نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مراسم حج تمتع پس از دو سال وقفه آن هم در شرایطی که ویروس منحوس کرونا کمی به خواب رفته بود برگزار شد.نزدیک ۴۰ هزار ایرانی نیز در این مراسم شرکت کردند و زمانی به سرزمین وحی اعزام شدند که در ایران نیز اوضاع کرونایی فروکش کرده بود.

ولی هم اکنون که ۳ روز از بازگشت حجاج ایرانی به کشور می گذرد نگرانی ها همزمان با شدت گرفتن شیوع کرونا بیشتر شده است ،زیرا در عربستان نیز روند افزایشی کرونا زیاد شده و با توجه به ازدحام حجاج در مکه و مدینه گردش این بیماری افزایش پیدا کرده است.

اوایل تیر ماه بود که دوباره خبر افزایشی شدن شیوع کرونا در کشور منتشر شد و کرونا از خواب بهاری بیدار شد.

طبق گفته های مسئولین بهداشتی در سویه اومیکرون تغییراتی ایجاد شده که جهش جدید با سرعت بیشتری منتقل می شود. و همین سرعت بالای انتقال نگرانی ها را بیشتر کرده است.

در این رابطه رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: غربالگری حجاج بیت الله الحرام قبل از بازگشت به کشور آغاز می‌شود.

محمد مهدی گویا افزود: برای این کار برنامه ریزی های لازم از سوی وزارت بهداشت و سازمان حج و زیارت انجام شده و در قدم اول غربالگری سندرمیک و سپس تست تشخیصی سریع برای مسافران به انجام می رسد.

وی تصریح کرد: چنانچه فردی نتیجه تستش مثبت باشد سریعا اقدامات لازم از سوی وزارت بهداشت به مرحله اجرا خواهد رسید.

از سوی دیگر امکان ناقل بودن افرادی که به استقبال حجاج می روند وجود دارد بنابراین بایستی کنترل های بهداشتی در فرودگاه و همچنین استقبال خانواده ها از حجاج بایستی به شکل جدی دنبال شود و مردم پروتکل های بهداشتی و الخصوص استفاده از ماسک را رعایت کنند.

همچنین طبق گفته های وزیر بهداشت در خصوص تزریق واکسن ،افرادی که شش ماه از واکسن قبلی‌شان گذشته باشد، حتما باید واکسن یادآور تزریق کنند که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. کسی که به اُمیکرون مبتلا شود، اگر واکسن تزریق کرده باشد، قطعا شدت بیماری‌اش کم خواهد بود و ما شاهد حوادث بد نخواهیم بود؛ به‌ویژه افراد بالای ۶۵ سال یا افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و … حتما واکسن دز یادآور را تزریق کنند.

این نکته را بایستی متذکر شد که اگر پروتکل های بهداشتی به خصوص در فضای بسته رعایت نشود روزهای تلخ کرونایی را دوباره به جریان می افتد و این ویروس که هم اکنون مانند آتشی زیر خاکستر عمل می کند بسیاری را به دام خود می کشد.

نجمه کریمیان