به گزارش پایگاه خبری ربیع،امروزه انیمیشن نه تنها مخاطب کودک و نوجوان دارد، بلکه مورد توجه بزرگسالان نیز قرار گرفته است. پیکسار یکی از شناخته شده ترین و مطرحترین شرکتهای تولید انیمیشن است که تا به حال حتی یک شکست تجاری هم نداشته و کمتر از صد و پنجاه میلیون دلار برای هر فیلم در آمریکا نفروخته است. به راستی راز این موفقیت بزرگ چیست؟
شماتیک ساختمان پیکسار
در پیکسار یک مکان مخفی وجود دارد که به آن “اتاق هفت خوش شانس” می گویند که در پشت یک قفسه کتاب کشویی قرار گرفته است و توسط یک سوییچ مخفی که در مجسمه نیم تنه شکسپیر جاسازی شده است، باز میشود. بسیاری از کارکنان پیکسار به جای دفاتر کاری مرسوم و مکعبی شکل، دفتر کاری به شکل کلبه دارند. مرکز پیکسار بین استودیو و محوطه دانشگاه آن واقع شده است.
محیط آن حسی شبیه به محیط یک دانشگاه دارد. قسمت اصلی جذابی در وسط ساختمان قرار دارد و شامل مکانهایی برا نشستن، اتاقهای گفتگو و سالن غذاخوری است که اکثر بحثها در این مکانها انجام میگیرد و نتیجهٔ بسیار جالبی از ترکیب میلیونها ایده حاصل میشود. این امر حس تعامل در بین همه ایجاد میکند.
استیو جابز ساختمان اصلی پیکسار را به گونهای طراحی کرده که همه مجبور هستند از کنار یکدیگر عبور کنند. هدف اصلی این است که افراد از محیط امن دفتر کار خود بیرون بیایند، با هم کمی صحبت و تبادل اطلاعات داشته باشند و این تقریباً همان چیزی است که ایده فیلمها را به وجود میآورد.
ایده پردازی
هر آنچه از محیط اطراف میبینیم و میشنویم میتوان سر منشأ رسیدن به ایدهای مطلوب باشد. ایده فیلمهای وال ای، در جستجوی نمو، زندگی یک حشره و شرکت هیولاها از یک ناهار کاری بین خلاقان کلیدی پیکسار سرچشمه گرفته است.
جالب است بدانید برای افزایش خلاقیت در داستان اسباب بازی ۳، انیماتورها برای یک شروع نو، سرهای خود را تراشیدند و برای اینکه چه کسی میتواند زمان بیشتری موی سر خود را کوتاه نکنند، مسابقهای داشتند.
راز موفقیت
این حقیقت وجود دارد که در بیشتر استودیوهای هالیوودی و کارگردانان تمام توجه خود را به یک پروژه معطوف نمیکنند و اکثر فیلمسازان چندین پروژه را در دست اجرا دارند. وقتی یک کارگردان یک فیلم را کارگردانی میکند به پروژههای دیگر هم فکر میکند ولیکن قابل ذکر است که اعضای پیکسار به مدت ۴ سال روی داستان اسباب بازیهای ۳ تمرکز کردهاند و درباره هیچ چیز دیگری فکر نمیکردند، جلسهٔ دیگری نداشتند و حتی با نویسندگان دیگر هم کار نکردند. به نقل از خودشان این شرایط در هر فیلمی که تولید میکنند وجود دارد و تمام حواسشان به جایی است که در آن حضور دارند.
مدت زمان تولید
تیم کاری پیکسار برای تولید هر انیمیشن مدت زمان زیادی صرف میکنند و به ازای صرف مدت زمان زیاد، به کیفیت و دقت مطلوب و مورد رضایت میرسند. به فرض مثال برای خروجی گرفتن داستان اسباب بازیها بیشتر از سی ساعت زمان صرف شده است. در کل این انیمیشن به هشت هزار ساعت معادل یک سال و نیم زمان نیاز داشت.
در انیمیشن آپ برای بلند شدن خانه کارل بیست هزار و ششصد و بیست و دو بادکنک نشاده داده شده است این در حالی است که در واقعیت دوازده میلیون بادکنک برای این کار لازم است.
با توجه به شنیدهها و دیدهها، زمان بسیار زیادی برای تولید یک فیلم پیکسار صرف میشود که اگر یک فرد به تنهایی این کار را انجام دهد، پانصد سال به طول میانجامد که معادل پنج سال کار برای تولید هر دقیقه فیلم است.
چالش و پیشرفت
به گفته کارکنان پیکسار هر فیلمی که در مرحله تولید قرار میگیرد برای خودش چالش جدیدی به همراه دارد که ممکن است در طول مسیر تولید فیلمهای قبلی با آن مواجه نشده باشیم، این امر باعث میشود نرم افزارها را تقویت کنیم و زمینهای را برای پیشرفت در این حیطه فراهم میکند. به فرض مثال حدود ۱۰-۱۵ سال پیش برای ساخت مدلی که بتواند حالت الاستیکی داشته باشد و یا ایجاد حالت نیمه شفاف کاراکتری همراه با ذرات براق درون آن به گونهای که واقعی به نظر بیاید، کار بسیار سختی بود و لیکن در حال حاضر نرم افزارها به گونهای پیشرفت کردهاند که به تصویر کشیدن حالات بیان شده مقدور میباشد.