زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، از دهه هفتاد بود که حرکت‌های جهادی بسیج در کشور به صورت جدی آغاز شد؛ این مدل از اقدامات مؤثر و مورد تأیید در مجموعه بسیج علاوه بر کمک به همنوعان ، نوعی کادرسازی و تربیت نیرو برای نظام اسلامی هم محسوب می‌شود.اما سمت سوی فعالیت های جهادی در قشر بسیج دانشجویی پس از دوران کرونا وارد مرحله تازه ای شد به گونه ای که  با شکل گرفتن قرارگاه حضرت بقیه‌الله (عج)، بازسازی گروه‌های جهادی اتفاق افتاد و این گروه‌ها با ارائه طرح‌ها و ایده‌های جدید در قالب طرح عهد خدمت، وارد اردوهای هجرت بسیج شدند.

عمده هدف قرارگاه «عهد خدمت» دربسیج دانشجویی  ساماندهی حرکت‌ها و اردوهای جهادی است که خوشبختانه با برنامه ریزهای صورت گرفته در طول یکسال گذشته ودر دوران پس از کرونا اقدامات شاخصی برای راه اندازی گروه های طرح هجرت و گروه های جهادی در بسیج دانشجویی استان اصفهان پی ریزی شده است.

در همین پیوند مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان اصفهان درگفتگو با خبرنگار ربیع ، گروه‌های جهادی راپیش‌قراولان کمک به شرایط سخت چند سال گذشته و دوران کرونا دانست و افزود: با محدود شدن امکان هجرت  دانشجویان به مناطق محروم، طرح های هجرت بسیج دانشجویی کمی به انزوا رفته بود که خوشبختانه در طول یکسال گذتشه این گروه ها فعال شده اند و ما امسال ۴۱۰۰ دانشجو را برای انجام طرح های جهادی در استان اصفهان خواهیم داشت.

سیدهادی انوری، با اشاره به اینکه هم اکنون  درچهار فصل سال کارهای جهادی دنبال می‌شود افزود: امسال طرح عهد خدمت در زیر مجموعه قرارگاه بقیه‌الله اجرا می‌شود، این طرح از اردیبهشت ماه امسال در همه نواحی و شهرستان‌های استان کلید خورد.

وی درباره حضور گروه های جهادی استان اصفهان در دیگر استان ها به کیمیای وطن پاسخ داد: دانشجوی جهادگر، در ۱۴ شهرستان استان اصفهان و محلات، مناطق و روستاهای کم برخوردار و محروم این شهرستان‌ها فعالیت دارند. همچنین در چهار استان چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد و لرستان هم تعدادی از این گروه‌ها حضور جهادی خواهند داشت.

اجرای برنامه های تبیینی برای دانشجویان خارجی در دانشگاه های اصفهان

وی در رابطه با برنامه های تبیینی که برای دانشجویان خارجی در دانشگاه های اصفهان انجام میشود به ربیع گفت: هر دانشجوی خارجی حاضر در ایران می‌تواند یک سفیر فرهنگی برای ما باشد. این افراد به صورت جداگانه به اردوهای راهیان نور، راهیان پیشرفت و گلستان شهدای اصفهان می‌روند و از برنامه‌ها استفاده می‌کنند.

وی در ادامه به تشکیل هسته بین‌الملل در ناحیه بسیج دانشجویی اشاره کرد و گفت: این هسته برای دانشجویان خارجی در حال تحصیل در دانشگاه‌های اصفهان تشکیل شده و طرح و برنامه‌های فرهنگی متنوعی برای آنها در نظرگرفته شده است که آشنایی با زیست بوم انقلاب اسلامی و دستاوردهای نظام مهمرین هدف این هسته است.

انوری با بیان اینکه تا به امروز ۹ هزار دانشجو از اصفهان به اردوهای پیشرفت در دیگر استان‌ها اعزام شده‌اند، افزود: گروهی در بسیج دانشجویی ظرفیت‌های کارآمد و روزآمد استان را شناسایی می‌کند؛ نگاه این گروه تنها به صنایع بزرگ مادر نیست بلکه همه صنایع و عرصه‌های تولیدی و دانش بنیان خرد و کلان مد نظرمان است.

مسئول بسیج دانشجویی استان اصفهان تصریح کرد: تا کنون از ۱۴ استان میربانی کرده‌ایم و دانشجویان در قالب اردوهای سه روزه راهیان پیشرفت از حوزه‌های فعال و بزرگ صنعتی، دانش بنیان و تخصصی و دیگر توانمندی‌ها و پیشرفت‌ها دیدن کرده‌اند.

اجرای طرح شهید عجمیان در مدارس استان اصفهان 

انوری از اجرای  طرح شهید عجمیان با همکاری اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان به منظور بهسازی و بازسازی مدارس در فصل تابستان خبر داد و افزود: ۱۳۰ گروه جهادی در اصفهان فعالند که ۸۰ گروه جهادی از این بین هم اکنون فعال هستند. نیمی از این گروه‌ها خواهران و نیمی دیگر برادران دانشجو هستند؛ ضمن اینکه حضور خواهران دانشجو در اردوهای جهادی بویژه در امر فرهنگ، آموزش و سلامت تاثیرات بسیار خوبی داشته است.

وی با اشاره به اینکه مطالبه‌گری جهادگران دانشجو در مناطق کم برخورداربسیار اثرگذار است افزود: عرصه‌های خدمتی جهادگران دانشجو در بخش‌های عمرانی، فرهنگ، آموزش، کشاورزی، دامپزشکی و پزشکی است فعالیت‌های گروه‌های جهادی دانشجویی تک ‌محور نیست و هر گروه دانشجویی حداقل در چهار عرصه فعالیت دارد.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان اصفهان، با اشاره به اینکه  دانشگاه فرهنگیان اصفهان گروه‌های جهادی فعالی دارد و ظرفیت دانشجو معلمان را به صحنه عمل و اقدام جهادی کشانده است افزود:در این طرح معلمان آینده ایران اسلامی وارد مناطق محروم می‌شوند و پیش از آغاز کار رسمی معلمی، برای رفع فقر آموزشی در این مناطق آشنا می‌شوند.

وی ادامه داد: در مدل ورود دانشجو به حرکت‌های جهادی توجه به مسئله محور بودن حرکت‌ها مورد نظر است و اینکه به طور حتم باید طرح واره ای ارائه شود و در ادامه از طرح دفاع کنند.

زهرا نصیری