به گزارش پایگاه خبری ربیع، مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس آثار استاد هاشمی نسب نمین، امروز ۵ مردادماه با حضور اصغر مختاری معاون فرهنگی و رسانه‌ای، مرضیه باقرصاد رئیس گروه رسانه و تبلیغات و حمیدرضا ابوطالبی مسئول امور هنرمندان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در نگارخانه کوثر واقع در میدان حضرت امام(ره) برپا شد.

**تاریخ اصفهان در چند دهه اخیر

سید عبدالله هاشمی نسب نمین پیشکسوت عکاسی اصفهان که عکس های او به نوعی تاریخ اصفهان در چند دهه اخیر محسوب می شود، در ۱۶ آذر ۱۳۱۰ متولد شد، استاد هاشمی فرزند سید هاشم در ۵ سالگی مادر خود را از دست داد و با پدرش که مسئول بیمارستان راه‌آهن ایران در آن زمان بود در کنار خواهر ۳ ساله و نامادری خود زندگی می‌کرد.

هاشمی نسب نمین در گفتگو با خبرنگاران؛ گفت: از کودکی وطنم را بسیار دوست داشتم و همه جا شعار من این بوده که چو ایران نباشد تن من باشد به این دلیل که اول ایران بوده و پس از آن من در وطنم به وجود آمدم به همین دلیل همه کارهایم را به عشق وطنم انجام داده‌ام، همه خواهر و برادران تنی و ناتنی بنده در خارج از کشور هستند اما عشق به ایران سبب شد من در ایران بمانم.

وی با اشاره به اینکه از تمامی گل‌ها و پرنده‌ها عکس دارم، جایی نیست که بی‌نظر از آن گذر کرده باشم، اظهار کرد: می‌توانستم با پول این عکس‌ها میلیاردر شوم، اما برای پول کار نکردم، برای وطنم کار کردم تا ماندگار باشد. من در این خاک بزرگ شدم، وطن یعنی مادر.

این پیشکسوت عکاسی اصفهان ادامه داد: مسئولان نسبت به من بی‌مهری کردند، پس از ۶۵ سال عکاسی برای بازنشستگی اقدام کردم که تنها ۶ و نیم سال سابقه داشتم؛ فرزندانم ماهانه یک میلیون تومان برای بنده پول واریز می‌کنند اما پس از پرداخت کرایه و قبض‌هایم تنها بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برایم باقی می‌ماند، به بیمه رفتم تا ۳ و نیم سال دیگر را بخرم و از ۱۰ روز حقوق بازنشستگی در ماه بهره‌مند شوم اما بیمه از من درخواست ۱۰ میلیون پول کرد در حالی که آه در بساط نداشتم؛  من که امروز و فردا رفتنی ام اما می خواهم خیالم از بابت همسرم راحت باشد.

**خانه عکس اصفهان

این استاد عکاسی اصفهان از مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته است تا فکری برای اتاق آثار عکاسی وی کنند تا پس از او، همگان بسهولت بتوانند از مجموعه عکس‌­های قدیمی اش بهره ببرند.

هاشمی گفت: من بیش از چهار میلیون عکس و دوربین­‌های قدیمی خود را که حاصل سال­‌ها عکاسی در استان اصفهان است بصورت رایگان در اختیار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌­دهم تا در مرکزی با عنوان “خانه عکس اصفهان” به نمایش درآید.

**آثار استاد هاشمی از لحاظ هنری فوق العاده ارزشمند است

معاون فرهنگی و رسانه‌­ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در حاشیه آیین افتتاح این نمایشگاه در نگارخانه کوثر گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در  برنامه‌ه­ای مختلف با بازدید از هنرمندان پیشکسوت رشته­‌های مختلف، جویای احوال آنها می‌­شود که در بازدید اخیر از استاد هاشمی، این پیشکسوت عکاسی اصفهان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قول دادند تا آثار عکس او را در قالب نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار دهند.

اصغر مختاری افزود: آثاری که امروز از استاد در این نمایشگاه به نمایش درآمده، فوق العاده ارزشمند و دارای بُرد هنری است و موضوعی که این آثار را برجسته کرده، سنت­‌ها و آئین‌هایی است که در استان ما به دست فراموشی سپرده شده است.

وی با بیان اینکه عکاسان واقعیت های جامعه را به سمع و نظر مردم می‌رسانند گفت: این فعالیت‌های ارزشمند در ثبت تاریخ بسیار باارزش و در شکوفایی فرهنگ بسیار موثر است و هیچ زبانی قادر نیست از مقام شایسته ایشان به طور شایسته تجلیل کند.

در این نمایشگاه ۳۵ اثر برگزیده از آرشیوی که چهار میلیون قطعه عکس و نگاره این فتوژورنال پیشکسوت را به مثابه گنجی بی نظیر در دل خود به یادگار گذاشته، به نمایش درآمده، آرشیوی که یکی از کامل ترین و منحصربه‌­فردترین مجموعه‌­های عکس است که تاکنون کسی قادر به حفظ، ثبت و نگهداری آن شده است.

این نمایشگاه از ۵ تا ١٧ مردادماه صبح‌ها از ساعت ٩:٣٠ تا ١٣ و عصرها از ساعت ١٧ تا ١٩ پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به آثار هنری می‌باشد.