به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، به نقل از وابستگی فرهنگی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول، نشست معرفی هنر آذرنگاری ایرانی با حضور مصطفی آیدین رییس دانشگاه آیدین ترکیه، عبدالرضا راشد وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول و احد سعدی هنرمند خلاق ایرانی و مبدع سبک آذرنگاری در مرکز تجاری امار استانبول برگزار شد.

در این نشست احد سعدی هنرمند ایرانی بنیانگذار سبک آذرنگاری به معرفی این هنر پرداخت و گفت: هنر من با یک جرقه آتش آغاز شد و خواهان قرار گرفتن این هنر در راستای معرفی ایران هستم.

این هنرمند که آذرنگاری را از حدود دو دهه پیش آغاز کرده است، درباره آن اظهار داشت: در این سبک، از رنگ و کاغذ استفاده نشده بلکه در آن از پارچه‌های متنوع همراه با شعله‌های آتش برای چسباندن قطعات پارچه و خلق اثری هنری بهره‌برداری می‌شود.

سعدی افزود: آذرنگاری متأثر از هنر کلاسیک ایرانی یعنی تذهیب و مینیاتور است و پیام‌هایی همچون صلح جهانی، عشق، نوع دوستی و سعادت را با خود به همراه دارد.

* هنر ایرانی پشتوانه‌ای ۷ هزار ساله دارد

عبدالرضا راشد وابسته فرهنگی سرکنسولگری ایران در استانبول نیز با اشاره به تمدن هفت هزار ساله ایران گفت: ایران به همین اندازه نیز به تاریخ بشریت خدمت کرده است.
وی آثار این هنرمند ایرانی و آذرنگاری را در اصل دارای یک پشتوانه هفت هزار ساله دانست و بیان کرد: فرهنگ غنی ایرانی توسط هنرمندان، شاعران و معماران تا به امروز انتقال یافته است.
وی اظهار کرد: هنر مجموعه‌ای از ظرافت‌های احساسی و تراوش‌های حسی توأم با عقل است و در آثار هنر آذرنگاری نیز این موضوع دیده می شود.
وی افزود: با توجه به دلیل اهمیت هنر ایرانی، تاثیر آن در فراتر از مرزها از جمله کشورهای آسیای مرکزی و کل خاورمیانه دیده می‌شود.
راشد با اشاره به نقش انقلاب اسلامی ایران در تعالی هنر و هنرمند گفت: انقلاب اسلامی و فضای معنوی آن موجب خلق آثار پرمحتوا شد.

مصطفی آیدین رئیس دانشگاه آیدین استانبول نیز آثار احد سعدی را نماد هنر و تمدن ایران دانست و اظهار کرد: آثاری که در قالب آذرنگاری تولید شده، به عنوان نماد فرهنگ و تمدن ایران بسیار مهم است.
بر اساس این گزارش، نمایشگاه عرضه آثار هنر آذرنگاری احد سعدی هنرمند ایرانی تا ۱۲ تیرماه در محل مرکز تجاری امار استانبول برای بازدید عموم دایر خواهد بود.

انتهای پیام/