به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دستاوردهای آموزش و پرورش در طول ۴۰ سال را تشریح کرد و حیات طیبه این نهاد را اجرایی و عملیاتی شدن سیاست های نظام تحول بعنوان یک الزام و دستورکار بیان کرد.

محمد اعتدادی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در نشستی با خبرنگاران با اشاره به محوریت ۷۴ درصدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر مناطق محروم و حاشیه نشین، شروع این برنامه را از مقطع پیش از دبستان عنوان کرد و افزود: در مبارزه با بیسوادی به رشد بیش از ۹۹ درصد رسیده ایم. ضمن آنکه رشد کمی و کیفی خوبی در پژوهش های علمی دانش آموزان بویژه در جشنواره جابربن حیان داشته ایم.

اعتدادی، پوشش ۵۰درصدی تحصیلی اتباع خارجه مخصوصا آندسته که فاقد مدارک هویتی بوده اند را از دیگر اقدامات در مبارزه با بیسوادی اعلام کرد و افزود: از ۵۳ هزار دانش آموز اتباع بیگانه، ۱۷ هزار نفر فاقد مدارک هویتی هستند ولی از مزایای تحصیل رزایگان در کشور برخوردارند.

وی سیاست های مدرسه محوری طبق تاکیدات مقام معظو رهبری را با این رویکرد که مدیران می توانند برای تغییرو تحول در مدرسه تصمیم گیر باشند و صرفا متکی به دستورالعمل و بخشنامه نباشند.

کمبود شدید نیروی انسانی بعنوان مشکل اساسی آموزش و پرورش در استان اصفهان است که مدیرکل با اشاره به کمبود ۱۳هزار نیرو در سال تحصیلی ۹۸-۹۷، بحرانی بود که با استفاده از نیروهای بازنشسته و حق التدریس، خریدخدمت و برون سپاری این کسری جبران شد.

وی در پاسخ به خبرنگار ربیع که دغدغه کسری نیروی معلم سالهاست که در آموزش و پرورش مطرح می گردد، آیا در استفاده از نیروهای جایگزین صرفا به عوامل کمیتی توجه می شود و چایگاه عوامل کیفی را چگونه ارزیابی می کنید؟ بیان داشت: نگاه ما به بحث کیفی، جدی است و نگران این موضوع هستیم. چنانچه ارائه آموزش های ضمن خدمت و برگزاری کارگاه ها و دوره های تخصصی برای معلمان، اجرای طرح خودراهبر و نیاز سنجی نیروها در نقاط مختلف و اعزام نیروهای آموزشی برای معلمان را پیگیر بوده ایم.

وی بخش دوم مباحاث خود را فرسودگی یک سوم از مدارس استان نامید که مستلزم کمک خیرین، همراهان همیشگی آموزش و پرورش است. اعتدادی با اشاره به ۵۳۰۰ واحد آموزشی در استان اصفهان، ۴۰درصد را نیازمند مقاوم سازی و ۲۹ درصد را تخریبی اعلام کرد و یادآور شد: ۵۰ درصد پروژه ها توسط خیرین انجام می شود.

وی حفظ احترام و کرامت آموزگار را بعنوان یک سیاست در نظام آموزش و پرورش دانست که مدیران باید در راستا حفظ شان معلم رفتار کنند.

محمد اعتدادی، مسائل آموزش و پرورش را جزو مسائل کلان جامعه و نیازمند اعتبارات ملی عنوان کرد و با اشاره به سفر اخیر وزیر آموزش پرورش به استان اصفهان، از تبیین برنامه های و تخصیص بودجه ها در نشست با استاندار و نماینده ولی فقیه در اصفهان خبر داد.