مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع،  امروز سوم شعبان سالروز میلاد مسعود سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام است این روز بزرگ و مبارک به همه مسلمانان و آزادگان جهان تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم و روز پاسدار را گرامی می‌داریم در این رابطه اشاره‌ای خواهیم داشت. چشم اندازهای امید در دل دختر رسول گرامی روز به روز بیشتر شده، چنان که ریشه‌های روشنایی می‌شکافد و فاطمه از وجود خود صدای ذکر، تسبیح و تقدیس ذات احدیت را می‌شنود. به حق روز سوم شعبان سال چهارم هجرت نبض کائنات چشم به گیتی می‌گشاید و او را از طرف خداوند حسین نام می‌نهند تا دلیلی برمنزلت پدر بزرگوارش باشد.

سلام و صلوات بی‌حد و حصر بر وجودی که وقتی به دنیا آمد پیامبر به اسماء بنت عمیس فرمودند: نوزاد را خدمت ایشان بیاورند زمانی که الماس وجود را در دامان پر مهر و محبت نبوت گذاشتند، حضرت در گوش مبارکش اذان و اقامه خواندند.

آری امام حسین (ع) تا هفت سالگی در مهد نبوت بزرگ شد و هزاران شراره‌های نیاز را از وجود نبوت دریافت نمود و سی سال در کنار حیدر کرار تبلور جانبازی و شهامت آموخته است.

امام عارفان، ۱۰ سال در کنار برادر بزرگوارش جاودانه‌ترین همراهی را نموده و خود که مظهر عشق است، یک دهه امامت را بر زمین و آسمان انعکاس می‌دهد.

این چراغ هدایت و کشتی نجات روزی که متولد می‌شود، خازن جهنم دستور می‌گیرد تا فریاد درد شعله‌های آتش را خاموش نماید و رضوان، نگهبان بهشت امر می‌شود که جنت را به اواج نور مزین کند و ملائک صف بسته به حمد، تسبیح و تکبیر پروردگار می‌پردازند.و اینجا از خطبه‌ای از آن امام همام خوشه چینی می‌کنیم:

سرور آزادگان جهان، اندکی قبل از هلاکت معاویه، در خطبه‌ای حساس و تاریخی در سرزمین منا به مسئولان جامعه اسلامی و عالمان و حاکمانی که در اجتماع نقش مؤثری دارند، اما در مورد خدمت رسانی به فقرا، محرومان و نیازمندان جامعه کوتاهی می‌کنند سخنانی هشدار دهنده بیان می‌فرماید و نکات مهمی را در این زمینه به آنان یادآور می‌شود.

آن حضرت در بخشی از سخنان خود به تضییع حقوق مستضعفان و محرومان جامعه اشاره می‌فرماید و از بی توجهی مسئولان جامعه به مسائل خدماتی انتقاد می‌کند و می‌فرماید:

«فاما حق الضعفاء فضیعتم واما حقکم بزعمکم فطلبتم، فلا مالا بذلتموه، ولا نفساً خاطرتم بها للذی خلق‌ها و لاعشیره عادیتموه فی ذات الله، انتم تتمنون علی الله جنته ومجاوره رسله وامانا من عذابه؟!;

[شما ای بزرگان و مسئولان جامعه!] حق ضعیفان را پایمال نمودید و آنچه را که حق خود تصور می‌کردید طلب کردید ولی در راه خدا نه مالی بخشش کردید و نه جانتان را به مخاطره انداختید و نه از اقوام و بستگان خود برای رضای خدا بریدید. آیا [با این پرونده سیاه و اعمال زشت] بهشت خداوند و همجواری پیامبران او را آرزو می‌کنید و با این حال می‌خواهید از عذاب خدا در امان بمانید؟!»

سالار شهیدان در فراز دیگری از کلمات بیدارگرانه و کوبنده خود به وضعیت اسف بار و نابسامان مستضعفان و بیچارگان می‌پردازد و می‌فرماید:

«وقد ترون عهود الله منقوضه فلا تفزعون وانتم لبعض ذمم آبائکم تقرعون وذمه رسول الله مخفوره، و العمی والبکم والزمن فی المدائن مهمله لاترحمون و لافی منزلتکم تعملون ولامن عمل فیها تعنون وبالادهان والمصانعه عند الظلمه تامنون;

شما می‌بینید که پیمانهای الهی شکسته می‌شود ولی هیچ فریاد نمی‌کشید در حالی که برای بعضی از پیمانهای پدرانتان آشفته خاطر می‌شوید. اینک پیمانهای رسول خدا صلی الله علیه و آله مورد بی اعتنایی قرار گرفته و نابینایان، اشخاص کر و زمینگیر در همه شهرها بی سرپرست مانده‌اند، به آنان رحم نمی‌کنید و مطابقشان و منزلت خود عمل نمی‌کنید و به کسانی که در این راه خدمت می‌کنند توجه نمی‌کنید و با چرب زبانی و سازش با ستمکاران خود را در حاشیه امن قرار داده‌اید.»

امام حسین علیه السلام خودداری از رسیدگی به محرومان و نیازمندان را از بدترین صفات حاکمان می‌دانست و همواره می‌فرمود:

«شر خصال الملوک: الجبن من الاعداء والقسوه علی الضعفاء والبخل عند الاعطاء; بدترین صفات حاکمان، ترس از دشمنان، قساوت بر ضعیفان و خودداری از بخشش در موقع عطا می‌باشد.»

این روزها که در آستانه برگزاری انتخاباتی سرنوشت ساز هستیم توجه به همین جمله و فرمایش امام علیه السلام می‌تواند ما را در جهت انتخاب درست و اصولی کمک کند، ما باید در روزهای باقیمانده تا انتخابات کاندیداها و سوابق و عملکردشان را رصد کنیم، بی شک انسانهای ترسویی که از یک تشر دشمن خود را می‌بازند به درد مجلس مردمی مستقل و شجاع و مجاهد و مبارز با استکبار و استکبار ستیز نمی‌خورد؟ کسی که توجهی به ضعفا و بیچارگان ندارد و خود را برای رفع مشکلات فقرا به خطر نمی‌اندازد و حتی وقت صرف نمی‌کند و طرحی برای فقرزدایی نداشته باشد نمی‌تواند نماینده خوبی برای مردم ما باشد. و کسی که دستش برای گذشت می‌لرزد و از توسعه رفاهی دیگران بخل می‌ورزد کلاً در مجلسی که عصاره ملت است جایگاهی نخواهد داشت و مردم نباید به چنین اشخاصی رأی دهند! انشاالله با رأی درست مردم صالح‌ترین افراد وارد مجلس شوند و تحولی ارزشمدارنه را در چهار ساله فرصت خدمت خود به ثبت رسانند.

مظفر حاجیان