به گزارش پایگاه خبری ربیع، درآیین اختتامیه این نمایشگاه، مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری شهرداری اصفهان گفت: بر اساس نظرسنجی انجام‌شده توسط مرکز جهاد دانشگاهی، ۷۴ درصد بازدیدکنندگان رضایت کلی از نمایشگاه فن‌نما داشتند.

مرتضی نصوحی اظهارداشت: نمایشگاه فن ما کاری مشترک میان مجموعه‌های مختلف بود که طی حداقل شش ماه تلاش مداوم برگزار شد.

وی ضمن تشکر از تمام نهادهایی که در این مسیر با مجموعه همراهی داشتند، افزود: معاونت فناوری ریاست‌جمهوری نقش مؤثری در برگزاری این رویداد داشت .

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری شهرداری اصفهان با اشاره به همکاری‌های گسترده از سوی ستادهای مختلف، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: در این نمایشگاه مجموعه‌هایی از دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه هنر اصفهان حضور داشتند و نقش مهمی در برگزاری مسابقات و رویدادهای مختلف ایفا کردند؛ مرکز رشد دانشگاه‌ها و صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان نیز به کمک نمایشگاه آمدند.

نصوحی از همکاری گسترده صنایع بزرگ و بخش خصوصی گفت وعنوان کرد: ما در این نمایشگاه میزبان ۲۰ شرکت بزرگ صنعتی از جمله فولاد مبارکه، ذوب‌آهن و پتروشیمی و پلی‌اکریل بودیم؛ همچنین بخش ویژه‌ای تحت عنوان صنایع خلاق با مشارکت خانه اشراق برگزار شد و شتاب‌دهنده‌های فعال حوزه فناوری نیز حضور داشتند.

وی با اشاره به حضور ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان و واحدهای تحقیق و توسعه در نمایشگاه بیان کرد: نمایشگاه «فن نما» میزبان بازدیدکنندگانی از ۱۵ شهر مختلف ایران و بیش از ۳۰ میهمان خارجی از کشورهای ارمنستان، عراق، ترکیه، روسیه، عمان و … بود که در مجموع ۵۰ جلسه کاری برای میهمانان خارجی در زمینه‌های مختلف برگزار شد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری شهرداری اصفهان با اشاره به ارائه آمارهایی از بازدیدهای نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه ۱۵۰۰ دانش‌آموز و ۵۰۰ دانشجو به‌صورت هماهنگ‌شده حضور داشتند و در مجموع، حدود ۵ هزار نفر بازدید عمومی از نمایشگاه انجام شد و بر اساس نظرسنجی انجام‌شده توسط جهاد دانشگاهی، ۷۴ درصد بازدیدکنندگان رضایت کلی از نمایشگاه داشتند و ۸۰ درصد از زمان و تاریخ برگزاری راضی بودند.

نصوحی ادامه داد: ۴۰ درصد بازدیدکنندگان اعلام کردند که تصور آن‌ها از فناوری‌های کشور قبل و بعد از بازدید متفاوت شده است و ۷۶ درصد اظهار داشتند که حضور در چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند تأثیر بسزایی در رشد فناوری کشور داشته باشد.

وی در پایان با تقدیر از تمام عوامل اجرایی نمایشگاه و نهادهای همکار تاکید کرد: نمایشگاه «فن نما» زمینه‌ساز تحولات جدی در حوزه فناوری بوده و برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی‌های بهتری صورت خواهد گرفت.

** جوانان خلاق ایرانی آینده‌ای روشن برای کشور رقم می زنند

در ادامه این رویداد، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: دستیابی به سطح بالای توانمندی نظامی و پیشرفت فناوری را مدیون اعتماد به مجموعه‌های دانش‌بنیان و تلاش‌های بزرگانی همچون شهید تهرانی‌مقدم هستیم که با تکیه بر دانش و تلاش جوانان دانشمند ایرانی، کشور را به این نقطه رسانده‌اند.

حامد یزدیان با اشاره به دستاوردهای علمی و نظامی کشور اظهار کرد: امروز به‌عنوان روزی که نمایش اقتدار، امنیت و قدرت جمهوری اسلامی ایران بود، جهانیان شاهد توانمندی عظیم کشور ما در حوزه نظامی و فناوری هستند؛ این روز به‌طور حتم در تقویم جمهوری اسلامی به‌عنوان نمادی از توانایی و اقتدار ثبت خواهد شد.

وی با اشاره به نقش «شهید حسن تهرانی‌مقدم» پدر موشکی ایران افزود: دست‌یابی به سطح بالای توانمندی نظامی و پیشرفت فناوری را مدیون اعتماد به مجموعه‌های دانش‌بنیان و تلاش‌های بزرگانی همچون شهید تهرانی‌مقدم هستیم که با تکیه بر دانش و تلاش جوانان دانشمند ایرانی، کشور را به این نقطه رسانده‌اند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه در نمایشگاه فن نما شاهد آن بودم بسیار امیدبخش بود؛ حضور جوانان خلاق و باهوش ایرانی در عرصه‌های مختلف فناوری و نوآوری، نویدبخش آینده‌ای روشن برای کشور است.

یزدیان تاکید کرد: جوانان ایرانی با استعداد ذاتی و خلاقیت‌های بی‌نظیر خود، در حال رقم زدن دستاوردهای بزرگی در حوزه‌های مختلف هستند و ما شاهد رشد و شکوفایی بیشتر این استعدادها خواهیم بود.

وی با تقدیر از امنیت و ثبات کشور عنوان کرد: این امنیت و پایداری که با رهبری هوشمندانه و دوراندیشی مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فراهم شده است، بستری مناسب برای پیشرفت فناوری و نوآوری در کشور ایجاد کرده است که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و شاهد اقدامات جدی‌تر و بهتری در آینده باشیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایشگاه‌هایی نظیر «فن نما» که فرصتی برای معرفی دستاوردهای علمی و فناورانه کشور است، بدون شک امید را در میان مردم و جامعه افزایش می‌دهد و به توسعه و پیشرفت‌های بیشتری منجر خواهد شد.

**نقش پیشگام استان اصفهان در نظام نوآوری کشور

در بخش دیگری از مراسم اختتامیه نمایشگاه فن نما، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: اصفهان به‌عنوان یک کلانشهر پیشرو در نوآوری منطقه‌ای شناخته می‌شود؛ این استان از نظر نیروی انسانی و زیرساخت‌های فناوری و عملیاتی، جایگاه برجسته‌ای دارد و نخبگان آن همواره در پیشانی پیشرفت‌های علمی کشور قرار داشته‌اند.

عباس مقتدایی با اشاره به پیشرفت‌های قابل‌توجه ایران در حوزه فناوری و تکنولوژی‌های نوین اظهار کرد: روزی که موضوع فناوری و علوم جدید مطرح می‌شد، نگاه‌ها به سمت کشورهای شرق آسیا بود، اما امروز شاهد آن هستیم که در مذاکرات بین‌المللی، همان کشورها نیز اذعان دارند ایران اسلامی پیشرفت‌های شگرفی را در این حوزه‌ها به دست آورده است.

وی با تأکید بر مسئولیت‌های خود در عرصه سیاست خارجی مجلس و عضویت در هیئت امنای دانشگاه‌های بزرگ استان اصفهان افزود: از یک سو، ما در داخل کشور با حرکتی جهشی و شتاب فراوان، تلاش‌های قابل‌توجهی انجام داده‌ایم و به نتایج خوبی رسیده‌ایم؛ از سوی دیگر، به‌طور دائم توقعات و انتظارات بیشتری از ما وجود دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجموعه‌های فناورانه ایران باید نه تنها در حفظ و تقویت زیرساخت‌های علمی و فناوری کشور کوشا باشند، بلکه باید تلاش کنند این دستاوردها به خلق ثروت و ارزش افزوده برای کشور منجر شود.

مقتدایی با اشاره به نقش پیشگام استان اصفهان در نظام نوآوری کشور بیان کرد: اصفهان به‌عنوان یک کلانشهر پیشرو در نوآوری منطقه‌ای شناخته می‌شود؛ این استان از نظر نیروی انسانی و زیرساخت‌های فناوری و عملیاتی، جایگاه برجسته‌ای دارد و نخبگان آن همواره در پیشانی پیشرفت‌های علمی کشور قرار داشته‌اند.

وی ادامه داد: امیدوارم نمایشگاه‌هایی نظیر این رویداد به معرفی بیشتر ظرفیت‌های استان و کشور کمک کند و زمینه‌ساز همکاری‌های بیشتر در عرصه علمی باشد تا بتوانیم در لبه مرزهای دانش حرکت کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از برگزارکنندگان نمایشگاه «فن نما» و تمام افرادی که در برگزاری این رویداد نقش داشتند، عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خود را در حوزه بودجه، قانون‌گذاری و نظارت به کار خواهد بست تا دانشمندان، نخبگان و سرآمدان علم و فناوری کشور بتوانند به بهترین شکل ممکن فعالیت کنند.

مقتدایی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه‌هایی همچون هوافضا، انرژی هسته‌ای و هوش مصنوعی گفت: اینکه ما امروز در عرصه‌های هوافضا، انرژی هسته‌ای و علوم مرتبط با آینده همچون هوش مصنوعی در حرکت هستیم، نشان می‌دهد که ایران در لبه مرزهای دانش قرار دارد.

وی ادامه داد: مدت زیادی است که جلساتی را در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مدیریت می‌کنم تا علوم و فناوری‌هایی که به آینده ایران مرتبط هستند را شناسایی و در قالب قوانین و نظارت‌های مناسب از آن‌ها پشتیبانی کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: افراد اگر ایده یا نکته‌ای در زمینه فناوری‌های نوین دارند، می‌توانند با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در میان بگذارند تا از آن‌ها در فرآیندهای قانون‌گذاری و نظارتی استفاده شود.