به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از البرز، آیت الله سید محمدمهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز در همایش آموزشی توجیهی خدام مساجد و اماکن مذهبی البرز گفت: نقش مساجد در گام دوم انقلاب پررنگ تر شده است و باید در امر تقویت فرهنگ مذهبی محکم تر عمل کنیم چرا که شاهد ترسیم صحیح ساختارها و رفع موانعی هستیم که در ۴۰ سال گذشته وجود داشته اند.

نماینده ولی فقیه در استان البرز با اشاره به اینکه جوانان مهم ترین نقش را در برداشتن گام دوم انقلاب ایفا می کنند، افزود: گام دوم انقلاب جهشی در راستای تحقق تعهد اسلامی مساجد بوده و تمام ارکان آن ها در این مسیر حائز اهیت و دارای نقش است.

امام جمعه کرج بیان کرد: اتحاد و انسجام میان ارکان مساجد می تواند به تسریع عملکرد فرهنگی آن کمک کند همچنین لازم است جلسات متعددی با هدف تحقق اهداف مساجد و تأثیرگذاری آن ها در جامعه و محیط برگزار شود.

وی با بیان اینکه مسجد گران ترین سازه در جمهوری اسلامی ایران به شمار می آید ادامه داد: هیچ مرکز و مکانی در سطح دنیا با این صرف هزینه مسکوت و خاموش نمی ماند بنابراین انتظار می رود هر چه زودتر روند تأثیرگذاری و فعالیت مساجد را ارتقاء دهیم.

دوری از فرهنگ مساجد مدیریت لیبرال را رایج می کند

آیت الله حسینی همدانی تصریح کرد: اگر فرهنگ مسجد در جامعه کمرنگ شود شاهد بروز و ظهور مدیریت لیبرال ها خواهیم بود.

وی با بیان اینکه لازم است فرهنگ مسجد را در سطح جامعه تقویت کنیم تا در محیط تأثیرگذار باشیم اظهار کرد: مسجد پس از اجرای نقش عبودیت و بندگی باید به تربیت بپردازد و وارد فاز عملیات اجتماعی شود.

نماینده ولی فقیه در استان البرز با تأکید بر اینکه مساجد باید وارد بعد فرهنگی شوند افزود: در این زمان است که می توان مساجد را فرهنگساز ترین جایگاه در کشور ایران دانست.

مساجد ریشه تمام نهضت گری های مقابله با ظلم هستند

امام جمعه کرج با اشاره به اینکه ریشه تمام نهضت گری های مقابله با ظلم در مساجد شکل گرفته است، گفت: مساجد موظف به مبارزه با ظلم هستند و در راستای تحقق این هدف تلاش می کنند که از همین رو شاهد دشمنی مستکبران با مساجد هستیم.

وی به فراز و فرودهای مساجد در طول تاریخ اسلام اشاره کرد و یادآور شد: از صدر اسلام تاکنون مساجد از ارزش و اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، هرچند گاهی مورد هجمه مستکبران داخلی و خارجی قرار گرفته اما سرانجام توسط مردم و اعتقادات جامعه جایگاه ویژه خود را کسب کرده است.

آیت الله حسینی همدانی خطاب به ائمه مساجد اعلام کرد: مجموعه های مساجد فعال فرهنگ و هنر به شکل مستمر و دائمی باز آفرینی شوند.

به گفته وی اگر مسجدی روحیه استکبارستیزی نداشته باشد بیانگر نفوذ بیگانگان است، مساجد محل عبادت است و علاوه بر اقامه نماز و واجبات دینی باید واجبات اجتماعی نیز در آن شکل گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان البرز اضافه کرد: اگر یک مسجد کار خود را به درستی انجام دهد یک محله هویت پیدا می کند و پس از آن شاهد هویت یافتن یک منطقه و جامعه خواهیم بود.

امام جمعه کرج با بیان اینکه فضای مساجد باید تمیز باشد تصریح کرد: لازم است بودجه ای برای انتقال سرویس های بهداشتی به خارج از مساجد اختصاص یابد.

خادمین قدیمی باز آفرینی شوند

وی مطرح کرد: نباید اجازه دهیم ساختار مساجد از بین برود، یکی از مهمترین ارکان مسجد پس از امام جماعت و هیأت امناء خادمین هستند.

آیت الله حسینی همدانی اظهار کرد: باید از این پس انجام وظیفه خادمین مساجد با جدیت بیشتری صورت گیرد و شاهد برگزاری گزینش برای جذب افراد در این سمت باشیم و همچنین خادمین قدیمی باید در طرح باز آفرینی شرکت کنند تا نسبت به مسائل روز آگاه باشند.

وی به اهمیت نحوه برخورد خادمین با نمازگزاران به ویژه قشر کودک و نوجوان بسیار تأکید کرد و گفت: خادم مسجد نقش کلید را دارد و باید باسواد و اهل علم باشد تا در نهایت بتواند افراد محله را به مسجد جذب کند.

نماینده ولی فقیه در پایان با بیان اینکه خادم باید علم روانشناسی بداند و با هر شخصی صحیح برخورد کند، گفت: لازم است مسئله معیشتی خادمین بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/پ/۱۱۰۲/س/۳