فاطمه براتی
متخصص چشم و فوق تخصص قرنیه گفت: جراحی تغییر رنگ چشم در گروهی از افراد صرفاً به علت زیبایی انجام می‌شود و رنگ پس از تزریق قابل تغییر نیست.
خسرو جدیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ربیع اظهار کرد: حس بینایی یکی از بزرگترین حس‌های بدن است که بالای ۸۰ درصد ارتباط افراد را با اطراف ایجاد می‌کند و در دنیا به این حس توجه ویژه‌ای می‌شود.
وی ادامه داد: تجهیزات پیشرفته در مراکز بزرگ دنیا و کشور ایران برای حفظ و نگهداری این داده بزرگ الهی وجود دارد، همچنین اقدامات عظیمی در این زمینه انجام می‌شود.
متخصص چشم و فوق تخصص قرنیه با بیان اینکه جراحی تغییر رنگ چشم یکی از مباحثی است که بسیار در مورد آن صحبت می‌شود، گفت: جراحی مذکور به دو دلیل انجام می‌شود برای کسانی که بیماری چشمی دارند و رنگ چشم تغییر کرده به دلایل بسیاری این اتفاق رخ می‌دهد و در گروه دوم برای زیبایی انجام می‌شود که برای بینایی مفید نیست و صرفاً برای زیبایی است که طی آن افرادی که چشم سالم دارند، به علت تغییر رنگ چشم این اقدام را انجام می‌دهند.
وی افزود: سال‌های متمادی است که روش‌های مختلف در دنیا برای دو گروه ایجاد شده؛ در گروه اول همه چشم پزشکان جهان اجماع دارند که ایرادی ندارد که انجام شود به دلیل اینکه چون عارضه‌ای به وجود آمده و آن را درمان کرده‌اند اما در گروه دوم اجماع وجود ندارد. موضوعی که به تازگی شایع شده تغییر رنگ چشم از طریق قرنیه است.
جدیدی اضافه کرد: قرنیه دارای بافت بی نظیری است با داشتن پنج لایه که کار متعددی را برای بدن انجام می‌دهند و همچنین عروق خونی ندارد.
متخصص چشم خاطرنشان کرد: قسمت مرکزی قرنیه یعنی مردمک مرکز اصلی بینایی است. برای تغییر رنگی که در قرنیه انجام می‌شود در اطراف آن سیاهی انجام می‌شود برای اینکه بینایی با اختلال مواجه نشود.
وی تصریح کرد: این پدیده در دو دهه اخیر در چشم پزشکی اتفاق افتاده است که برش‌های مختلف در لایه‌های گوناگون قرنیه انجام می‌دهند از این تکنولوژی برای تغییر رنگ چشم استفاده می‌شود.
جدیدی گفت: رنگ‌های مختلفی را بررسی کردند و با مخلوط کردن رنگ‌ها رنگ‌های دیگری ایجاد می‌شود و داخل قرنیه تغییر رنگ به وجود می‌آید.
متخصص چشم و فوق تخصص قرنیه افزود: با لیزر لایه‌های وسط قرنیه برش داده می‌شود و داخل برش‌ها رنگ را تزریق و تغییر رنگ را ایجاد می‌کنند.
مهم‌ترین موضوعی که دنیا نتوانسته آن را رفع کند، تغییر رنگ دائمی است؛ رنگ‌هایی که تزریق می‌شود قابل برداشتن نیست؛ دوباره باید عمق سطحی‌تر در قرنیه ایجاد کنند و داخل آن پاکت دوباره رنگ تزریق می‌کنند و رنگ قبلی دیده نمی‌شود بزرگترین مشکل این رنگ‌ها برگشت پذیر نبودن آن است.

فاطمه براتی