فاطمه براتی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: اگر عفونت ویروسی هاری در انسان رخ دهد و درگیری مغزی داشته باشد که آنسفالیت هاری است مرگ و میر بالایی به همراه دارد.

شهناز سالی در گفت‌وگو با خبرنگار ربیع اظهار کرد: زمانی که حیوان گزیدگی اتفاق می‌افتد سه موضوع اهمیت دارد و موجب نگرانی است، عفونت با ویروس هاری، عفونت با میکروب و باکتری کزاز و عفونت با میکروب های پوستی که ممکن است فرد به آن دچار شده باشد.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که در صورتی که پارگی اتفاق افتاده باشد حتما باید فرد به مراکز درمانی مراجعه کند و واکسن کزاز و هاری تزریق و براساس معاینه پزشک آنتی بیوتیک خاص تجویز شود تا عفونت ناحیه پیشرفت نکند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: اگر حیوان در محیط باز و  قابل دسترس است باید قرنطینه شود چون در بعضی مواقع که ریسک هاری بسیار بالا است ضرورت دارد یک نمونه از حیوان گرفته شود تا ویروس هاری بررسی شده و حتی در بعضی موارد حیوان را  باید معدوم کنند اما این موارد زیاد نیست و هاری در سطح جامعه بسیار مشاهده نمی‌شود؛ در سال های اخیر به دلیل تغییرات فرهنگی که در جامعه ایجاد شده موارد هاری در نقاط مختلف کشور گزارش می‌شود.

وی افزود: اگر عفونت ویروسی هاری در انسان رخ دهد و درگیری مغزی داشته باشد که آنسفالیت هاری است، مرگ و میر بالایی به همراه دارد.

سالی خاطرنشان کرد: بهترین راه، پیشگیری از بیماری است و تا جایی که امکان دارد با حیواناتی که احتمال خطر هاری دارند در تماس نباشند؛ اما اگر گاز گرفتگی رخ داد سریع به مراکز درمانی مراجعه کنند تا  اقدامات خاص لازم را انجام دهند و آنتی‌بیوتیک خاص تجویز شود.

فاطمه براتی