به گزارش پایگاه خبری ربیع، فدراسیون جهانی فوتبال روز (۱۹ دسامبر ۲۰۱۹) آخرین رنکینگ تیم های ملی در سال میلادی را اعلام کرد و مطابق انتظارات، بلژیک سال را به عنوان صدرنشین رده بندی به پایان رساند.

در ماه دسامبر تنها ۱۹ دیدار، آن هم دوستانه، در سطح ملی برگزار شد و به این ترتیب رده بندی نسبت به رنکینگ قبلی تغییرات چندانی را تجربه نکرد. بعد از برگزاری ۱۰۸۲ بازی در طول سال میلادی (که بالاترین تعداد از زمان ابداع سیستم رنکینگ فیفا از سال ۱۹۹۳ بوده) بلژیک موفق شد برای دومین سال متوالی عنوان “تیم سال” را به خود اختصاص دهد.

فرانسه و برزیل، قهرمانان ۷ دوره جام جهانی سال را در رده های دوم و سوم به پایان بردند تا سه جایگاه نخست رده بندی در دسامبر ۲۰۱۹، دقیقا مشابه دسامبر ۲۰۱۸ باشد. اما بعد از این ۳ رده، چینش ۵ جایگاه ابتدایی دچار تغییراتی شده است. انگلیس به جایگاه چهارم رسیده و اروگوئه با جهشی دو پله ای در رده پنجم قرار گرفته است.

آرژانتین (نهم) و کلمبیای کارلوس کی‌روش (دهم) دیگر تیم هایی هستند که نسبت به رده بندی پایانی سال ۲۰۱۸، توانسته اند سال را در ۱۰ رده ابتدایی به پایان ببرند. این دو تیم جای سوئیس (دوازدهم) و دانمارک (شانزدهم) را در جدول گرفته اند که نسبت به یک سال قبل، به ترتیب ۴ و ۶ رده سقوط را تجربه کرده اند.

عنوان متحول شده ترین تیم سال نیز بدون تردید به میزبان جام جهانی ۲۰۲۲، قطر، اختصاص می‌یابد. قطر سال میلادی را با قهرمانی در جام ملت های آسیا آغاز کرد و آن را با حضوری مقتدرانه در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ (و انتخابی جام ملت های آسیای ۲۰۲۳) ادامه داد تا سال را با ۱۳۸ امتیاز مثبت نسبت به سال قبل به پایان برساند. در کنار این حد نصاب عالی که در میان تمامی تیم های رنکینگ بی‌نظیر بوده، قطر نسبت به دسامبر ۲۰۱۸، ۳۸ پله در رده بندی صعود را تجربه کرده و سال را در جایگاه پنجاه و پنجم به پایان می‌برد. الجزایر با ۳۲ پله صعود (۳۵ در پایان سال) و ژاپن با ۲۲ پله صعود (۲۸ در پایان سال) دیگر تیم های موفق رده بندی در سال ۲۰۱۹ بودند.

در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی، سهم یوفا از ۵۰ تیم اول رنکینگ ۳۱ تیم بود. در سال ۲۰۱۹ یوفا ۳ سهمیه خود در این مناطق را از دست داده و سال را با ۲۸ تیم در ۵۰ پله ابتدایی به پایان رسانده است. سه سهمیه یوفا در این منطقه به کونکاکاف، AFC و CAF (اتحادیه فوتبال آفریقا) رسیده تا هر یک از این کنفدراسیون ها، ۴ تیم در بین ۵۰ تیم ابتدایی رده بندی داشته باشند.

نسبت به نوامبر ۲۰۱۹، ۸ تیم در رده بندی صعود را تجربه کردند که البته این صعود برای تمامی این ۸ تیم، تنها یک پله ای بود. بحرین (۹۹)، بولیوی (۷۵)، کره جنوبی (۴۰)، لسوتو (۱۳۹)، جزایر سلیمان (۱۴۱)، آفریقای جنوبی (۷۱)، سنت کیتس و نویس (۱۳۹) و سورینام (۱۴۱) تیم هایی بودند که با یک پله صعود، موفق ترین تیم رده بندی نسبت به یک ماه اخیر بودند. البته بحرین برای این یک پله صعود، ۶ امتیاز مثبت کسب کرد تا موفق ترین تیم رنکینگ از حیث امتیازات مثبت باشد.

در سمت مقابل، امارات با ۴ امتیاز منفی، ضعیف ترین تیم رده بندی در این ماه بود، هرچند این امتیازات منفی نتوانست جایگاه امارات را دستخوش تغییر کند و میزبان جام ملت های ۲۰۱۹، سال را در جایگاه هفتاد و یکم به پایان رساند.

هنگ کنگ نیز با دو پله سقوط و حضور در جایگاه ۱۴۱، ضعیف ترین تیم رده بندی دسامبر (نسبت به نوامبر) از حیث میزان افت در جایگاه نسبت به رده بندی قبلی نام گرفت.

فیفا در ماه ژانویه رده بندی خود را اعلام نخواهد کرد و رنکینگ بعدی در روز ۲۰ فوریه ۲۰۲۰ منتشر خواهد شد.

در ادامه نگاهی به ۱۰ رده نخست رده بندی فیفا در دسامبر ۲۰۱۹ خواهیم داشت. ۱۰ تیمی که همان تیم های رده بندی نوامبر هستند:

۱-بلژیک: ۱۷۶۵ امتیاز

۲-فرانسه: ۱۷۳۳ امتیاز

۳-برزیل: ۱۷۱۲ امتیاز

۴-انگلیس: ۱۶۶۱ امتیاز

۵-اروگوئه: ۱۶۴۵ امتیاز

۶-کرواسی: ۱۶۴۲ امتیاز

۷-پرتغال: ۱۶۳۹ امتیاز

۸-اسپانیا: ۱۶۳۶ امتیاز

۹-آرژانتین: ۱۶۲۳ امتیاز

۱۰-کلمبیا: ۱۶۲۲ امتیاز