به گزارش پایگاه خبری ربیع،وب‌سایت AndroidPit در مطلبی تازه، بررسی عملکرد باتری پرچمدارهای جدید سامسونگ در بازار گوشی‌های هوشمند، یعنی گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس را در دستورکار قرار داده است. بررسی که نتایج چندان امیدوارکننده‌ای را برای مشتاقان این دو محصول و طرفداران برند سامسونگ به همراه ندارد.

گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس را باید نسخه تکامل یافته و البته با مشابهت‌های زیاد در مقایسه با پرچمدارهای قبلی سامسونگ یعنی گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس به حساب آورد. این مشابهت‌ها، در ظرفیت ۳۰۰۰ میلی آمپرساعتی باتری Galaxy S9 و ظرفیت ۳۵۰۰ میلی آمپرساعتی مدل پلاس نیز به چشم می‌خورد. با این تفاسیر، پرسشی که در اینجا مطرح خواهد شد آن است که با توجه به بهبود توان پردازشی این دو محصول، باتری‌های یادشده، این‌بار چه عملکردی را به نمایش خواهند گذاشت؟!

درنظر داشته باشید که از زمان انتشار غیررسمی اطلاعات مربوط به ظرفیت باتری پرچمدارهای سامسونگ، تردیدهای مختلفی در نظر کاربران ایجاد شده بود. این در حالی است که رسانه‌ها و حتی کاربران، تجربه‌های مختلفی در خصوص مواردی دارند که علی‌رغم استفاده از پردازنده قدرتمندتر، همچنان از ظرفیت باتری مشابه با آنچه در نسل‌های قبلی یک گوشی شاهد بوده‌ایم استفاده شده است. این روند، برخلاف اتفاقی است که در مهاجرت از هواوی پی ۹ به پی ۱۰ شاهد بودیم.

بررسی عملکرد باتری گلکسی اس ۹
گلکسی اس ۹ از پردازنده اسنپ دراگون ۸۴۵ ویژه بازار آمریکا بهره می‌برد و اکسینوس ۹۸۱۰ را پیش روی کاربران در دیگر مناطق و بازارها قرار داده است. این ترکیب، در کنار چهار گیگابایت رم و باتری ۳۰۰۰ میلی آمپرساعتی قرار گرفته است. در این بررسی، مدل‌های مجهز به پردازنده اکسینوس در دست بررسی قرار گرفتند که از قضا، بهترین نمایش را در دو پرچمدار سامسونگ ارائه می‌دهند. این ترکیب، توان سخت‌افزاری قدرتمندتر را در قالب استفاده از باتری با همان ظرفیت، پیش روی کاربران قرار می‌دهد.

در این بررسی، گلکسی اس ۹ با اسکرین تایم بیش از ۴ ساعت موفق شد نتیجه ۱۲ تا ۱۶ ساعت ارائه عملکرد را به ثبت برساند. این اعداد و ارقام، برای استفاده روزانه شامل مشاهده ویدئو برای بیش از یک ساعت، اجرای بازی‌های ویدئویی در بازه زمانی بیش از یک ساعت و ارسال و دریافت پیامک و ایمیل در کنار استفاده از اپلیکیشن‌های خاص و البته مقداری وبگردی، به ثبت رسید.

preview

در این مطالعه از مد بهینه شده که اتفاقاً توسط سامسونگ هم پیشنهاد شده و در قالب آن فعال‌سازی حالت تنظیم خودکار نور صفحه‌نمایش در کنار استفاده از رزولوشن فول اچ‌دی پلاس در دستورکار قرار گرفته، مدنظر قرار گرفت. این در حالی است که با اجرای بازی‌های ویدئویی، این مد به طور خودکار تغییر پیدا می‌کند تا رزولوشن را به WQHD+ تغییر داده و میزان نور صفحه‌نمایش نیز تا ۱۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

در برخی سناریوهای نامتداول که استفاده چندانی از گوشی هوشمند نداشتیم، عملکرد باتری به مقداری فراتر از ۱۸ ساعت رسید. این در حالی است که در حالت یادشده، اسکرین تایم ۲ ساعت و نیمی را شاهد بودیم. در این بررسی، بیشترین مقدار اسکرین تایم که در زمان مشاهده فیلم و ویدئو به ثبت رسید چیزی نزدیک به شش ساعت بود.

پردازنده گلکسی اس ۹ ممکن است بهینه‌تر از مدل قبلی باشد اما درنظر داشته باشید که توان بیشتری داشته و از همین رو، افزایش توان الکتریکی مصرفی، امری غیرقابل اجتناب است.

در یک کلام، کاهش سطح عملکرد باتری با درنظر گرفتن اسکرین تایم ۶ ساعتی برای گلکسی اس ۸ در حالت استفاده استاندارد، چشمگیر است.

بررسی عملکرد باتری گلکسی اس ۹ پلاس
هر دو پرچمدار جدید سامسونگ یعنی گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس از پردازنده مشابهی بهره می‌برند اما نسخه پلاس از شش گیگابایت رم و باتری با ظرفیت ۳۵۰۰ میلی آمپرساعتی بهره می‌برد.

preview

در این بخش، تفاوت میان گلکسی اس ۹ پلاس و پرچمدار قبلی سامسونگ یعنی گلکسی اس ۸ پلاس، به‌طور چشمگیرتری به نظر می‌آید. گلکسی اس ۸ پلاس پیش از این توانسته بود با رزولوشنWQHD+ به مقدار ۵ تا ۷ ساعت اسکرین تایم دست پیدا کند. این در حالی است که در گلکسی اس ۹ پلاس، با رزولوشن WQHD+ عملکرد ۴ ساعتی هم پشت سر گذاشته نشده است. این عملکرد برای گوشی نظیر پیکسل ۲ ایکس ال گوگل هم هفت ساعت است.

عملکرد در نرم‌افزار بنچمارک PCMark
در بررسی عملکرد باتری گلکسی اس ۹ در نرم‌افزار بنچمارک پی‌سی مارک هم نتیجه ۷ ساعت و ۱۵ دقیقه برای گلکسی اس ۹ به ثبت رسید. این در حالی است که ریزرفون و نوکیا ۸ به ترتیب موفق شدند عملکرد ۱۰ ساعت و ۴۳ دقیقه و عملکرد ۹ ساعت و ۲۵ دقیقه را ثبت کنند.

عملکرد در بخش شارژ
درنظر داشته باشید که پرچمدارهای جدید سامسونگ از سرعت شارژ بالایی برخوردار شده‌اند. در چند دقیقه اول فرایند شارژ، درصد ظرفیت باتری سریعاً بالا می‌رود اما به چیزی حدود یک ساعت و نیم زمان نیاز خواهد بود تا شارژ ۱۰۰ درصدی را شاهد باشید. یکی از نکات مثبت آن است که شارژر همراه دستگاه از ابعاد کوچکی بهره‌مند شده تا حمل و نقل آسان را به ویژه در مقایسه با شارژرهای مجهز به تکنولوژی شارژ سریع Dash شرکت وان پلاس برای شما به همراه بیاورد.

preview

در نمودار بالا می‌توانید زمان شارژ را در مقایسه با درصد شارژ قرار دهید. هرچه نمودار، حالت افقی‌تری داشته باشد، فرایند شارژ هم با سرعت بالاتری انجام خواهد شد.

جمع‌بندی
پرچمدارهای سامسونگ در بازار گوشی‌های هوشمند، در سال ۲۰۱۸ میلادی امکان استفاده را برای یک روز فراهم می‌کنند. البته یک روز در اینجا به معنای ۲۴ ساعت نیست بلکه منظور ما بازه زمانی است که از بیدارشدن از خواب تا به خواب رفتن مجدد در نظر می‌گیرید. درنظر داشته باشید که این عملکرد هم تنها در مد بهینه‌سازی شده تنظیمات که توسط سامسونگ پیشنهاد داده شده است، پیش روی شما خواهد بود. در صورتی که عملکرد سخت‌افزاری سطح بالاتری را به عنوان مثال با اجرای بازی‌های مدرن طلب کنید یا رزولوشن صفحه‌نمایش را افزایش دهید، تاثیر منفی چشمگیری را بر عملکرد باتری شاهد خواهید بود.

در این بین، باید درنظر داشت که سامسونگ، دو پرچمدار جدید خود یعنی گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس را به گزینه‌های ویژه مدیریت مصرف باتری مجهز کرده که می‌توانند انرژی را برای مدت زمانی طولانی‌تر در خود نگه دارند. راهکارهایی که البته به قربانی شدن گزینه‌هایی نظیر ارائه عملکرد سطح بالا یا بهره‌مندی از رزولوشن چشمگیر صفحه‌نمایش منجر خواهند شد. مطمئنا، این عملکرد، نمایشی نیست که از پرچمداری در رده بالای بازار گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۸ میلادی انتظار داشته باشیم.