اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1022444
شنبه - 7 آبان 1401 - 15:31
به مناسب روز نوجوان؛

نوجوانان را دریابیم

نوجوانی یکی از دوران حساس و در عین حال پر چالش در زندگی هر فردی است.این دوران یکی از سرنوشت سازترین دوره در زندگی انسان هاست و هویت و شخصیت در آن شکل می‌گیرد.

نوجوانان را دریابیم

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، نوجوانی یکی از دوران حساس و در عین حال پر چالش در زندگی هر فردی است.این دوران یکی از سرنوشت سازترین دوره در زندگی انسان هاست و هویت و شخصیت در آن شکل می‌گیرد.

اهمیت نوجوانی حتی در روایات اهل بیت نیز بیان شده و حضرت علی (ع )دراین رابطه می‌فرمایند: نوجوان مانند زمین بایری است که در آنجا هر نوع بذری ریخته شود آن بذر رشد خواهد کرد.

باتوجه به این روایت کاملاً درمی یابیم که نباید به سادگی از این دوران گذشت و آن را بی اهمیت دانست.

در این دوران فرد دچار بحران روحی و جسمی شده و گاهی درون گرا و گاهی برون گرا می‌شود. به زبان ساده نوجوان قابل پیش بینی نیست.

اصولاً در این دوران فرد آرمان گونه به مسائل نگاه می‌کند و بلندپروازی با روح و روانش عجین می‌شود.

به طور کلی نوجوانی پر از فراز و نشیب‌هایی است که اگر به درستی هدایت شود به ساحل امن آرامش خواهد رسید.

در این مطلب قصد داریم به نوجوان امروز بپردازیم.

نوجوان دیروز که منظور ما دهه ۶۰ ها هستند، والدین خود را به عنوان الگو قرار می‌دادند ولی نوجوان امروز همین دهه ۸۰ های پرجنب و جوش اینگونه نیستند و دین، آداب و رسوم خانواده را به راحتی قبول نمی‌کنند.

نوجوانان دهه ۸۰ قانون گریز تر و جسورتر از نسل قبلی خود هستند و زمان زیادی را در فضای مجازی سپری می‌کنند و با کوهی از داده‌های اطلاعاتی روبرو می شوند. و این نوجوانان به خصوص در دو سه سال شیوع کرونا در بستر فضای مجازی رها شدند و از این فضا بسیار الگو گرفتند.

نوجوان امروز از هیجان و احساسات بالایی برخوردار است و همین احساسات کنترل نشده باعث شده نسبت به نسل گذشته خود گستاخ‌تر شود.

آنچه که درباره نوجوانان امروز باید بیان کرد این است که هوش بالایی دارند ولی هوش هیجانی آن‌ها نسبت به نوجوان دیروز کم‌تر است.

نوجوان دهه ۸۰ از کنجکاوی و نیاز به دانستن فراوانی برخوردار است و باید او را برای هر مسئله‌ای قانع کرد.از طرفی نیاز به دیده شدن دارد.

متاسفانه یکی از دلایلی که نوجوان امروز هنگام مواجه با اخبار و مطالب موجود در فضای مجازی هیجانی برخورد می‌کند این است که سواد رسانه‌ای ندارد و در همین ناآرامی‌های اخیر کشور شاهد بروز رفتارهای هیجانی از این نوجوانان بودیم.

نوجوان در این دوران حساس براحتی فریب شاخ‌های اینستاگرامی و غیره را می‌خورد و از روی احساسات و هیجان با آن‌ها برخورد می‌کند.

دشمن نیز آگاهانه و عمداً نوجوانان دهه ۸۰ را نشانه گرفته چرا که می‌داند سرمایه‌های انسانی این کشور همین نوجوانان هستند.

از طرفی متاسفانه خانواده‌ها، آموزش و پروش و همه افراد جامعه آنچنان که باید و شاید به این نسل نپرداختند و با غفلت و کم توجهی آن‌ها را در بستر فضای غبار آلود مجازی رها کردند و در امواج تهاجم فرهنگی قرار گرفتند.

با این وجود چه توقعی وجود دارد که بتوانند راه درست را انتخاب کنند.

باتوجه به اتفاقات اخیربرای رهایی نوجوان امروز از بحرانی که در آن قرار گرفته باید به صورت مسالمت آمیزی با آن‌ها گفتگو کرد.

نقش، خانواده‌ها در ارتباط درست و همدلی با نوجوان بسیار با اهمیت است. بعضاً والدین به دلیل مشغله‌های شغلی زمان کمی را در کنار نوجوان خود سپری می‌کنند ولی باید تکیه گاه آن‌ها باشند.

آموزش و پرورش و به ویژه معلمان باید فضا رابرای ابراز خواسته‌ها و نیازهای نوجوان فراهم کنند. صدا و سیما نیز با ساخت برنامه‌های نوجوانانه و گفتگو محور به نیازهای این نسل پاسخ دهد.

نوجوان به عنوان یک سرمایه آینده کشور را رقم می‌زنند و بایستی همه نهاد ها و مسئولان  و به ویژه مسئولان فرهنگی برای این نسل پر از سؤال وقت گذاشته و اهمیت قائل شوند.

این نسل اگر با ارزش‌های فرهنگی آشنا شوند کشور را به قله موفقیت می رسانند.

فراموش نکنیم نوجوان دهه ۸۰ منطقی است و اگر قانع شود هرگز در دام نقشه ها و افکار پوچ دشمن قرار نمی گیرد.

نوجوان دهه ۸۰ توانمند، بسیار باهوش است و اگر به آن ها تکیه کنیم تحول عظیمی در همه عرصه های اقتصادی و سایبری ایجاد می کنند.

بنابراین تا فرصت باقی است آن ها را دریابیم و به حرف هایشان گوش دهیم.

نجمه کریمیان