به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از زومیت، شرکت خودروساز باسابقه و محبوب پورشه که این روزها بهعنوان زیرمجموعهی گروه خودروسازی فولکس واگن فعالیت میکند، به مناسبت سالگرد ۷۰ سالگی عرضهی اولین خودروی جادهای و تولید انبوه خود، تعدادی از تاریخسازترین محصولات این برند را در قالب همایش «۷۰ سال با خودروهای اسپرت پورشه» در شهر برلین آلمان به معرض نمایش گذاشته است.
محصولات نمایشی این موزهی اختصاصی بهقدری نایاب و جالب توجه بودند که بسیاری از کارشناسان رسانههای معتبر خودرویی جهان، یک هفتهی کامل در آلمان سپری خواهند کرد. علاوه بر این، والتر رهل (Walter Röhrl) رانندهی مشهور و باسابقهی مسابقات رالی قهرمانی جهان (WRC) و رقابتهای ۲۴ ساعته لمانز نیز در کنار خودروهای زیبای پورشه، بازدیدکنندگان را همراهی میکند. در ادامه خلاصهای از بازدید تیم تحریریهی وبسایت موتور وان را خواهید خواند.
پورشه ۳۵۶؛ آغاز مسیر موفقیتآمیز و پرافتخار
هیچ چیز بهتر از آغاز ستایش تاریخچهی پرافتخار با اولین مدل تولید انبوه و جادهای این برند، یعنی پورشه ۳۵۶ نمیشود. درواقع اولین دستگاه از این مدل در ۱۸ خردادماه سال ۱۳۲۷ تولید شد. پورشه بهعنوان یک خودروی اسپرت لوکس، طراحی بدنه منحصربهفردی داشت که حتی پس از ۷۰ سال هم زیبا جلوه میکند. این مدل با داشتن وزن بسیار سبک و فرمانپذیری حساس، در دو مدل کوپه و کروک عرضه شد.
دستاندرکاران این همایش ویژه، بهمنظور تأکید هرچه بیشتر بر اهمیت پورشه ۳۵۶، ماکت کروک از آن را در دروازهی براندربورگ برلین به نمایش گذاشتهاند. طرفداران خودروهای آلمانی از رابطهی نزدیک بین اشتوتگارت و کارخانههای خودروسازی اطلاع دارند؛ اما اولین محصولات پورشه از خط تولید این برند در کشور اتریش عرضه میشدند. در واقع پورشه دقیقاً ۴۷ دستگاه خودرو در این خط تولید مونتاژ کرد. در سال ۱۹۵۰ بود که مقامات پورشه به اشتوتگارت و منطقهی تسوفتهاوزن وارد شدند.
یکی از زیباییهای پورشه ۳۵۶، کابین بسیار ساده و با آرامش آن است؛ فضای داخلی این مدل در یک نیمکت صندلی، پنل فرمان ساده در جلوی راننده و چند دکمه کنترلی خلاصه میشود. کاملاً مشخص است که هدف اصلی تیم مهندسی پورشه، لذت رانندگی و معطوف کردن توجه راننده به جاده بوده است.
از دیگر موارد بسیار جالب پورشه ۳۵۶، طرح کلی و مشابه نمای جلو و عقب آن است. شاید بتوان گفت که زیبایی خط ملایم گلگیرهای ۳۵۶ در عقب بیشتر نمایان میشود؛ چرا که برخلاف نمای جلو، موارد و جزئیات کمتری وجود دارد که تمرکز بیننده را از آن جدا کند. برای درک اهمیت پورشه ۳۵۶، کافی است بدانید که حتی والتر رهل پرافتخار هم بهعنوان مهمان افتخاری افتتاحیه، اجازهی نشستن پشت فرمان اولین کوپه/کروک لوکس تولید انبوه پورشه نداشت. رهل در توصیف ۳۵۶ گفت:
به نظر من خودروی اسپرت باید سبکوزن و خوشصدا باشد.
فردیناند پورشه؛ از خودروی مردمی تا اسپرت همهکاره
در ورودی این موزهی اختصاصی، نقل قولی معروف از بنیانگذار برند پورشه، فردیناند آنتون ارنست پورشه از بازدیدکنندگان استقبال میکند:
خودروی اسپرت رؤیاهایم را پیدا نکردم؛ پس خودم آن را ساختم.
خودروهای به نمایش گذاشتهشده در این موزه، بهطور کلی در ۱۰ موضوع از «خاستگاه خودروی اسپرت» تا «خودروی اسپرت آینده» طبقهبندی شدهاند تا نمایندهای شایسته از برترین محصولات برند پرآوازهی پورشه باشند. بهعنوان مثال در سال گذشته پورشه به رکورد تولید یک میلیون دستگاه از مدل افسانهای و بنچمارک کوپههای اسپرت جهان، مدل ۹۱۱ رسید؛ این مدل بهخصوص که نسخهی کاررا S از ۹۱۱ است در این موزه به نمایش گذاشته شده است.
از ۹۱۱ تا ۹۱۴؛ نمایشی باشکوه از تمامی مدلها
احتمالاً بیشتر افراد، این موزه را مملو از مدلهای مختلف ۹۱۱ تصور میکنند؛ ولی پورشه فقط ۹۱۱ و ۳۵۶ را مهم نمیداند و حتی یکی از بحثبرانگیزترین مدلهای این برند، مدل ۹۱۴ هم در این موزه دیده میشود. ۹۱۴ نه به دلیل طراحی زیبا یا عملکرد فنی فوقالعاده بلکه به جهت داشتن پیشرانهی ۴ سیلندر خطی هواخنک پورشه در پشت سر راننده، جایگاهی ویژه در موزه کسب کرده است. علاوه بر این، مدل ۹۱۴ در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز سال ۱۹۷۰ در کلاس GTS به مقام قهرمانی رسید که بدون شک تیم مهندسی و مدیران پورشه به آن افتخار میکنند.
نمایش موفقیتها و افتخارات پورشه فقط به مقام قهرمانی ۹۱۴ خلاصه نمیشود؛ در حقیقت این برند آلمانی سابقهی درخشانی در موتوراسپرت دارد که بخشی از موزه مهم به این مورد اختصاص داده شده است.
موتوراسپرت؛ از پیست به جاده
مدل ۹۱۷/۲۰ که بهدلیل طراحی متفاوت نقش بسته روی بدنه، به «خوک صورتی» معروف شده، نمونهی خودروهای مسابقهای و موفق پورشه است. این مدل حاصل تلاش تیم مهندسی پورشه، جهت ترکیب بهترین طراحی آیرودینامیک از نسخههای دماغهکوتاه و دماغهبلند مدل ۹۱۷ بود که با طراحی متفاوت بدنه، در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز ۱۹۷۱ شرکت داده شد. این مدل منحصربهفرد به پیشرانهی ۱۲ سیلندر خطی با قدرتی حدود ۶۰۰ اسب بخار مجهز شده بود.
باکستر و پانامرا؛ کروک و استیشن به سبک پورشه
پورشه باکستر، دومین محصول پورشه است که با هدف تولید یک خودروی کروک ساخته شد. نمونهی اولیه و مفهومی این مدل که در دهه ۱۹۹۰ رونمایی شد، در این موزه قرار داده شده است. نسل اول باکستر نقش مهمی در احیای دوبارهی برند پورشه در بازار جهانی داشت. مدل مفومی باکستر بدون شک نشاندهندهی الهام اصلی تیم طراحی پورشه از مدل ۳۵۶ است. درواقع به نظر میرسد که تیم طراحی پورشه به دنبال عرضهی ۳۵۶ مدرن بوده است.
پورشه برخلاف دیگر برندهای آلمانی، اخیراً اولین مدل استیشن خود را عرضه کرد. پانامرا توربو S هیبرید اسپرت توریزمو از پیشرانهی ۸ سیلندر V شکل ۴ لیتری به همراه دوتوربوشارژر (طرح بیتوربو) و موتور الکتریکی استفاده میکند تا بهعنوان استیشن مدرن پورشه، ۶۸۰ اسب بخار در اختیار متقاضیان اروپایی این کلاس قرار دهد.
میشن E؛ آیندهی روشن پورشه
نمایش خیرهکنندهی ۷۰ سال خودروهای اسپرت پورشه، با مدل مفهومی، تمام برقی و مورد انتظار میشن E به اتمام میرسد. میشن E بهعنوان مدل تمام برقی و نمایندهی خودروهای آیندهی پورشه، زمان زیادی با رونمایی فاصله ندارد. رهل هنوز این مدل مفهومی را نرانده است؛ اما طراحی آن را زیبا تعریف میکند. وی معتقد است که مقامات پورشه، به جملهی معروف بنیانگذار این برند پایبند خواهند ماند:
آخرین خودروی پورشه، یک مدل اسپرت خواهد بود.
مطمئناً پورشه با رویکرد ساخت مدلهای اسپرت بینظیر، همیشه در بازار جهانی خوش درخشیده است. از ۹۱۱ تا میشن E همه نشاندهندهی استعداد و تلاش مجموعهی مدیریت و فنی این برند هستند.
همایش و موزهی «۷۰ سال با خودروهای اسپرت پورشه» پس از برلین، حدود ۳ ماه دیگر به اشتوتگارت میرسد. مقصد نهایی این همایش، فستیوال سالانهی گودوود انگلستان و گردهمایی رناسپرت در پیست لاگونا سکا واقع در کالیفرنیا خواهد بود.
۲۲۵