مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، نکتهٔ هشتم و نکتهٔ آخر در مورد کار فوری مجلس، یعنی رأی به کابینه‌ای است که آقای پزشکیان (حفظه الله) ان‌شاءالله ارائه خواهند کرد به مجلس؛ این کار فوری و فوتی شما است. البتّه هر چه زودتر کابینهٔ پیشنهادی ــ حالا بعد از کارهایی که باید انجام بگیرد ــ تصویب بشود و دولت مشغول کار بشود، برای کشور بهتر است؛ منتها در این زمینه، هم شما، هم رئیس‌جمهور منتخب محترم، مسئولیّتهای سنگینی دارید. چه کسی می‌خواهد میدان‌دار این میدان باشد؟ میدان اقتصاد، میدان فرهنگ، میدان فعّالیّتهای سازندگی، میدان تولید؛ چه کسی می‌خواهد میدان‌دار باشد؟ آن کسی را باید میدان‌دار کرد که «امین» باشد، «صادق» باشد، «متدیّن» باشد، از بُن دندان «معتقد به جمهوری اسلامی و به نظام اسلامی» باشد. «ایمان» یک شاخص مهم است. «امید به آینده»، نگاه مثبت به افق، یکی از شاخصهای مهم است. به آنهایی که افق به نظرشان تاریک است و [معتقدند] کاری نمی‌شود کرد، نمی‌شود مسئولیّتهای اساسی و کلیدی داد. «تشرّع»، متشرّع بودن، یکی از معیارهای مهم است. «اشتهار به پاک‌دستی و صداقت» یک معیار است. این معیارها باید رعایت بشود؛ هم رئیس‌جمهور محترم اینها را رعایت کنند، هم مجلس رعایت کند؛ یعنی شما یک مسئولیّت مشترک دارید در انتخاب مسئولین کشور. «سابقهٔ سوء» نداشته باشند؛ این یک معیار است. «نگرش ملّی» داشته باشند؛ یعنی غرق در مسائل جناحی و سیاسی و مانند اینها نشوند، نگاه ملّی به کشور داشته باشند. «کارآمد» باشند. این‌ها را با تحقیق [می‌شود فهمید]. البتّه کارآمدی را غالباً بعد از اشتغال به کار می‌شود فهمید، امّا با تحقیق، با نگاه کردن به سوابق، با شنیدن حرف‌ها می‌شود کارآمدی را هم تشخیص داد. این‌ها لازم است. امام خامنه‌ای ۳۱/۴/۱۴۰۳ در دیدار نمایندگان مجلس در شماره قبل به چند معیار از جمله امین، صادق، متدین بودن و اعتقاد به جمهوری اسلامی و نظام اسلامی اشاره‌ای به اجمال شد و اکنون دنباله معیارهاها برای انتخاب وزرای دولت، ایمان یک معیار مهم و پر اهمیت است. ایمان راه ارتباط با خدا را باز می‌کند و انسانی که به ایمان مسلح شد از دشمنی دشمنان هراسی نخواهد داشت و خدا را پشتیبان خود می د اند لذا نیاز به تکیه به قدرتهای مادی و استکباری نخواهد داشت بلکه در مقابل مستکبران و سرکشان و مفسدان با قوت و قدرت خواهد ایستاد.

خاصیت ایمان خداشناسی و اعتماد به وعده‌های الهی است و با قدرت و صلابت در مسیر صراط مستقیم و رضایت خدای متعال گام برخواهد داشت. عاقبت بخیری میوه لذیذ ایمان است و ایمان راههای انحرافی به روی انسان مؤمن مسدود می‌نماید. با تکیه برایمان و غیرت دینی گروهی اندک بر جبهه وسیع دشمن پیروز می‌شود اینست که وزیر اگر مؤمن باشد نه ترس بخود راه می‌دهد نه بجز پیروزی به چیز دیگری خواهد اندیشید. همچنین در مقابل حوادث دچار دلهره و ترس نخواهد شد (الا ان اولیاء الله لاخوف علیهم و لاهم یحزنون) وقتی ایمان بخدا بود جایی برای خوف و حزن و ترس و دلهره نخواهد بود و از عربده کشی و تهدیدهای پوشالی دشمنانی مثل آمریکا و اسرائیل نخواهد لرزید و در مقابل دشمنان مقاومت خواهد داشت. زیرا مقاومت جز در سایه ایمان ممکن نخواهد بود. ایمان اکسیر رشد و توسعه و پیروی و اقتدار است که لازمه مدیرانی خواهد بود که قرار است عنصری برای اداره کشور شوند. از طرفی ایمان امید آفرین است و امید به آینده‌ای روشن معیاری ارزشمند برای وزرا خواهد بود. امام خامنه‌ای در کلامی فرموده‌اند: “نگاه ما به جهان نگاه امیدوارانه است؛ نگاهمان به مسیر تاریخ و حرکت تاریخ نگاه روشنی است، نگاه امیدوارانه است. ما متّکی به یک قدرت عظیمی هستیم که این قدرت به ما نیرو می‌بخشد، به ما امید می‌دهد. ما اهل توکّل به خدا هستیم؛ آن کسانی که این توکّل را ندارند، این توسّل را ندارند، آن‌ها ناامید میشوند، افسرده میشوند، ناتوان میمانند، وسط راه میمانند.” انسان امیدوار می تواند مردم و جامعه و کشور را در مسیر درست به پیش ببرد. این معیار یعنی امید به آینده روشن اگر نباشد خمودگی و ضعف فراگیر می شود و راه رشد و توسعه بسته خواهد شد کسیکه قرار است در مسند وزارت قرار گیرد باید حتما امیدوار به آینده ای روشن باشد. رهبری عزیزمان فرموده اند: نخستین توصیه من، امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسی همه قفل‌ها، هیچ گامی نمی‌توان برداشت. آنچه می‌گویم یک امید صادق و متکی به واقعیت‌های عینی است. اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده دوری جسته‌ام، اما خود و همه را از نومیدی بی‌جا و ترس کاذب نیز بر حذر داشته‌ام و بر حذر می‌دارم.

در طول این چهل سال ـ و اکنون مانند همیشه ـ سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیت‌ها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسنات بزرگ، برنامه همیشگی هزاران رسانه صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملت ایران است؛ و البته دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت می‌کنند. شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این، نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شماست. معیار دیگر متشرع بودن است انسان متشرع، پارسا، دیندار، زاهدو متقی است و از هر خلاف شرعی پرهیز می کند. از هر حیف و میل و بریز و بپاش بیت المال جلوگیری می کند و حافظ منافع ملت است اجازه نمی دهند رانت و فساد جان بگیرد بلکه دست رد بر سینه سوء استفاده کنند نامشروع می زند. اهل فامیل بازی و گروه گرایی و بی عدالتی و تبعیض نیست. اشتهار به پاک‌دستی و صداقت، نداشتن سابقهٔ سوء، داشتن نگرش ملّی و کارآمدی از معیارهای مهمی است که در انتخاب وزرا باید مورد توجه رئیس جمهور محترم و نمایندگان محترم مجلس باشد، یقینا با توجه به این معیارها کشور از هر جهت بیمه خواهد شد و راه برای خدمت و رشد و توسعه و حل مشکلات هموار خواهد شد.

مظفر حاجیان