زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، همزمان با دهه کرامت آئین نکوداشت “هفته فرهنگی فریدن” بابیش از ۵۰ برنامه فرهنگی هنری برگزار شد.

اگرچه از سال ۹۴ تا سال قبل هفته فرهنگی فریدن بر اساس مصوبه شورای فرهنگی عمومی این شهرستان از ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت برگزار می شد اما امسال با تغییر نگرشی خاص و برای گرامیداشت دهه کرامت این هفته از ۳۱اردیبهشت ماه تا ۶ خرداد ماه با یاد سرداران شهید عباسی،معصومی، صانعی،و بختیاری که از شهدای شاخص شهرستان فریدن هستند آغاز شد .

فریدن، دیاری با شش قوم عرب، فارس، گرج، لر، ترک و ارمنی که ۲۲۰ شهید تقیم نظام و انقلاب اسلامی کرده و در مسیر ترانزیت استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان واقع شده است در هفته فرهنگی خود دو جشنواره در شهرستان های داران و دامنه برگزار کرد که جشنواره بازی های بومی و محلی به میزبانی روستای دهق برگزار شد و اختتامیه هفته فرهنگی در روستای اسکندری این شهرستان برگزارشد .

شهرستان فریدن دارای ۵۰ هزار نفر جمعیت و دارای دو بخش مرکزی با ۱۷ روستا  و زنده رود با ۱۱ روستا است  که شهر داران و دامنه از بزرگترین شهرهای این شهرستان به شمار میرود .مناطق بکر و دیدنی دراین شهرستان وجود دارد که هر می تواند هر مخاطبی را جذب خود نماید . از محصلات کشاورزی این شهرستان می توان به سیب زمینی و پیاز و دارو های گیاهی آن اشاره کرد و البته با تغییر الگوی کشت که از سالیان قبل در این شهرستان انجام شده است اکنون گندم، جو،کلزا، دانه های روغنی نیز به سبد محصولات کشاورزی این شهرستان اضافه شده است .

اما هفته فرهنگی فریدن که با  شعار«فریدن؛ گنج‌گران بهای میهن» آغاز شده امسال به همت فرمانداری و اداره ارشاد این شهرستان شماری ازرسانه های استان سری به دیار اقوام و وقوم های مختلف زدند و از نزدیک ضمن آشنایی با جذابیت های گردشگری شهرستان فریدن  در جریان اهم ۲۴ برنامه هایی که برای نکوداشت فریدن در طول یک هفته تدارک دیده شده بود قرارگرفتند.

بیش از ۵۰ برنامه فرهنگی هنری برای هفته فرهنگی فریدن  

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فریدن در تشریح برنامه های هفته فرهنگی این شهرستان گفت: امسال دبیرخانه ستاد نکوداشت هفته فرهنگی فریدن به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد که با  هماهنگی های صورت گرفته ۱۰ کمیته فرعی ذیل ستاد نکوداشت هفته فرهنگی شهرستان شکل گرفت که بیش از ۵۰ برنامه فرهنگی هنری برای این هفته در نظر گرفته شد.

 سیده مریم عبدالهی افزود: همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی، نمایشگاه کتاب نویسندگان شهرستان، ویژه برنامه شبهای فریدن، تور فریدن گردی، ویژه برنامه کوی انتظار، افتتاح خانه های مهربانی، نمایشگاه عکس طبیعت فریدن، رزمایش گردان های بیت المقدس، همایش ادبی لاله ها، جشنواره سرود، جشنواره بازی های بومی و محلی  از جمله برنامه های اجرایی در هفته فرهنگی فریدن است.

شروع برنامه های هفته فرهنگی فریدن با پاسداشت شهدا

در ادامه نیزفرماندار فریدن با اشاره به اینکه با توجه به ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی، هنری، معنوی و گردشگری، این شهرستان برنامه های مرتبط در این زمینه با مشارکت نهادهای اجرایی، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و شهرداری‌های شهرستان انجام می شودافزود: یادواره شهدای شهرستان با عنوان”فریدن، سربلند از آلاله‌ها”، نکوداشت همزیستی شش قوم فریدن با عنوان “فریدن؛ زادبوم اقوام”، نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات اشتغالزایی با عنوان “فریدن؛ یک غُرفه هزار هنر”، جشنواره بازی‌های بومی و محلی با عنوان” فریدن؛ کوچه باغ چابکی”، جشنواره غذاها و خوراک های سنتی با عنوان” فریدن؛ مُطبخ خانه خوش رایحه” و برگزاری رژه موتوری با عنوان” قلب فریدن، هم مرز با خرمشهر” از جمله برنامه‌های شاخص هفته فرهنگی است.

عزیز الله عباسی با اشاره به اینکه برنامه  “شادمانه فریدن” ۵ خرداد در روستای گردشگری اسکندری برگزار شد گفت: چیگان، موغان و دهق با استقبال باشکوه گردشگران داخلی و برون استانی از روستاهای میزبان هفته فرهنگی فریدن بوده اند همچنین مراسم افتتاحیه هفته فرهنگی فریدن با عطر افشانی مزار سردار شهید منوچهر عباسی در روستای «درختک» برگزار شد و در این مراسم از تمثال سرداران شهیدِ فریدن رو نمایی شد.

 محرومیت های فریدن در کلیه ابعاد لحاظ شود

عباسی، با اشاره به اینکه  فریدن از دو منظر اقلیمی و جغرافیایی ویژگی‌های یک خطه محروم و کم برخوردار را دارا است، اما تنها از نظر اشتغال و بیکاری در ردیف مناطق کم برخوردار قرار گرفته است افزود:  تأمین آب شرب پایدار برای برخی شهرها و روستاها ،همچنین نبود شبکه جمع‌آوری فاضلاب در شهر دامنه و بخشی از شهر داران ازمشکلات این شهرستان است .

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته یک‌هزار و ۶۶ شغل در این شهرستان ثبت شده است افزود: اگر سرمایه‌گذاری در دو شهرستان سمیرم و فریدن سرمایه‌گذاری کند به مدت ۲۰ سال معاف از مالیات است ؛ امسال برای دو شهر دامنه و داران ۵۰۰ میلیارد ریال از محل ارزش افزوده اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار دانش‌آموز در شهرستان فریدن مشغول تحصیل هستند اما برخی از مدارس اسن شهرستان به دلیل اینکه دانش اموز ندارد تعطیل است که می توان از این ظرفیت برای ساخت ورزشگاه و یا دیگر امکاناتی که در شهرستان وجود ندارد استفاده کرد.

عباسی به مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان اصفهان و تحقق ۷۰ درصدی اعتبارات مرحله اول اشاره کرد و افزود: ۴۰ درصد از مصوبات سفر شهریورماه استاندار اصفهان نیز محقق شده است.

عباس نصیری، بخشدار بخش زنده‌رود فریدن هم گفت: روستای چهل‌خانه فریدن از بزرگترین روستاهای منطقه است که در شش سال گذشته هیچ کاری در آن انجام نشده بود، اما در همین مدت بیش از چهار هزار تن آسفالت در این روستا، صرف عمران و آبادانی شده است.

زهرا نصیری