با وجود تبلیغاتی که در کوتاهی چینی‌ها درباره سانحه نفت‌کش ایرانی مطرح کردند، باید بگویم ۱۳ کشتی آتش‌نشان به محل اعزام شدند و فعال بودند که این نشان می‌دهد چین انصافا نقش فعالی در این عرصه ایفا کرده است.
علاءالدین بروجردی تصریح کرد: این حجم از آتش‌سوزی مواد سوختی و انفجاری که بر اثر یک برخورد کشتی اتفاق افتاد، چیزی نیست که به سرعت قابل مهار باشد؛ بنابراین باید گفت این کار، کار راحتی نیست. کار، کار مشکلی بوده و به نظر من اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفته است.