به گزارش پایگاه خبری ربیع،  مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان از برگزاری جشنواره مبل رهنان از یکم آذرماه ۹۷ تا پایان سال در خیابان شریف رهنان خبر داد و گفت:برگزاری این جشنواره موتور محرکی برای بازار مبل رهنان است.

حمید اشرفی ، در نشست خبری با رسانه ها با اشاره به اینکه برای توسعه محور گردشگری رهنان، آزادسازی کارخانه روغن نباتی ناز، احداث بوستان برنامه‌های آیینی، ایجاد مانژ اسب‌سواری، احداث باغ بستنی، احداث نخستین سینمای غرب اصفهان و احداث زمین ورزشی روباز صورت گرفت افزود: محور گردشگری رهنان در تلاقی محلات رهنان شکل گرفته و ۴ محله این منطقه در محله‌ای به نام درب میدان به یکدیگر تلاقی می‌شوند.

اشرفی با اشاره به کارگاه های مختلف مصنوعات چوبی در رهنان تصریح کرد: رهنان یکی از قطب های صنعت مبل به شمار می رود، اما آنچه که در شورای چهارم تصمیم گرفته شد که شهرک مبل را به منطقه ۱۲ انتقال دهند این در حالی بود که این اتفاق می توانست مبل رهنان را با مخاطراتی روبرو سازد، اما آنچه امروز از کمیسیون ماده پنج به گوش می رسد این است که کاربری زمین اختصاص یافته در منطقه ۱۲ مورد قبول واقع نشده و از این رو درصدد هستیم شهرک کارگاه های مبل را در منطقه ۱۱ احداث کنیم، همچنین با مدیران کارخانه روغن نباتی ناز صحبت شده تا چند طبقه از ساختمان روغن نباتی ناز را برای فعالیت مبل فروشان اختصاص دهند.

وی ادامه داد: ۴۰ هزار مترمربع از زمین های روغن نباتی ناز باقی مانده که اگر براساس مصوبات شش طبقه ساختمان در ۴۰ هزار متر احداث شود از سیتی سنتر اصفهان وسیع‌تر خواهد بود و می‌تواند محرک توسعه منطقه باشد.

وی با اشاره به اینکه منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان دارای ۷ محله مهم شامل محله جهانشاه، محله زاجان، محله طاحونه، محله ماشاده و درب میدان است ادامه داد: افتتاح بزرگ‌ترین پارک شمال غرب اصفهان در زمینی به مساحت ۵۲ هزار متر مربع مزین به نام شهدای مدافع حرم، افتتاح خیابان شهید سردارتقی‌یار، ساخت مستند رهنان و ایجاد مبلمان شهری از جمله اقدامات انجام‌شده در منطقه رهنان است.

۵۰ برنامه فرهنگی در سال جاری

اشرفی، با بیان این که ۵۰ برنامه فرهنگی در سال ۹۷ در منطقه ۱۱ شهرداری اجرا شد، ادامه داد: تملک ابنیه محور گردشگری رهنان، بازسازی آن‌ها و احداث محور گردشگری غرب اصفهان در سال ۹۸ با بودجه‌ای بالغ بر ۵ میلیارد تومان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه هویت‌بخشی و احیای حمام تاریخی رهنان در دستور کار است و سنت‌هایی که در گذشته در این حمام‌ مرسوم بوده هم‌اکنون برای بازدیدکنندگان بازسازی شده است؛ افزود:حوضچه‌های نمک و لجن و حوضچه‌های ماهی برای گردشگری سلامت در این حمام به نمایش گذاشته می‌شود.

اشرفی، با بیان این که برنامه‌های سنتی و آیینی حمام رهنان در این موزه اجرا خواهد شد، تصریح کرد: حمام حنابندان، حمام چله‌گری، حمام‌زائو، حمام خروج از عزا به صورت نمایشی در حمام رهنان برای جذب گردشگر و توریست خارجی احیا می‌شود.

وی با معرفی موزه تاریخی حمام رهنان گفت: هویت‌بخشی و احیای حمام تاریخی رهنان در دستور کار است و سنت‌هایی که در گذشته در این حمام‌ مرسوم بوده هم‌اکنون برای بازدیدکنندگان بازسازی شده است.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان تأکید کرد: در حمام رهنان مکانی با عنوان «غریب‌خانه» پیش‌بینی شده تا مسافران بتوانند با استفاده از این مکان پس از استراحت نقل مکان کنند؛ سفره‌خانه‌های سنتی نیز با احیای مکان‌های سنتی در رهنان احیا خواهد شد.

وی اظهارداشت:درطبیب‌خانه حمام رهنان با استفاده از متخصصان طب سنتی از طب سنتی استفاده می‌شود؛ داروخانه سنتی و گیاهان دارویی نیز در این حمام احداث می‌شود.

احداث محور گردشگری رهنان

وی گفت: با توجه به بدهی های منطقه ۱۱، باید سرمایه گذاران را برای مشارکت در پروژه محور گردشگری رهنان جهت سرمایه گذاری تشویق کنیم.

اشرفی درباره میزان آزاد سازی های مورد نیاز برای احداث محور گردشگری رهنان گفت: محور گردشگری رهنان مصوبات لازم را دریافت کرده است و این محور را به تأیید اداره کل میراث فرهنگی رسانده است و درحال حاضر باید برای تملک کمیسیون ماده پنج تغییرکاربری ها را تصویب کند.

وی با بیان اینکه در محور گردشگری رهنان ۱۲هزارمترمربع باید زمین تملک شود، اظهارکرد: در این محور آزادسازی ۵۲ پلاک و تغییرکاربری برخی از آن ها باید انجام شود که برای انجام این فرایند منتظر مصوبات کمیسیون ماده پنج نمی مانیم و تاکنون برای انجام تملک جلساتی را با مالکان پلاک های واقع در مسیر محور گردشگری انجام داده ایم.

احیاء نانوایی های سنتی رهنان  

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان با اشاره به وجه تسمیه رهنان اظهار کرد: وجه تسمیه رهنان «ری نان» است، حتی به « ره نان» هم تعبیر می کردند چرا که گفته می شود نان رهنان مرغوبیت خاصی داشته است و به همین دلیل نانوایی سنتی رهنان را در محور گردشگری احیاء خواهیم کرد.

وی افزود: برای اینکه محور گردشگری را به محور غرب اصفهان و آتشگاه گره بزنیم، پیش بینی احداث هتل سنتی و رستوران انجام شده تا بتواند محرک توسعه باشد.

وی خاطر نشان کرد: در بخش تملک پلاک های مسکونی ۱۲ میلیارد تومان و برای تملک پلاک های تجاری ۱۵ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته خواهد شد.

اهمیت پیاده راه سازی خیابان ابوذر

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان با بیان اینکه پیاده راه سازی خیابان ابوذر از دیگر برنامه های این منطقه به شمار می رود، تأکید کرد: امروزه کیفیت فضاهای شهری به دلیل حضور وسایل نقلیه موتوری و وابستگی الگوی زندگی شهری ما به این وسایل، ضرورت احداث پیاده راه ها را نمایان می سازد و نسل سوم نیز توسعه شهری پیاده‌راه ها را توصیه می‌کند.

اشرفی ادامه داد: ما باید در عصر ارتباطات مجازی پیاده‌راه‌ها را احداث و گسترش دهیم؛ مفهوم پیاده مداری که یکی از اساسی ترین دغدغه های مدیریت شهری است می تواند توسط رسانه ها به عنوان الگو تبلیغ و اطلاع رسانی شود.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان ادامه داد: خیابان ابوذر که محور گردشگری رهنان در مجاورت آن قرار دارد جاذبه های توریستی ویژه ای دارد، مردم رهنان خیابان ابوذر را چهارباغ این منطقه می دانند چرا که در آن مغازه های تجاری زیادی وجود دارد و حضور کتابخانه ها، مساجد و نخستین سینمای غرب اصفهان در انتهای خیابان ابوذر واقع شده است که این سینما از ابتدای فصل بهار آغاز به کار خواهد کرد.

اشرفی خاطر نشان کرد: پیاده راه سازی خیابان ابوذر به دلیل وجود حمام بزرگ رهنان، مساجد و قدمت ۷۰۰ ساله می تواند در هویت بخشی منطقه تأثیرگذار باشد و محرک توسعه منطقه به شمار رود.

وی با بیان اینکه پیاده روی هم سازترین گونه حرکتی انسان است که می تواند با اصول حمل و نقل پایدار شهری به طور مستقیم یا غیرمستقیم در تماس باشد و در حفظ محیط زیست و محرک های اجتماعی و فرهنگی تأثیرگذار باشد، گفت: پیاده راه سازی می تواند راه گشای بسیاری از مسائل شهر باشد و ایمنی را برای شهروندان به ارمغان آورد.

احیاء بافت فرسوده در منطقه ۱۱

وی با اشاره به در دستور کار قرارگرفتن احیاء بافت فرسوده در منطقه ۱۱ گفت: مجتمع مسکونی و تجاری بزرگی در محله لیمجیر احداث خواهد شد تا ریزدانه ها از این نقطه شهر حذف شوند، البته منتظر تأیید مصوبات کمیسیون ماده پنج هستیم ضمن اینکه در محله های مرکزی رهنان نیز از بافت فرسوده غافل نیستیم.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان تأکید کرد: اگر بافت های فرسوده رهنان ثبت شود به مرور زمان می توانیم در مباحث زیرساختی از اداره کل راه و شهرسازی و تسهیلات ویژه استفاده کنیم و ۷۰درصد هزینه زیرساخت ها را از اداره کل راه و شهرسازی دریافت کنیم که این فرایند مستلزم تشکیل کمیسیون بافت های فرسوده است و امیدواریم محقق شود.