به گزارش پایگاه خبری ربیع، یکی از شوکه‌کننده‌ترین و پرسروصداترین اتفاقات روزهای اخیر که در فضای مجازی هم انعکاسهای گسترده‌ای داشت، پایان انتظارها برای معرفی لیست ۲۴ نفره تیم ملی برای حضور در دوبازی دوستانه پیش رو و بازی‌های جام جهانی از سوی کی روش بود. بالاخره کی روش انتخاب‌های خود را رو و لیست مدنظر خود را منتشر کرد تا درنهایت مشخص شود او در جایگاه سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، کدام بازیکنان را برای حضور در این بازی‌های مهم برگزیده است؟ لیستی که بلافاصله بعد از انتشارش، واکنشهای گسترده‌ای را در بین فوتبال‌دوستان و اهالی ورزش به دنبال داشت. در این میان، به خصوص خط خوردن نام چند تن از بازیکنان، در شرایطی که شاید کمتر کسی انتظار آن را داشت، بیش از پیش غافلگیرکننده بود. خط خوردن بازیکنانی همچون سیدجلال حسینی، وریا غفوری، سیدحسین حسینی و کاوه رضایی، تنها یکی از بخشهای مهم سورپرایز کی‌روش برای ورزش‌دوستان و رسانه‌ها بود. تغییر و جابجایی‌ بازیکنان در برخی پست‌ها هم یکی دیگر از مواردی بود که برای بسیاری، شگفت‌انگیز و عجیب بود. اما همان قدر که حذف نام برخی از بازیکنان، موردتوجه رسانه‌ها و اهالی ورزش قرار گرفت، برخی نامها و حضورشان در لیست ۲۴ نفره هم به همین اندازه، حیرت‌انگیز بود. با وجود اینکه این لیست با توجه به ماهیت و ویژگیهای دور از انتظارش، شاید بیش از آنچه توقع می‌رفت، ابعاد رسانه‌ای پیدا کرد و با وجود اینکه برخی امیدوارند کی‌روش، در ترکیب لیست تغییر و تحولاتی ایجاد کند، بعضی از چهره‌های سرشناس ورزش اعلام کرده‌اند با وجود همه نقد و نظرها، لازم است به انتخاب سرمربی تیم ملی احترام گذاشته و به او اعتماد کنیم.

اکنون تا شروع جام جهانی ۲۰۱۸ تنها ۲۴ روز زمان باقی مانده و پس از آن، تیم ایران باید با گروه دشواری که در قرعه‌کشی در آن جای گرفته، بازی کند. همان طور که در همه حیطه‌ها این مسأله صادق است، در عرصه ورزش هم شانس حضور در جام جهانی و درخشیدن در آن می‌تواند یکی از قطعات تکمیل‌کننده پازل اعتبار و برجستگی کشورها در دنیا باشد. درواقع، اینجا سفیران و نمایندگان ورزش هر کشور هستند که می‌توانند کشور خود و پرچم آن را بهتر معرفی و مطرح کنند. اما برای این موفقیت، بیش از هر چیز، مقدمات و شرایطی لازم است که نتایج به دست آمده مشخص می‌کند ما چه قدر در زمینه فراهم ساختن آنها درست عمل کرده‌ایم و تیم ملی ایران در جام جهانی پیش رو نسبت به تیم ملی که در دور قبل به جام جهانی رفت، چه تغییر و تفاوت‌هایی را به خود دیده است. در سالهای پیش، شاید پررنگ‌ترین رویکرد ایران به موضوع جام جهانی، رویکرد و نگاه مبتنی بر آزمون و خطا بوده است. درواقع، در طول همه این سالها، ما در حالی نمایندگان‌مان را به جام جهانی فرستاده‌ایم که به صورت واقعی و حرفه‌ای، انتظار درخشش فوق‌العاده از آنها نداشته‌ایم.

شاید به همین دلیل است که گاهاً انتظارات ما صرفا در حد و اندازه صعود به جام جهانی بوده و نه بیشتر! چرا که وجود رقبای قوی در این عرصه، به طور منطقی، امیدواری و دایره انتظارات ما را از نماینده ایران، محدودتر و کمتر کرده است. به هر حال، نتایجی که امسال از این مسابقات چهارساله گرفته خواهد شد، به خوبی می‌تواند نشان دهد که تیم ایران در ترازوی جام جهانی، در چه جایگاهی است و چه نقاط قوت و ضعفی دارد. اما همان گونه که اشاره شد در مواجهه با جام جهانی، شاید هیچ چیز مهمتر از این نباشد که سرانجام، نگاه از سر آزمون و خطا و نه چندان جدی به جام جهانی را کنار گذاشته و وارد مرحله جدی‌تری در رویارویی با این مسابقات شویم!