به گزارش پایگاه خبری ربیع، نیروگاه، عماریاسر، زنبیل آباد، سالاریه و… هرکجای این شهر که راهت افتاده باشد با انبوهی از بناهای ساخته شده با نمای رومی مواجه می‌شوی، این روزها درقم نمای رومی سایه سنگینش خودش را بر روی همه نماهای ایرانی اسلامی انداخته است بطوری که مردم این شهر به شکل اعجاب آوری به سمت کاربرد این نما گرایش یافته‌اند. در استان‌هایی مانند اصفهان ساخت نمای رومی ممنوع شده است، اما در قم متاسفانه نماهای زیبای ایرانی و اسلامی جایش را به نماهایی داده است که با هویت این بوم و بر هیچ سنخیتی نداشته و ندارد. این اتفاق مدیران شهری قم را نیز نگران کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه مجموعه مدیریت شهری، شورا و شهرداری نسبت به ایجاد فضاهای رومی نگران هستند، گفت: بارها مصاحبه و خواهش کردیم، از مهندسین، کارشناسان و ناظرین تقاضا داشتیم و حتی به دنبال سیاست گذاری‌هایی بودیم تا به آنهایی که نمای رومی ایجاد می‌کنند، پایان کار ندهیم.

عبدالله جلالی در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر با اشاره به اینکه اتفاق تلخی با گسترش نماهای رومی افتاده که باید با همکاری مدیریت شهری، مردم و مهندسین برطرف شود می‌افزاید: در این بحث تقریباً وضعیت رو به رشد و قابل توجهی در قم شاهد هستیم ولی بخاطر گسترش نماهای رومی نگرانی‌هایی داریم که باید این معضل برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه استفاده از نماهای رومی به مدیریت شهری و بخش دیگر به خود شهروندان و همچنین کارشناسان و مهندسین مرتبط می‌شود، افزود: همه باید دست به دست هم دهند تا اتفاق تلخی که با گسترش نماهای رومی در قم رخ داده و بعضاً نیز شاهد آن هستیم، برطرف شود.

نمای رومی به لحاظ دید کارشناسی رد شده است

رئیس اداره معماری و طراحی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم می‌گوید: نمای رومی با هویت ایرانی اسلامی و اقلیم این استان سازگار نیست.

ندوشن با بیان اینکه درحال حاضر سبک‌های معماری داریم که با اقلیم و هویت مذهبی قم سازگار است و می‌تواند جایگزین خوبی برای نمای رومی باشد، تصریح کرد: نمای رومی به لحاظ دید کارشناسی رد شده است، استفاده از سنگ در اقلیم قم به صورت یکپارچه و به میزان زیاد، مشکلاتی ایجاد می‌کند و هزینه‌های مصرف انرژی را بالا می‌برد، به طوری که در تابستان برای خنک کردن و در زمستان برای گرم کردن خانه باید انرژی زیادی مصرف شود.

وی با اشاره به این که استفاده از سنگ زیاد هزینه ساخت نمای رومی را افزایش می‌دهد، اضافه کرد: این نما از لحاظ سازه‌ای مشکل دارد، چراکه به دلیل حجم زیاد سنگی که در آن به کار می‌رود، وزن زیادی را روی سازه ساختمان تحمیل و در هنگام وقوع زلزله، سنگ‌های به کار رفته ایمنی ساکنان ساختمان را تهدید می‌کند درسال ۹۵ برای جلوگیری از رشد این معضل کمیته‌ای تشکیل شد تا بر این امور نظارت کند.

ممنوعیت ساخت نمای رومی در قم

شهردار قم می‌گوید: نماهای رومی در برابر خطرات محیطی بسیار آسیب پذیر هستند اما چون ازنظر ظاهری زیبایی دارند مورد اقبال برخی از شهروندان قرار می‌گیرند، کمبود الگو و جایگزین به جای نماهای رومی یکی از مشکلات معماری و عمران در قم است. شهرداری برنامه ریزی‌های ویژه‌ای را برای طراحی الگوهای اسلامی و ایرانی معماری و شهرسازی آغاز کرده است.

سقاییان نژاد گفت: براساس بخشنامه شهرداری و مصوبه کمیسیون ماده پنج استان اجرای نماهای موسوم به رومی در شهر قم ممنوع بوده و از ارائه پایان کار به ساختمان‌های با این نماها خودداری می‌شود

وی با اشاره به برنامه ریزی شهرداری برای کنترل و نظارت بر اجرای نماهای ساختمانی در شهر قم، اظهار کرد: فضای شهرسازی و معماری قم باید متناسب با جایگاه این شهر به عنوان ام القرای جهان تشیع و فضای معنوی و در عین حال آب و هوای آن باشد.

شهردار قم به بخشنامه شهرداری برای ممنوعیت اجرای نماهای موسوم به رومی در شهر، اظهار کرد: این مساله در کمیسیون ماده پنج نیز تصویب شده و مراحل اجرایی آن نیز ابلاغ و آغاز شده است.

سقائیان نژاد با تاکید بر اینکه نظارت بر روند اجرای نماها در ارائه پایان کار به شهروندان اجرا می‌شود، افزود: براساس قانون و ضوابط شهری برای ساختمان‌هایی که این موارد را رعایت نکنند پایان کار صادر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه شهرداری برنامه‌های ویژه‌ای برای بهبود شرایط معماری و شهرسازی در قم مد نظر دارد، گفت: ما در چند بخش برنامه‌هایی را آغاز کردیم تا بتوانیم مدیریت مطلوبی بر روند ساخت و ساز و اجرای نماهای ساختمانی و در کل شکل گیری معماری شهر در قم داشته باشیم.

شهردار قم خاطر نشان می‌کند: این موارد و ضوابطی که در حوزه معماری و شهرسازی تدوین شده در بلوار پیامبر اعظم (ص) که یک محور معنوی و تمدنی در شهر قم خواهد بود نیز رعایت شده و در این بلوار ساخت و سازها متناسب با معماری و شهرسازی اسلامی صورت می‌گیرد.

بی تردید می‌توان معماری قم را را به سمت بومی سازی سوق داد، در تحقق این هدف باید رسانه و فعالان فرهنگی و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی خود را در نمای شهری نشان دهند.