مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اکنون که مردم وحدت و حمایت خود را از یکپارچگی کشور با وحدتی بزرگ به نمایش گذاشتند گرانی و تورم، بیکاری و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن و مشکلات معیشتی مردم باید دغدغه اصلی مسئولان و دست اندرکاران آمور کشورقرار گیرد و لحظه ای از این دغدغه غافل نشوند باید تمامی توان و امکانات در دسترس را برای رفع دغدغه های معیشتی و و گرانی و تورم و رکود بکار گیرند، در شرایطی که اقتصاد کشور، تحت تاثیر مشکلات و محدودیت‌های جدی، تحت فشار قرار گرفته، استفاده از تمام ظرفیت‌های داخلی و برنامه‌ریزی هوشمندانه برای حل مشکلات اصلی‌ترین اهمیت را خواهد داشت. متاسفانه در گذشته نشانه‌های چندانی از این همراهی و همدلی دیده نشد اما با توجه به اتفاقات اخیر این امید به وجود آمده که قوای سه‌گانه در کنار هم برای حل مشکلات چاره اندیشی و در وحدت و یکدلی و یکصدایی مشکل گشایی کنند. یکی از مسائلی که برای کشور چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه اقتصادی هزینه به وجود می آورد، مسائلی است که درمسیر ارائه و بررسی لایحه بودجه به وجود خواهد آمد. دولت اعلام داشت در زمان قانونی لایحه بودجه را به مجلس تقدیم می نماید که لازم است دولت تمامی ظرائف را در بودجه چنان پبش بینی کند که مثل گذشته مجلس برنگرداند و در جهت بررسی با مشکلی مواجه نگردد از طرفی مجلس نیز به دور از جزیره نگری به بررسی بودجه بپردازد و حل مشکلات ملی را بر مشکلات شهرستانی ترجیح دهد! مجلس باید این فرصت را به دولت بدهد که بودجه بر اساس اولویت های ملی و درمان دردهای عمومی کشور بسته شود. اینکه دولت با کارشناسانی که در اختیار دارد مدت زمانی طولانی مطالعه و براساس نیازهای محوری و اساسی ملت بودجه تنظیم و و به مجلس تقدیم شود انتظاری درست و منطقی است که می تواند کار مجلس را آسان کند.

سالی که در آن قرار داریم اقتصاد ایران از سویی با تحریم‌های امریکا و البته همراهان او مواجه بود و از سوی دیگر مشکلات روزهای اخیر خسارتهای سنگینی را بر کشور وارد نمود که می تواند چالش هایی را در اقتصاد مشکل دار کشور ایجاد کند که نیازمند دقت و کار کارشناسی دقیق است که البته شرایط را بسیار دشوار خواهد کرد. برای عبور از این مشکلات، همصدایی میان قوا و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر همصدایی باشد و به دور از غوغا سالاری و شعار با کنار هم نشستن و عقل ها را سر هم کردن و به حد اقل رساندن اختاف ها لایحه بودجه مسیر تصویب قانونی خود را بگذراند و اجازه داده نشود مردم گرفتار اختلاف مسئولان شوند! جامعهٔ گرفتار معیشت حداقل گرفتار نگرانی دو صدایی و دعواهای سیاسی دولتمردان و مجلسیان نخواهند شد!

تردیدی نیست که اگر بنا باشد راهکاری برای عبور از این شرایط به وجودآید، باید از دعواهای سیاسی و جزیره‌ای اندیشیدن عبور کنیم. اگر بنا بر دعوا باشد، همچنان طرح‌هایی مطرح می‌شوند که صرفا حکم شعار دارند و هیچ تضمینی برای اجرایی شدن آنها وجود ندارد. ما حتی در سال‌های قبل تجربه اجرای این شعارها را نیز داریم که بسیاری از آنها نه تن‌ها گره‌ای از مشکلات اقتصادی کشور باز نکردند که حتی خود به مشکلاتی جدید بدل شده‌اند.

در کشوری که همزمان رکود، تورم، بیکاری و بسیاری از دیگر مشکلات جریان دارد نمی‌توان تصور کرد که ناگهان با یک طرح شرایط به شکل جدی تغییر کند، بلکه باید با استفاده از نظر کارشناسان و بررسی دقیق شرایط برنامه‌های جامعی اجرا شود که در تمام حوزه‌ها تاثیرات مثبت بگذارد.

در این بین یکی از مسائلی که باید آن را کنار گذاشت، به دنبال مقصر گشتن است. شرایط امروز نتیجه محدودیت‌های بین‌المللی و تصمیمات غلط داخلی است که بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها در آن سهم داشته‌اند و اینکه صرفا یک وزیر یا مقام را مسوول بدانیم، بیش از آنکه به حل مشکلات کمک کند، پاک کردن صورت مساله است. بلکه باید به چاره اندیشی پرداخت؟ باید نگاهها به حل مشکلات معیشتی دوخته شود و راهکارهای مناسب اتخاذ نمود اگر قوای سه گانه بویژه دولت و مجلس با نگاه واحد و فقط در راه حل نگرانی های مردم که معیشت و گرانی و تورم و بیکاری است همصدا و همگام شوند با یک حرکت سالم و جهادی و تصمیم قاطع می توان مشکلات را به حاشیه راند و امید را در مردم زنده کرد؟ باید تدبیری اندیشیده شود در سال در پیش رو به هیچ وجه گرانی و تورم نداشته باشیم و قول دولت مبنی بر توقف گرانی و تورم برای اولین بار عملی شود؟! تردیدی نیست که مشکلات موجود و کم توجهی و بی تدبیری‌ها و کمبودها، از طرفی عدم تحقق بسیاری از قول و وعده ها، اعتماد مردم را دچار تردید نموده است، مردم اگر اراده ای ببینند که در راه گره گشایی از کار ملت است با تمام توان وارد صحنه می شوند و کمک می کنند اما آیا این اراده به جد عملی و نمایان خواهد شد؟!

به هر حال در این شرایطی که وجود دارد، کشور نیاز به بودجه‌ای دارد که نهایی شده و از ابتدای سال آینده امکان اجرا داشته باشد. کم توجهی و بی دقتی و ندیدن ظرائف آن، تن‌ها به افزایش مشکلات مردم و طبقات کم‌درآمد جامعه منجر خواهد شد از این رو با درک واقعیت‌ها و در مسیر پیگیری منافع ملی، باید گام‌هایی سازنده برداشت. در روزهای آتی لایحه بودجه با در نظر گرفتن همه نیازهای کشور و در حد مقدور به موقع به مجلس ارائه گردد و مجلس نیز با دقت کامل و به دور از حواشی مختلف بررسی و به دولت سپرده شود، از اینجا این دولت است که باید در راستای بودجه مصوب برای سال آتی برنامه ریزی و مردم را از چگونگی آن مطلع نماید و دولت و ملت دست به دست هم مشکلات را درمان نمایند. دولت باید قدم های محکم و جهادی و سازنده بر دارد و به سوی باز کردن گرههای کور اقتصادی گام باشد و مردم را با خود همراه سازد در اینصورت اعتماد ملی احیا خواهد شد.

مظفر حاجیان